×

Uwaga

The was a problem converting the source image.

There was a problem rendering your image gallery. Please make sure that the folder you are using in the Simple Image Gallery plugin tags exists and contains valid image files. The plugin could not locate the folder: images/KK153

ZAJĘCIA DODATKOWE

 

 ZAJĘCIA DODATKOWE:

 

1.   Rytmika - prowadząca : D. Kaliszewska

2.   Religia - prowadząca katechetka P. Szczepankiewicz

3.   Język angielski - prowadząca: N. Filipska

4.   Zajęcia logopedyczne - prowadząca: K. Strugalska

5.   Zajęcia kółka plastycznego "Między nami biedronkami"- prowadzące :A.Chojnacka, K.Piniek

6.   Zajęcia wokalno- instrumentalne:prowadząca: D. Kaliszewska

7.   Terapia pedagogiczna - korekcyjno-kompensacyjne : M. Kamińska

8.   Kółko zainteresowań "Mali czytelnicy"- prowadząca M. Kamińska

9.   Kółko zainteresowań "Koło miłośników zwierząt" - prowadząca P. Kaczmarek

10. Kółko zainteresowań "Mały obserwator przyrody" - prowadzące: M. Graczyk, D. Kaliszewska

 

Innowacja pedagogiczna: "Mali Przyrodnicy i ich przygody na tropie przyrody"- M. Kamińska, P. Kaczmarek

 

 

 

ZAJĘCIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO NA TYDZIEŃ OD 15.06.2020 DO 19.06.2020

 

 

Angielski 1

 

Dzisiaj kolejna porcja materiałów związanych z latem 

SŁOWNICTWO DO NAUKI:

Lawn chair – leżak

Beach ball – piłka plażowa

Sun – słońce

Ice cream – lody

Campfire – ognisko

Mosquito – komar

 

 

 

WPROWADZENIE NOWEGO SŁOWNICTWA:

Nowy materiał leksykalny wprowadzamy dzieciom za pomocą kart obrazkowych. Bardzo przydatny jest przygotowany  słowniczek. Prezentujemy dany obrazek, wypowiadamy słowo z języku angielskim, następnie wspólnie z dzieckiem, kilkakrotnie powtarzamy słowa.

 

ZABAWY JĘZYKOWE

Which one is missing? – rozkładamy karty obrazkowe związane z letnimi ubraniami na dywanie. Dzieci zamykają oczy. N: close you eyes. Abracadabra, abracadabra, one, two, three.. open your eyes. Which one is missing? Zadaniem dzieci jest odgadniecie jakiego obrazka brakuje.

Hot or cold? – Chowamy dowolną kartę obrazkową i zachęcamy dzieci do ich szukania. Kiedy zbliżają się do kryjówki, powtarzamy: Hot!, a gdy są od niej daleko – Cold!

PIOSENKA DO NAUKI:

https://youtu.be/DyMQk_7NwVw

 

 

Angielski 2

 

Na początek filmik z małym przypomnieniem:

 

https://www.facebook.com/104674897897990/videos/885315811973064/?eid=ARDt9X93GZ6qaoC49y7xi0hKzSMnrFPf-ydp_N10FbghJHsO5_cYDxLoegpYeRtuObprk5_DWzRd0kWc

 

A teraz dla was zabawa:

 

https://view.genial.ly/5ee6487d37584d0da6288f8f/presentation-summer-clothes?fbclid=IwAR0jqSwQy83eZkhakogu5onxS4_yTB5__pwpu1igTN2aip5juPSbu7E2hrg

 

Piosenki i zabawy:

https://youtu.be/GE7LjtK8KeM

 

https://youtu.be/nFxAiWkSePk

 

https://youtu.be/6-xqosckJ5c

 

https://youtu.be/dg0cQtVisLw

 

https://youtu.be/JhEbBiVxH9o

 

Miłej zabawy :)

 

 

 

ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE – ZADANIA NA TEN TYDZIEŃ OD 29.06.2020 DO 30.06.2020

 

MOTORYKA MAŁA | ZMYSŁY

 

Motoryka mała- definicja

 

Motoryka mała to przede wszystkim sprawność dłoni i palców. Motoryka mała składa się z:

- koordynowania ruchów palców i rąk, 

- prawidłowego ułożenia ręki, 

- właściwego napięcia ręki, 

- odpowiedniego ułożenia całego ciała. 

Motoryka nie jest wrodzona, umiejętności z nią związane nabywamy w trakcie naszego rozwoju. Motoryka mała przechodzi swoje etapy rozwoju:

1 Na początku w wieku około 1 roku życia występuje spionizowanie postawy ciała, pierwsze słowa, pierwsze chwyty zabawek, łyżeczki, pierwsze samodzielne picie z kubeczka itd. 

