ZAJĘCIA DODATKOWE

 

 ZAJĘCIA DODATKOWE:

 

1.   Rytmika - prowadząca : D. Kaliszewska

2.   Religia - prowadząca katechetka P. Szczepankiewicz

3.   Język angielski - prowadząca: N. Filipska

4.   Zajęcia logopedyczne - prowadząca: K. Strugalska

5.   Zajęcia kółka plastycznego "Między nami biedronkami"- prowadzące :A.Chojnacka, K.Piniek

6.   Zajęcia wokalno- instrumentalne:prowadząca: D. Kaliszewska

7.   Terapia pedagogiczna - korekcyjno-kompensacyjne : M. Kamińska

8.   Kółko zainteresowań "Mali czytelnicy"- prowadząca M. Kamińska

9.   Kółko zainteresowań "Koło miłośników zwierząt" - prowadząca P. Kaczmarek

10. Kółko zainteresowań "Mały obserwator przyrody" - prowadzące: M. Graczyk, D. Kaliszewska

 

Innowacja pedagogiczna: "Mali Przyrodnicy i ich przygody na tropie przyrody"- M. Kamińska, P. Kaczmarek

 

 

Witam!

Przesyłam kolejny zestaw ćwiczeń utrwalająch:

- głoska c,

- głoska cz, 

- głoska r.

Miłej pracy:)

 

 

 ZAJĘCIA Z RELIGII NA TYDZIEŃ OD 11.05.2020 DO 15.05.2020

 

Katecheza: Maryja - kocha ciebie i mnie

Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!

Kochane dzieci zapraszam Was do wspólnej modlitwy słowami „Zdrowaś Maryjo”.

Jest to szczególna modlitwa skierowana do Maryi. Jak na pewno wiecie teraz mamy miesiąc maj i jest to szczególny czas poświęcony naszej mamie, królowej nieba – Maryi. Najczęściej każdego ranka i wieczora modlimy się do Pana Jezusa i jest to słuszne, ale zachęcam Was abyście również modlili się do Maryi, która jest szczególnie blisko Pana Jezusa bo jest Jego mamą. Na pewno się ze mną zgodzicie, że osobą , która zna nas najlepiej są właśnie nasze mamy. One są z nami zawsze w radości czy smutku. Chciałabym abyście lepiej poznali Maryję i dlatego przesyłam Wam kilka opowiadań o Niej i oczywiście piosenkę oraz kolorowanki.

https://view.genial.ly/5eaa8d2c9e1a820d1a6876e6/social-action-nie-ma-jak-u-mamy?fbclid=IwAR1JX0ioVqbQzks_D5NeuOu8H0REACVK5NRTCFYUan-9hgDT8M1t4t5x_jU

https://www.youtube.com/watch?v=0bwPQOBLZt8&fbclid=IwAR30Gc7QDVBwSBhqyEZVgM3L-kXudmJINoI2VhUa2z6J82iXHjrcyKxdy_4

https://www.youtube.com/watch?v=A7wDtlgbu4M

https://www.youtube.com/watch?v=4yCnWRY0zSQ

Kolorowanki:

 

 

ZAJĘCIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO NA TYDZIEŃ OD 11.05.2020 DO 15.05.2020

 

ANGIELSKI 1

 

HELLO MY CHILDREN :)

Zapraszam Was dziś na przygodę!

Niedawno w kwietniu obchodzony był DZIEŃ JĘZYKA ANGIELSKIEGO, jutro obchodzimy DZIEŃ UNII EUROPEJSKIEJ, dlatego więc zapraszam Was w podróż po Europie a dokładniej zwiedzimy Londynu.

Poproście rodziców o pomoc i zaczynajmy naszą przygodę:

 

Powitanie– Piosenka „Hello, hello” (Super Simple Songs)

 

https://www.youtube.com/watch?v=tVlcKp3bWH8

 

 „Polska leży w Europie”- Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.

Dzieci rytmicznie powtarzają za rodzicem rymowankę z:

klaskaniem (wersy pierwszy i trzeci) i tupaniem (wersy drugi i czwarty). 

 

Polska leży w Europie, to przedszkolak mały wie.

