Co trzylatek umieć powinien...

Trzylatek, w odróżnieniu do zbuntowanego dwulatka to sama słodycz, dzieci w tym wieku są zwykle otwarte i gotowe do współpracy. Są pogodne i średnio konfliktowe. 
Rodzice często zastanawiają się „Co powinien umieć trzylatek”.
Oto próba zebrania - z dostępnej literatury - wskazanych na ten wiek umiejętności. 

Rozwój intelektualny

 

·              Potrafi mówić krótkie zdania i prowadzić krótką rozmowę 

·              Utrzymuje uwagę na rozmówcy przez kilka do kilkunastu minut 

·              Powinien znać kilka wierszyków i piosenek (niekoniecznie odtwarza linię
        melodyczną) 

·              Czasem w mowie się zacina lub powtarza słowa (szczególnie w emocjach) 

·              Większość tego, co mówi jest zrozumiałe 

·              Zadaje dużo pytań o otaczający świat 

·              Zaczyna dokonywać wyborów, w oparciu o przewidywanie konsekwencji,
        a nie o działanie 

·              Rozwiązuje proste problemy logiczne, lubi je 

·              Rozróżnia, że coś jest takie same lub inne 

·              Zna imię swojego kolegi 

·              Nazywa podstawowe kolory, umie je pokazać 

·              Rozróżnia pojęcie teraźniejszości, przyszłości (oczywiście także
        myli wczoraj i jutro) 

·              Układa kilku elementowe puzzle 

·              Pokazuje nazwane rzeczy i umie także sam nazwać większość 

·              Potrafi przeliczyć 2-3 rzeczy 

·              Potrafi powiedzieć jak się nazywa i pokazać ile ma lat, potrafi podać
        imiona rodziców i zwierzę
cia domowego 

·              Sygnalizuje co lubi, a czego nie, choć jeszcze nie zawsze wie dlaczego 

                                                                      
Rozwój społeczny i emocjonalny

 

·              Umie bawić się sam, ale i z innymi dziećmi 

·              Potrafi już dzielić się z innymi 

·              Wykonuje proste polecenia (nawet złożone z kilku elementów) 

·              Lubi zabawy w dom, rodzinę (tzw. symboliczne) 

·              Rozróżnia płeć dzieci i dorosłych, interesuje go własna płeć 

·              Potrafi prosto opowiedzieć o swoim problemie (choć nie wie jak
        go rozwią
zać) 

·             Okazuje miłość bliskim (uwielbia się przytulać i oczekuje ciągłych
        zapewnień o miłości opiekunów) 

·             Chętnie pomaga w domowych prostych czynnościach („gotuje
        sprząta, pomaga w zakupach”) 


Rozwój fizyczny i ruchowy 

·              Sam myje zęby (rozumie po co to robi i wie, że to rytuał: przy
        dyskretnej pomocy rodzica) 

·              Sam je (czasem ma jeszcze kłopoty, ale wie co to posiłek i powinien
        zjadać swoją porcję) 

·              Samodzielnie myje ręce, lubi bawić się wodą i w wodzie 

·              Potrafi nalać napój z butelki, czy dzbanka (byle nie gorący), pije z kubka

·             Jeśli już dojrzało do korzystania z toalety to potrafi z niej
        korzystać, kontroluje swoje potrzeby fizjologiczne (lepiej radzą
        sobie dziewczynki niż chłopcy)

·             Wkłada buty (nie wiąże sznurówek ale wie, który lewy, a który prawy,
        umie zapiąć rzepa) 

·             Potrafi się ubrać i rozebrać (potrzebuje pomocy przy guzikach,
        zamkach błyskawicznych, itp.) - lepiej idzie rozbieranie   

·              Rysuje kwadraty i koła (oczywiście nie jak z szablonu, ale widać różnicę) 

·              Zaczyna posługiwać się nożyczkami (zawsze z zaokrąglonymi końcami) 

·              Umie podskoczyć na jednej nodze, przez chwilę na niej stoi 

·              Bez problemu korzysta z urządzeń na placu zabaw 

·              Radzi sobie z omijaniem przeszkód na drodze (w biegu także) 

·              Kopie i rzuca piłkę, lubi gry i zabawy zręcznościowe bez elementu rywalizacji 

·              Jeździ na 3 kołowym rowerku 

Trzeba jednak pamiętać, że każde dziecko rozwija się inaczej, podaję więc ogólne informacje zawarte w książkach o rozwoju dziecka. Jeśli dziecko umie więcej to dobrze, jeśli mniej, potrzebna praca, by wyrównać deficyty. 

Referat opracowany z wykorzystaniem materiałów internetowych.