2 W wieku przedszkolnym zauważamy już większą samodzielność dzieci: samodzielne ubieranie, rozbieranie, samodzielne jedzenie (posługiwanie się sztućcami), samoobsługa w toalecie. 

Zapamiętaj! 

Rozwój motoryki małej jest zależny od rozwoju motoryki dużej (ruchy całego ciała np. bieganie, chodzenie, skakanie, jazda na rowerze). Oznacza to, że jeśli występują jakiekolwiek zaburzenia w sferze całego ciała, rozwój motoryki małej będzie utrudniony! Wraz z rozwojem motoryki małej ćwiczymy motorykę dużą.

 

Ćwiczenia mające na celu rozwijanie motoryki małej ma wpływ na rozwój chwytu pisarskiego. Pisanie jest elementarnym osiągnięciem uczniów klas edukacji wczesnoszkolnej.  Jednak pierwsze próby pisania są już w przedszkolu. 

 

Propozycje zabaw rozwijających motorykę małą

 

Najpierw zapraszam Was do obejrzenia filmiku z kilkoma moimi propozycjami zabaw w domu:

 

https://www.youtube.com/watch?v=7xEaRmr9Y3M&feature=youtu.be

 

1. To co dzieci robią najczęściej: rysowanie, bazgranie po kartce. Warto tutaj używać różnych rodzajów pisadeł: kredki ołówkowe, pastelowe, flamastry, ołówki, węgiel (świetny pomysł na pobrudzenie się :D) . Polecam papier z rolki (do kupienia np. w Ikea), wtedy można tworzyć wielkie i małe dzieła :)

 

!Warto zaproponować dziecku zabawy rysowane, w których wykorzystuje się ruchy: faliste, koliste, wypełnianie dużych kontur, zakolorowywanie całej kartki. Takie ćwiczenia, w których występują duże ruchy rąk, powoduje rozluźnienia mięśni rąk i wykorzystuje obie półkule mózgu. 

 

2. Malowanie rękami (zapewniam Was najlepsza zabawa pod słońcem), pędzlem, lub innymi materiałami jak gąbki, stemple z ziemniaka, itd. Warto tutaj malować po różnych powierzchniach i w różnej pozycji. Fajnym sposobem jest np. przyczepienie do okna dużej folii , dzieci mogą po niej malować jednocześnie nie brudząc okna :)

 

3. Zabawy paluszkowe, stukanie palców, rysowanie palcami po różnych powierzchniach i w powietrzu.

 

4. Zabawy sensoryczne np.:

-  szukanie małych przedmiotów w różnych materiałach np. w mące, makaronie, ryżu, fasoli;

- łowienie różnych przedmiotów w wodzie za pomocą dłoni i innych przedmiotów jak np. klamerki, zaparzacz do herbaty

 !aby urozmaicić można dodać trochę mydła aby były bąbelki i piana :)

- przesypywanie ziaren za pomocą dłoni i innych pojemników, 

- rysowanie palcami na tackach z mąki, makaronu, ryżu, piasku itp.

 

5. Samodzielność :

- samodzielne ubieranie, rozbieranie, 

- zakładanie skarpetek, 

- zakładanie i wiązanie butów,

- zapinanie guzików, 

- posługiwanie się sztućcami, itd. 

 

6. Zabawy klamerkowe:

- wieszanie prania (np. skarpetek),

- ściąganie prania, 

- przyczepianie klamerek do ubioru i jak najszybsze ich ściąganie ;) - zabawa ćwicząca obie półkule mózgu i dużą motorykę,

- łapanie rybek w wodzie,

- przenoszenie małych przedmiotów do pojemnika za pomocą klamerek, itd.

 

7. Pomoc rodzicom- zabawy w kuchni:

- obieranie, 

- krojenie, 

- mieszanie, 

- wycinanie kształtów za pomocą foremek, itd,.

 

8. Nawlekanie koralików, makaronu, przewlekanie sznurka przez otwory małe i duże. 

 

9. Zabawy różnymi masami plastycznymi.

Masy plastyczne:

Piaskownica z kolorowym ryżem

Potrzebne: 

- ryż biały,

- barwniki spożywcze,

- pudełka/ pojemniki,

- aromaty (opcjonalnie).