 Aby poznać inne kraje, na wycieczkę jechać chce.

 

Przygotowanie do podróży

- rozdanie dz. zabawkowych banknotów o jednakowych nominałach (załącznik)-przypatrzcie się, jaki to banknot? Taki sam jak w naszym kraju?

 

 

- wydanie paszportów (do paszportów dz. może wkleić swoje zdjęcia lub narysować siebie i podpisać się imieniem i nazwiskiem) (załącznik)

 

 

„Samoloty” - zabawa muzyczno- ruchowa wg Klanzy - zapinanie pasów, naśladowanie startu, lotu, wysiadanie.

 

Witamy Anglików na lotnisku - good morning

I przedstawiamy się: Mam na imię- My name is

Rodzice odpowiadają: Miło Cię poznać- Nice to meet you

Jak się masz?- How do you do?

 

Odpowiadając możecie użyć słów z naszej piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=l4WNrvVjiTw

 

Życzmy sobie miłego dnia i zaczynajmy :)

 Miłego dnia- Have a nice day

 

- wbicie pieczątek do paszportów- rysowanie flagi i wpisanie nazwy odwiedzanego kraju.

Po angielsku Anglia to England

 

Przystanek Londyn- Wielka Brytania.

Dokładnie wybieramy się do Anglii. Anglia – kraj stanowiący część Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. 

Rozmowa przy mapie Unii Europejskiej- określenie położenia Wielkiej Brytanii, zapoznanie z flagą i godłem.  (załączniki)

 

 

Uświadomienie dzieciom, że w Anglii mieszka prawdziwa królowa, która jest głową państwa. Nazywa się Królowa Elżbieta II i panuje już bardzo długo (od 1953 r.). Mieszka ze swoją rodziną w prawdziwym pałacu, który nazywa się Buckingham. Ma prawdziwą koronę i tron i karetę, ma damy dworu i lokajów.

 

 

•Wsiadamy do czerwonego piętrowego autobusu i jedziemy przy muzyce.

https://www.youtube.com/watch?v=yWirdnSDsV4

 

 

•Zwiedzamy słynny zegar Big Ben.

 

 

• Co robi zegar?

• Czym różni się zegar od zegarka?

• Jakie znacie zegary i zegarki?

• Co robimy, gdy zegar się popsuje?

 

„Clock”  - Zegar – zabawa ruchowa.

Dzieci będą naśladować na zmianę, wielki zegar stojący, mały zegar ścienny i maleńki zegarek noszony na ręku. Na sygnał wielki zegar- dzieci wołają bim- bom, przenosząc ciężar ciała z boku na bok. Na sygnał rodzica– mały zegar, dzieci wołają tik-tak, poruszając się po sali marszowym krokiem. Na sygnał rodzica- maleńki zegarek, dzieci biegają wołając: tiku-tiku.

 

•Zwiedzamy Tower of London. Królewski zamek.

 

 

W białej wieży przechowywane są skarby królewskie: korony, pierścienie, naszyjniki, złote wazy i inne kosztowności. Legenda o krukach.

 

„Kruki”- zabawa orientacyjno- porządkowa ćwicząca narządy artykulacyjne. Rodzic zamienia dzieci w kruki, które latają przy dźwiękach muzyki, na przerwę w muzyce zatrzymują się i kraczą - kra, kra, kra.

 

 

W pałacu Buckingham.

WIRTUALNA WYCZIECZKA PO PAŁACU BUCKINGHAM:

https://www.royal.uk/virtual-tours-buckingham-palace?fbclid=IwAR22OqSAhkbwkvFhoAj0l28swh_jdJR12E6lCJ_H5As9M91DISjmTEhQLic

 

Układanie z klocków lub figur geometrycznych zamku

W Wielkie Brytanii jest wiele zamków i pałaców, w których do tej pory mieszkają ludzie. Są naprawdę piękne. Obejrzyjcie jeden z nich a teraz zbudujcie z klocków zamek największy, jaki Wam się uda :)

 

 

Zabawa „Queen says” ( modyfikacja zabawy „Simon says”).  Zabawa polega na wydawaniu poleceń/rozkazów królowej (rodzica), na które uczniowie reagują ruchem (metoda TPR). Mogą to być następujące polecenia: Clap your hands, Jump, Dance, Swim, Touch your head.