Sposób wykonania: 

Do pudełek/ pojemników wsypujemy porcję białego ryżu, dodajemy odrobinę barwnika spożywczego w proszku, oraz łyżkę/kilka łyżek wody – w zależności od porcji ryżu, jaką chcemy przygotować ( ryż wciąga wilgoć, gdyby przesadziło Wam się z wodą).
Mieszamy wszystko łyżką, aż ryż nabierze koloru i zostawiamy w tych miseczkach do wyschnięcia (może być np. na noc, ale po około godzinie, dwóch ryż już powinien być suchy jeżeli nie przesadziliście z wodą). Raz na jakiś czas można ryż zamieszać. Do takiego gotowego ryżu można dodać również aromatu waniliowego (lub innego). 

Sposób zabawy:

Sposoby niezliczone - już dzieci na pewno coś wymyślą :)

 

Ryżolina

Potrzebne: 

- ryż biały,

- woda,

- barwniki spożywcze,

- aromaty (opcjonalnie) 

Sposób wykonania: 

Ryż gotujemy według przepisu na opakowaniu. Można dodać mniej wody i gotować kilka minut krócej. Ryż odcedzamy. Nie oblewamy zimną wodą. Dodajemy odrobinę barwika spożywczego w proszku i dokładnie mieszamy, aż ryż się zabarwi. Można dodać różnego rodzaju aromaty spożywcze (zaszalejcie, na rynku jest ich bardzo dużo!). Ryż się teraz idealnie klei, więc do roboty!

 

Masa orzechowa

Potrzebne: 

- 1 szklanka masła orzechowego,

- 2 szklanki mleka w proszku,

- 1 szklanka miodu.

Sposób wykonania: 

Mieszamy składniki, w razie potrzeby podsypując mlekiem w proszku. Podajcie dzieciakom pudełka, pojemniki na pewno stworzą coś niezwykłego (lub część zjedzą :D) 

 

Ciastolina bezglutenowa

Potrzebne: 

- kubek mąki bezglutenowej (koncentrat uniwersalny z dodatkiem mąki ziemniaczanej/ ryżowej/ kukurydzianej/ dyniowej, można też wybraną mąkę połączyć w proporcji 1:1 ze skrobią kukurydzianą),

- pół kubka soli ,

- 1 łyżka oleju roślinnego,

- 1 łyżka kamienia winnego (lub bezglutenowego proszku do pieczenia),

- pół kubka wody,

- barwnik spożywczy,

- aromat.

Sposób wykonania: 

Wszystkie składniki umieszczamy w garnku i podgrzewając na małym ogniu cały czas mieszamy – tak żeby powstała kulka, na koniec całość zagniatamy, dodajemy barwnik i gotowe. Świetna alternatywa dla dzieci, które nie tolerują glutenu. 

Jeśli Twoje dziecko jest na diecie glutenowej, możecie składniki bezglutenowe zastąpić glutenowymi. Nie ma z tym żadnego problemu :)

 

Masa papierowa

Potrzebne: 

- gazety codzienne lub opakowania po jajkach – bez naklejek,

- woda,

- wiadro lub inny duży pojemnik,

- 1/2 paczki kleju do tapet,

- 1kg mąki.

Sposób wykonania: 

Należy urwać papier na małe kawałki i zalać go wodą na noc. Następnego dnia dodać klej do tapet i mąkę, wszystko dokładnie wymieszać. Jeśli masa jest mało gęsta należy dodać mąki. Z taką masą można rzeźbić niesaowite rzeźby. Rzeźby należy suszyć najlepiej w miejscu ze stałym dostępem powietrza. Wyschnięte prace można malować farbami.

 

Piankolina

Potrzebne: 

- 1 kg mąki ziemniaczanej,

- jedno opakowanie pianki do golenia,

- odrobinę płynu do naczyń (biały lub bezbarwny).

Sposób wykonania: 

Na większą tackę lub do pojemnika wsypujemy mąkę oraz piankę do golenia. Na końcu polewamy odrobiną płynu do naczyń i voila! Pozwól dziecku wymieszać składniki (wiecie jak pianka do golenia daje odczucia zimna! wow! dzieciakom się na pewno spodoba). 

 

Sztuczny śnieg

Potrzebne: 

- duża ilość pianki do golenia,

- 8 opakowań sody oczyszczonej (na jedną piankę do golenia),

- miska. 

Sposób wykonania: 

Składniki mieszamy w misce, można je potem wstawić do lodówki na godzinkę, dzięki czemu śnieg będzie także zimny. Można przetrzymywać nawet do tygodnia w zamkniętym pojemniku w lodówce .

 

Masa aksamitna

Potrzebne: 

- odżywka do włosów, 

- mąka ziemniaczana, 

- barwniki spożywcze (opcjonalnie).

Sposób wykonania: 

Do miski należy przelać odżywkę. Następnie do odżywki dodajemy około 10 czubatych łyżek mąki, tak by masa przybrała konsystencję gęstego budyniu, w którym wstawiona łyżka stoi. Dodajemy barwniki po czym dodajemy mąkę  i ciasto zagniatamy do momentu aż przestanie kleić się do rąk :)

 

10. Wycinanie (prostych linii, kół, kształtów, itd.),

 

11. Wydzieranie (kartek papieru, gazety) - można tworzyć piękne prace plastyczne. 

 

12. Tworzenie wielkich i małych kulek - za pomocą gazet (można zrobić bitwę gazetową ;D) , bibuły (prace plastyczne).

 

13. Obrysowywanie np. własnej dłoni, kalkowanie rysunków.

 

14. Wyszywanie ( np. z filcu; taka zabawa na pewno zainteresuje głównie dziewczynki)

 

15. Lepienie, ugniatanie - plastelina, modelina, masa solna, masa porcelanowa, slime, itd. )

 

16. Zabawy z piłką - łapanie piłki, turlanie, kozłowanie. Zalecam by piłki były różnej wielkości. 

 

17. Stemplowanie - za pomocą gotowych stempli, lub można wykonać takie domowe np. z warzyw. 

 

18. Ćwiczenia grafomotoryczne - czyli żmudne pisanie szlaczków, wzorów literopodobnych, liter i cyfr, rysowanie po śladzie.

 

19. Zabawy pacynkowe- robienie własnych pacynek i tworzenie teatru domowego :)

 

20. Rysowanie patykiem po ziemi, kredą na chodniku. 

 

21.Gotowe gry takie jak: pchełki, bierki, kręgle, bilard, skaczące małpki, itd.

 

22. Układanie różnych mozaik : za pomocą różnych kształtów (można wyciąć samemu) lub gotowych np. gra tangram i puzzli

 

Ćwicząc motorykę małą, naprawdę można się bawić :) i jednocześnie ćwiczyć inne umiejętności: matematyczne, przestrzenne, komunikacyjne, zdolności manualne, kreatywność, zdolności fizyczne, itd. oraz uczyć różnych postaw i wartości :)

 

Karty pracy motoryka mała:

 

ZMYSŁY

 

UDANYCH WAKACJI! DO ZOBACZENIA WE WRZEŚNIU!

 

 

 

ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE – ZADANIA NA TEN TYDZIEŃ OD 22.06.2020 DO 28.06.2020

 

ORIENTACJA W PRZESTRZENI I KLASYFIKACJA

 

Informacje dla rodziców:

Dlaczego edukacja matematyczna jest tak ważna już od najmłodszych lat? Bo matematyka to nie tylko liczenie, ale też:
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, 
- rozwijanie pamięci, 
- rozwijanie myślenia abstrakcyjnego, 
- rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego, 
- kształtowanie wyobraźni przestrzennej, 
- kształtowanie umiejętności stosowania schematów, wykresów, symboli w codziennym życiu.

 

ORIENTACJA W PRZESTRZENI

 

Zaburzenia z zakresu orientacji w przestrzeni wpływają na:

- umiejętność pisania:

* mylenie liter i cyfr o podobnych znakach graficznych, tj. d-b , p- b , 6-9,

* mylenie linijek,

* nieprawidłowe rozplanowanie liter i cyfr na kartce, itd.

- umiejętność czytania:

* przestawianie liter,

* przeskakiwanie wersów podczas czytania,

* przestawianie odczytywanych znaków graficznych np. 19 jako 91, itd.

- rysowanie:

* niewłaściwe rozmieszczenie elementów na kartce,

* nieprawidłowe proporcje, itd.

- inne przedmioty szkolne:

* słaba orientacja w posługiwaniu się mapą (lekcja geografii)

* trudności w rozumieniu instrukcji i poleceń na lekcjach wychowania fizycznego (słaba orientacja w schemacie własnego ciała, rozróżnianie prawa- lewa, itd.)

* rozumienie rysunków, schematów, wykresów (lekcja matematyki, fizyki), itd.

 

Orientacja w przestrzeni to przede wszystkim:

- umiejętność rozróżniania stron: prawej i lewej,

- umiejętność określania części ciała u siebie i innych (np. prawe ucho, lewe oko, itd) - świadomość schematu własnego ciała,

- umiejętność określania położenia przedmiotów w przestrzeni (nad, pod, obok, na, za, po prawej stronie, po lewej stronie, w, itd. ).