 

„Tea time” - Tea time, afternoon tea, high tea – określenie stosowane w Wielkiej Brytanii i Irlandii opisujące przerwę na lekki posiłek spożywany zazwyczaj po południu pomiędzy godziną 15:00 a 17:00. Może się on składać z herbaty oraz kanapek, ciasta lub ciastek.  

A teraz degustacja różnych rodzajów herbaty – poproście rodziców o zaparzenie różnych herbatek a wy odganiajcie, jaki mają smak :) nie zapomnijcie powiedzieć: Dziękuję- Thank you (może małe ciasteczko do tego?) :)

 

Pamiętacie zabawę „Who Stole The Cookie?”

https://www.youtube.com/watch?v=OzKY5YHnOTg

 

Podsumowanie i Wysłuchanie ciekawostek nt. WB:

- Wielka Brytania jest największą wyspą w Europie.

- Pierwsza gorąca czekolada była serwowana w Anglii na początku 1600 roku.

- Pierwszy znaczek pocztowy na świecie wysłano w Wielkiej Brytanii w 1840 roku.

- Brytyjska policja nie nosi broni.

- Londyn –stolica WB jest największym miastem Unii Europejskiej.

- Anglicy są uzależnieni od herbaty. Piją jej najwięcej na świecie.

- 5 o’clock/Tea time- jest odpowiednikiem podwieczorka lub wczesnej kolacji, składającej się z kubka herbaty i ciasta lub kanapek.

 

Przypomnienie wybranych zwrotów w j. angielskim:

Mam na imię- My name is

Dzień dobry- Good morning

Do widzenia- Goodbye

Miło Cię poznać- Nice to meet you

Jak się masz?- How do you do?

Przepraszam!- Excuse me!

Miłego dnia- Have a nice day

Dziękuję- Thank you

Szczęśliwej podróży- Have a nice trip

 

5. Pożegnanie na lotnisku: goodbye.

Powrót samolotem.  Lądujemy. Zakończenie– Piosenka na pożegnanie „Goodbye song” (Super Simple Songs).

 

https://www.youtube.com/watch?v=PraN5ZoSjiY

 

ANGIELSKI 2

 

Hello :))))))))))))))))))))))))))))))

Music, music, music…

Muzyka jest wszędzie, od rana do wieczora nam towarzyszy a my nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Zabieram Was dziś do muzycznego ANGIELSKIEGO świata. Let`s go!

Na początek zapoznajcie się z instrumentami i powtórzcie ich nazwy :)

 https://www.youtube.com/watch?v=BTznZSTEceY

Teraz rozgrzejemy nasz język powtarzając trudne nazwy muzyków:

https://www.youtube.com/watch?v=LhZ2N5KAWak

Zgadnij co tak gra? Quiz dla Was :)

https://www.youtube.com/watch?v=WV63aVMnyMA

I na koniec piosenka żeby się poruszać:

https://www.youtube.com/watch?v=KVdDJWZ7Z_I

I oczywiście kilka zadań:

 

ANGIELSKI 3

 

Maj uważany jest przez wielu jako najpiękniejszy i najprzyjemniejszy miesiąc. Jest już w miarę zielono, słychać śpiew ptaków, pojawiają się wiosenne owady, różne robaczki.

Dlatego w tym tygodniu wzbogacamy słownictwo związane z owadami. Poniżej znajdują się karty pracy, propozycje zabaw oraz gier, a także piosenki do nauki. Niektóre nazwy już znacie a niektóre są nowe. Mam nadzieję, że spodoba się Wam :)

https://www.youtube.com/watch?v=IrRQ4NvC2GA

https://www.youtube.com/watch?v=2ejEkkMbKMM

Słowa związane z owadami i robaczkami: ladybird, butterfly, dragonfly, bee, ant, mosquito

Słowniczek obrazkowy

 