 

Od dzieci w wieku przedszkolnym nie powinniśmy wymagać, aby wszystkie te wymienione przeze mnie umiejętności opanowały w przedszkolu. Na niektóre z nich (np. określanie przedmiotów w przestrzeni)  dzieci mają czas aż do około 10-11 roku życia.

Moim zdaniem, jednak wszystkie te umiejętności powinniśmy ćwiczyć i rozwijać, nie czekając na "odpowiedni" wiek.

 

Propozycje zabaw

 

Aby ułatwić dziecku rozróżnianie stron prawej- lewej warto założyć na lewą rękę (bo od lewej strony czytamy i piszemy) gumkę frotkę lub ulubioną bransoletkę, lub opaskę z ulubionym bohaterem z bajki. Odwołujmy się na ulicy, w domu do prawej i lewej strony. Gdy dziecko napotka trudność w rozróżnieniu stron, warto przypomnieć o opasce na lewej ręce :)

 

Tor przeszkód

Ustaw wraz z dzieckiem tor przeszkód z przedmiotów, które macie dostępne w domu: krzesełka, poduszki, koce, skakanki, itd. Im trudniejszy tor przeszkód tym lepiej.  Poproś dziecko, aby stanęło na starcie i wykonywało Twoje polecenia, np.:

- idź przed siebie,

- skręć w prawo,

- skręć w lewo,

- przejdź pod krzesłem,

- skocz dwa razy i kucnij,

- przeturlaj się na poduszkach,

- przejdź trzy kroki i przeskocz, itd.

Myślę, że dzieci również będą miały świetną zabawę w instruowaniu Was rodziców lub rodzeństwa :)

Zabawa ta oprócz ćwiczenia orientacji w przestrzeni, doskonali umiejętność dużej motoryki, czyli sprawności całego ciała.

 

Dyktowany rysunek

Wykorzystuję tę zabawę podczas diagnozy dziecka przed rozpoczęciem zajęć rewalidacyjnych. Dzięki dyktowanemu rysunkowi możemy rozpoznać umiejętności dziecka w zakresie orientacji w przestrzeni.

 

Zabawa polega na narysowaniu historii opowiadanej przez dorosłego. Dzięki takiej historii można ćwiczyć położenie przedmiotów na kartce, a także figury geometryczne. Przykładowa historia może wyglądać następująco:

 

Na środku kartki stoi kwadratowy domek. Domek składa się z trójkątnego dachu, jednych drzwi oraz dwóch okien. Przed domem znajduje się ścieżka. Na dachu można zobaczyć mały komin. Obok komina usiadł ptaszek. W lewym górnym rogu kartki znajduje się słoneczko. W prawym dolnym rogu kartki rośnie wielkie drzewo, a obok niego rosną kolorowe kwiatki.

 

Opowiadanie, może mieć różny stopień trudności. Należy dostosować je do wieku i umiejętności dziecka. Powinno zacząć się od łatwiejszych instrukcji.

 

Opowiedz co widzisz

Poproś dziecko aby opisało, co widzi na ilustracji, którą narysowałeś, lub wykorzystaj gotowe obrazki z książek. Również warto zaproponować taką zabawę na spacerze w parku, itd. Jeśli dziecko ma trudność w opisaniu przedmiotów zapytaj:

- co znajduje się obok drzewa?

- widzisz co znajduje się za tym płotkiem?

- co siedzi na płocie?, itd.

 

Zabawa z mapą

Zabaw się z dzieckiem w poszukiwaczy skarbów. Narysuj mapę ze wskazówkami znalezienia skarbów (mogą to być czekoladki, lizaki, lub np. kuferek z ulubionymi skarbami). Im ciekawsza i trudniejsza mapa tym lepiej. :) Warto zaznaczyć na mapie kierunki - zrób trzy kroki w prawą stronę, skręć w lewo, itd.

Na mapie można również poukrywać różne zadania do wykonania:

- policz ilość butów w całym domu,

- zapamiętaj jak najwięcej zielonych przedmiotów,

- posprzątaj wszystkie zabawki z podłogi :), itd.

 

Im kreatywniejsze zadania, tym lepsza zabawa :)

 

Nazwij przedmiot

Wybierz dowolny przedmiot znajdujący się w pomieszczeniu. Podaj dziecku punkt odniesienia, wobec którego opisujemy szukany przedmiot. Dziecko opisuje miejsce ukrytego przedmiotu, np. znajduje się po prawej stronie pokoju, znajduje się na brązowej szafce. Twoim zadaniem jest odpowiadanie "Tak" lub "Nie". Zabawa kończy się, gdy dziecko odszuka przedmiot, o którym pomyślałeś.

 

Zabawa z piłką

Połóż piłkę na środku pokoju. Poproś dziecko, aby wykonywało Twoje instrukcje:

- stań za piłką,

- przykucnij obok piłki,

- podnieś piłkę do góry,

- połóż piłkę na krześle,

- przeturlaj piłkę pod stół,

- rzuć piłkę do mnie,

- itd.

 

Karty pracy:

{gallery}KK153{/gallery}

 

KLASYFIKACJA

 

Przedstawiam Wam zabawy, w których dzieci ćwiczą porządkowanie, grupowanie, segregowanie, dobieranie, podział na kategorie, czyli krótko mówiąc klasyfikowanie przedmiotów ze względu na jakieś kryteria.

 

Klasyfikacja podstawowa

Klasyfikować da się wszystko, co znajduje się w otoczeniu dziecka. Poproś dziecko, aby:

- poukładało kredki (według kolorów, rodzaju),

- posegregowało sztućce po umyciu (ułożyło noże, łyżeczki, łyżki i widelce),

- schowało bieliznę po praniu (poskładało skarpetki),

- schowało zabawki w odpowiednie pojemniki (osobno klocki, samochody, lalki, itd.).

 

Klasyfikowane obrazki

Zachęć dziecko do tworzenia kolaży z różnych materiałów, ilustracji z wymyślonymi przez niego klasyfikacjami:

- warzywa- owoce,

- pojazdy lądowe- pojazdy powietrzne- pojazdy morskie,

- przedmioty zielone- przedmioty czerwone,

- zwierzęta dzikie - zwierzęta domowe, itd.

 

Zabawa ta oprócz doskonalenia umiejętności klasyfikacji to jeszcze dodatkowo rozwija umiejętności językowe i skojarzeniowe, a także motorykę małą (sprawność rąk i palców). 

 

Zbieranie skarbów natury

Zachęć dziecko do zbiorów muszelek, kamyków, szyszek, żołędzi, kasztanów i innych skarbów, które znajdziecie podczas codziennego spaceru czy wakacji. Skarby te dzieci mogą segregować według rodzaju, kształtu, koloru, wielkości.

 

Karty pracy: przeliczanie, klasyfikowanie

 

Karty do klasyfikacji

 

 

Katecheza: Jestem kochanym dzieckiem Boga

Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!

Zapraszam Was dzieci do wspólnej modlitwy. W modlitwie można rozmawiać z Bogiem. On nas uważnie słucha.

Zachęcam Was do zaśpiewania piosenki dobrze Wam znanej : "Dzieckiem Bożym Jestem Ja"

https://www.youtube.com/watch?v=PyUYbJV6r-g

Jesteśmy dziećmi Boga, który bardzo nas kocha. Kochają nas także nasi rodzice. 

Dzisiaj chce Wam pokazać kilka zdjęć, spójrzcie proszę:

  • Z czym Wam się kojarzą te przedmioty?

Chrzest to bardzo ważne wydarzenie w naszym życiu. Pewnie większość z was go nie pamięta, bo byliście wtedy bardzo mali. Może macie w domu zdjęcia, które wam o tym przypominają. Od chwili chrztu wszyscy jesteśmy dziećmi Boga. Pomimo tego, że każdy z nas jest inny, to możemy Boga nazywać naszym Tatą. On jest zawsze przy nas i zna każdego z nas najlepiej. On każdego z nas stworzył i o każdego się troszczy. Wszystkie dzieci więc na całym świecie mają jednego Ojca - Boga. Wszyscy od momentu chrztu świętego jesteśmy dziećmi Bożymi. Wiemy, że Bóg - nasz Ojciec - bardzo nas kocha i pragnie naszego szczęścia.

  • Kto jest Ojcem wszystkich dzieci?
  • Od kiedy jesteśmy dziećmi Bożymi?

Zapraszam Was do nauki rymowanki, piosenki i do malowania. W ten sposób można wyrazić miłość do Boga ;)

Rymowanka: "JESTEM DZIECKIEM BOŻYM, BO BÓG MNIE STWORZYŁ"

https://www.youtube.com/watch?v=Jiwqll_hBqc

 

 

ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE – ZADANIA NA TEN TYDZIEŃ OD 15.06.2020 DO 19.06.2020

 

PERCEPCJA WZROKOWA

 

INFORMACJE DLA RODZICÓW:

 

Rozwój percepcji wzrokowej za M. Bogdanowicz

 

Dziecko 3- letnie: 

Rozpoznaje i nazywa kolory podstawowe, 

Układa obrazki i figury w konturach, 

Składa samodzielnie obrazki z dwóch części, 

Wypowiada się na temat treści prezentowanych obrazków- wymienia widoczne na nich osoby i przedmioty, 

 Dobiera dwa takie same lub różniące się jednym szczegółem obrazki, 

Porównuje dwa obrazki, dostrzega zawarte w nich wyraźne różnice, 

 Reprodukuje proste układy zbudowane z klocków, 

Łączy przedmioty z ich kształtami prezentowanymi w postaci cienia. 