Ladybird [lejdibeed] – biedronka

Butterfly [baterflaj] – motyl

Dragonfly [dragonflaj] – ważka

Bee [bii] – pszczoła

Ant [ant] – mrówka

Mosquito [moskito] – komar

 

Zadania dla Was:

https://view.genial.ly/5e7f16383fea8d0db0c29205

https://view.genial.ly/5e8310efaafed90da9cbf49c

 

WPROWADZENIE NOWEGO SŁOWNICTWA:

Nowy materiał leksykalny wprowadzamy dzieciom za pomocą kart obrazkowych. Mogą być to wycięte ilustracje z gazet lub wydrukowane obrazki na sztywniejszym papierze. Prezentujemy dany obrazek, wypowiadamy słowo z języku angielskim, następnie wspólnie z dzieckiem, kilkakrotnie powtarzamy słowa. Możemy to zrobić w taki sposób:

Rodzic: Look, it’s a ladybird Do you like it? Yes or No? Repeat! A ladybird!

Tak samo postępujemy z kolejnymi słowami i wspólnie z dziećmi powtarzamy słowa kilkakrotnie. Na utrwalenie, wybieramy jeden obrazek i pytamy: What is it? Yes, it’s a ladybird, itd. Możemy także poprosić dzieci o wskazywanie wybranego przez nas obrazka: „Show me a ladybird”, „Show me a butterfly”, „Show me a mosquito”.

Krótki film prezentujący słownictwo związane z owadami:

Garden Animals

https://youtu.be/VrHjSDukV8w

Propozycje gier i zabaw językowych do przeprowadzenia w domu dla 3, 4, 5 i 6-latków:

Which one is missing? – rozkładamy karty obrazkowe związane z przyrodą na dywanie. Dzieci zamykają oczy. R: close you eyes. Abracadabra, abracadabra, one, two, three.. open your eyes. Which one is missing? Zadaniem dzieci jest odgadniecie jakiego obrazka brakuje.

Memory – drukujemy podwójnie obrazki przedstawiające owady. Zadaniem dziecka jest odszukiwanie par i nazywanie owadów po angielsku.

Hot or cold? – Chowamy dowolną kartę obrazkową i zachęcamy dzieci do ich szukania. Kiedy zbliżają się do kryjówki, powtarzamy: Hot!, a gdy są od niej daleko – Cold!

Look and find! – Rozkładamy karty obrazkowe przed sobą powtarzając kilkakrotnie  ich nazwy. Odwracamy wszystkie karty i ponownie powtarzamy ich nazwy. Zadaniem dzieci jest odnajdywanie wskazanych obrazków. Pytamy: Where is a ladybird? (Gdzie jest biedronka?), itd.

Tower – na utrwalenie słownictwa pokazujemy kartę obrazkową związaną z przyrodą. Dziecko nazywa wybraną przez Rodzica kartę. Jeśli prawidłowo odgadnie, kładzie w nagrodę kartę na dywanie, a na niej kubeczek plastikowy, czyli karta – kubek – karta – kubek, itd. Gdy wszystkie słowa zostaną podane, liczymy wszystkie poziomy wieży i zdmuchujemy.

 

PIOSENKI DO NAUKI:

THE ANTS GO MARCHING

https://www.youtube.com/watch?v=2S__fbCGwOM

LADYBIRD

https://www.youtube.com/watch?v=BXPuruONztA

 

Na koniec jeszcze kilka piosenek do posłuchania, która Wam się najbardziej podoba?

https://www.youtube.com/watch?v=C6ljGXMMB-g

https://www.youtube.com/watch?v=jIDHDfk3sm8

I moja ulubiona:

https://www.youtube.com/watch?v=jflZseWtmyI

 

I małe powtórzenie, potraficie już sami nazwać? Sprawdźmy!

https://www.youtube.com/watch?v=vJN58udKeSc&fbclid=IwAR08wAiqYcJKuTDD5rpXXVQSLvUKof55oQH3ekUt07WyrcAdKq_IpSelEw4

 

 

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE  NA TYDZIEŃ OD 11.05.2020 DO 15.05.2020

 

Dzień dobry!