 

Dziecko 4- letnie: 

Analizuje treść obrazka, wypowiada się na temat jego treści, opisuje treść obrazka, wymieniając czynności osób i proste relacje przestrzenne, 

 Potrafi dostrzec co najmniej cztery szczegóły, którymi różnią się dwa obrazki, 

Układa obrazek pocięty na dwa do czterech części, 

Potrafi zauważyć zmiany w układzie trzech lub czterech obrazków lub przedmiotów, 

Zauważa brakujące elementy w obrazkach i dorysowuje je, 

Tworzy dowolne kompozycje według wzoru oraz własnej inwencji, 

 Konstruuje z klocków budowle według wzoru. 

 

Dziecko 5- letnie:

Opowiada treść obrazka i dokonuje interpretacji jego treści, 

Odpowiada na pytania dotyczące treści obrazka podczas krótkiej jego prezentacji, 

Potrafi odgadnąć, o którym obrazku opowiada osoba dorosła, 

Rozpoznaje treść obrazka na podstawie jego fragmentów, 

Zauważa różnice w obrazkach, które różnią się co najmniej sześcioma szczegółami, 

Dostrzega zmiany w układzie elementów, 

Posiada umiejętność rozpoznawania takich samych symboli i znaków graficznych, 

Składa według wzoru i bez wzoru obrazki składające się z wielu części o różnych kształtach, 

Buduje konstrukcje trójwymiarowe według wzoru i własnej inwencji.

 

6          Sześć aspektów percepcji wzrokowej wpływających na rozwój dziecka

 

1 Koordynacja wzrokowo- ruchowa-  zdolność do zharmonizowania widzenia z ruchami naszego ciała lub konkretnej części ciała jak np. koordynacja oko- ręka.  Gdybyśmy dobrze przyjrzeli się wszystkim naszym działaniom, np. podczas skakania, biegania, za działaniem naszego ciała zawsze podąża również i wzrok. Bardzo łatwo można zauważyć zaburzenia w tym aspekcie, podczas gdy np.  dziecko wiąże buty, zapina guziki.

2 Spostrzeganie figur i tła - wyodrębnianie przedmiotu w polu naszego widzenia (centrum naszej uwagi) z jednoczesnym umiejscowieniem go na jakimś tle. 

3 Stałość spostrzegania- zdolność do postrzegania przedmiotu jako mającego stałe właściwości, m.in. kształt, kolor, wielkość, itd. Dzieci z trudnościami w tym aspekcie będą miały np. problem z zaznaczeniem na kartce wszystkich trójkątów, które będą różniły się kolorem, czy wielkością. 

4  Spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni - zdolność do postrzegania relacji przestrzennych między przedmiotem a obserwatorem. Umiejscowienie obiektu: na prawo, na lewo, góra, dół.

5 Spostrzeganie stosunków przestrzennych - Zdolność do spostrzegania położenia dwóch lub więcej przedmiotów w stosunku do samego siebie, a także relacji zachodzących między nimi. Dzieci mające trudności w tym aspekcie będą miały trudność w zrozumieniu pojęć takich jak: później, niedługo, określania pór roku, dni tygodnia, miesięcy. 

6 Pamięć wzrokowa-  zdolność do zapamiętywania i przypominania sobie informacji wzrokowych. 

 

Wspomaganie rozwoju percepcji wzrokowych, moim zdaniem jest obowiązkowe zarówno gdy dziecko nie wykazuje zaburzeń w tym zakresie i również wtedy, gdy zdiagnozowane są trudności. 

Zaburzenia z zakresu percepcji wzrokowej to dość często spotykany problem, szczególnie w szkole, gdy już łatwiej jest zdiagnozować trudności ucznia w czytaniu, pisaniu. 

Zaburzenia z zakresu analizy i syntezy wzrokowej, które tak często można spotkać w dokumentach (orzeczenie, opinia) z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej to właśnie nic innego jak zaburzenia percepcji wzrokowej. 

 

INFORMACJE I ZADANIA DLA DZIECI:

 

ZABAWY ROZWIJAJĄCE PERCEPCJE WZROKOWĄ

 

1. Układanie puzzli, jest jednym z podstawowych ćwiczeń, które rozwijają percepcję wzrokową. Nadają się zarówno takie gotowe, ale również można wydrukować odpowiedni obrazek, pociąć na kawałki i poprosić dziecko, aby je ułożyło.

!Pamiętaj o tym, aby dostosować rodzaj puzzli do wieku. Dla dzieci młodszych polecam puzzle z mniejszą ilością elementów do ułożenia.

2. Układanki - układanie według jakiegoś wzoru, tangramy (można również wykorzystać pocięte figury geometryczne), domina, memory, dobble.

3. Wyodrębnianie różnic między obrazkami - powiedz, czym różnią się te obrazki?

Wskazywanie nie pasujących obrazków. 

4. Dobieranie par obrazków - kolorowych, cieni. Dobieranie par figur. 

5. Segregowanie obrazków lub konkretów na grupy (zbiory) np. warzywa, owoce, zwierzęta, pojazdy, itd. 

6. Rysowanie przedmiotów według instrukcji słownej. 

7. Zapamiętywanie, jak największej liczby przedmiotów na obrazku. 

8. Układanie obrazków zgodnie z instrukcją (określenia nad, pod, na, w, obok, itd.)

9. Wyszukiwanie różnic w obrazkach.

10. Wybieranie brakującej części do obrazka. 

11. Układanie obrazków według wzoru, z pamięci, bez wzoru.

12. Układanie klocków według wzoru, własnej inwencji. 

13. Rysowanie konturów według wzoru. 

14. Wypełnianie konturów kredką , pisakiem, plasteliną, farbą, itd. 

15. Uzupełnianie niekompletnych figur, zadania typu "Dokończ rysunek". 

16. Wycinanie konturów, wycinanie kresek, kształtów geometrycznych, fal, itd. 

17. Przerysowywanie, kalkowanie: kształtów, liter. 

18. Wyszukiwanie takich samych liter, kształtów nazywanie ich. 

19. Wyszukiwanie konkretnych liter i sylab. Nazywanie ich, kolorowanie. 

20. Układanie rozsypanek wyrazowych. 

21. Różnicowanie i układanie figur według wielkości. 

22. Składanie figur, obrazków z części. 

23. Układanie sekwencji obrazkowych, szlaczków. 

24. Rysowanie labiryntów według instrukcji słownej. Rozwiązywanie gotowych labiryntów. 

25. Kolorowanie, malowanie farbami. 

26. Wodzenie palcem po wzorze. 

27. Rysowanie w powietrzu, na ławce, w mące, w kaszy według inwencji własnej, według wzoru. 

28. Porządkowanie historyjek obrazkowych zachowując ciąg przyczynowo- skutkowy. 

29. Różnicowanie liter o podobnych kształtach. 

30. Wykreślanki wyrazowe.

31. Rozpoznawanie liter, sylab w ciągach wyrazowych. Uzupełnianie brakujących  liter, sylab w wyrazach. Segregowanie takich samych sylab, liter. Wyodrębnianie konkretnych liter w wyrazach. Dobieranie par wyrazowych różniących się literą, sylabą np. LOS - LAS.

 

PROPOZYCJE ZABAW – FILMY:

1 Pisanie w mące:

https://youtu.be/YDcUg10D3ig

2 Sensoryczne memory i domino:

https://youtu.be/pXbXYXtoNlY

3 Zabawy rozwijające percepcję wzrokową:

https://youtu.be/gkA6Bve_Vv0

4 Zabawa rytmiczna:

https://youtu.be/NH4YpUEv2LE

5 Pomoce dydaktyczne i terapeutyczne:

https://youtu.be/5OOqRRlsLoo

 

KARTY PRACY – PERCEPCJA WZROKOWA:

1 Labirynt

 

2 Sekwencje

 

3 Znajdź literkę

 

4 Wytnij i ułóż rozsypane elementy, aby powstał obrazek.

 

5 Przyjrzyj się ilustracji i odpowiedz na pytania - doskonalenie pamięć wzrokowej.

 

6 Poprowadź do celu.

 

7 Połącz cienie.

 

8 Pokoloruj te same kształty.

 

9 Obrysuj wszystkie...

 

10 Narysuj po śladzie.

 

Wspomaganie rozwoju percepcji wzrokowej to nic innego jak dobra zabawa! :) Warto również wspomnieć, że przy okazji doskonalenia umiejętności analizy i syntezy wzrokowej dzieci rozwijają również inne umiejętności takie jak:

- mała motoryka, 

- skupienie uwagi,

- doskonalenie słownictwa,

- doskonalenie pisania i czytania, 

- itd.