W dalszym ciągu utrwalamy głoski ( c, cz, r ). Przesyłam karty pracy do utrwalania poszczególnych głosek. Ćwiczenia oddechowe oraz ćwiczenia narządów artykulacyjnych wykonujemy te co w zeszłym tygodniu.

 

Pozdrawiam

Klaudia Strugalska

 

 

 

ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE – ZADANIA NA TEN TYDZIEŃ OD 11.05.2020 DO 15.05.2020

 

WYPRAWA NA ŁĄKĘ

 

1 Zagadka wprowadzająca.
Wiosną kolorowa, pełno kwiatów wkoło.
Wiele tu owadów, wszystkim jest wesoło.
Trawa się zieleni, pszczoła nektar spija.
Dzieci grają w piłkę, czas tu szybko mija
. (łąka)

 

 

2 "Smok łąkowy wielogłowy" - słuchanie opowiadania Ewy Stadtmüller.

– O czym wam poczytać? – zapytała mama, rozsiadając się wygodnie w fotelu ustawionym między łóżkami dzieci.
– O Kubusiu Puchatku – zdecydowała natychmiast Ada. – Jak zaprosił Prosiaczka na piknik…
– Piknik! – wykrzyknął Olek. – Zupełnie zapomniałem! Jutro jedziemy na piknik i pani prosiła, żeby każdy miał w plecaczku coś dobrego, czym mógłby poczęstować innych.
– Masz szczęście, że wczoraj upiekłam ciasteczka – uspokoiła go mama – zapakujemy je do plastikowego pudełka, dorzucimy torebkę suszonych owoców i będziesz miał się czym dzielić. 

A dokąd się wybieracie?
– Na łąkę. Pani powiedziała, że pojedziemy autobusem do ostatniego przystanku i kawałek przejdziemy piechotą.
– I bardzo dobrze – ucieszyła się mama. – Trochę ruchu wam się przyda.
Jazdą autobusem najbardziej zachwycony był Oskar, którego rodzice codziennie przywozili do przedszkola samochodem. Przez całą drogę gadał, śpiewał, wygłupiał się z kolegami i podjadał smakołyki, które mama spakowała mu do plecaczka.
– Dalej pójdziemy na piechotę – oświadczyła pani, gdy wysiedli na ostatnim przystanku.
– Abyśmy się nie nudzili, proponuję marsz w rytmie naszych przedszkolnych przebojów. Trzy, cztery – zaczynamy: Gdzie strumyk płynie z wolna, rozsiewa zioła maj... Olek nawet nie przypuszczał, jak bardzo takie wspólne śpiewanie pomaga wędrować. Nawet się nie obejrzeli, a już byli na miejscu.
– Jak tu ślicznie… – westchnęła Zuzia.
Faktycznie, rozgrzana słońcem łąka pachniała cudnie, słoneczko przyświecało, pszczoły bzyczały… Pani rozłożyła na trawie wielki koc, a na nim obrus w kratkę i papierowe talerze.
– Proponuję, abyśmy wyjęli z plecaczków wszystkie smakołyki, a potem częstowali się tym, na co kto ma ochotę.
Z początku niektórzy ociągali się trochę, ale kiedy Zosia poukładała na talerzach drożdżówki z makiem, Bartek orzechowe chrupki, a Zuzia pachnące jabłuszka, wszyscy po kolei opróżnili plecaczki.
– Ciekawe, że na świeżym powietrzu wszystko smakuje lepiej – pomyślał Olek, pałaszując z apetytem zwykłe słone paluszki przyniesione przez Madzię.

– A teraz możecie się pobawić – oznajmiła pani, gdy na trawie nie pozostał już żaden ślad po tygryskowej uczcie.
Kasia z Oliwką natychmiast pobiegły zbierać kwiatki, z których postanowiły upleść sobie wianki. Ania, Malwina i Dominika bawiły się w zgadywanki. Konrad z Bartkiem napompowali piłkę plażową i zaczęli grać, a Olek, Adaś i Kuba położyli się na kocu i obserwowali wędrujące po niebie obłoki.
– Patrzcie, ten duży wygląda jak motyl – skojarzyło się Adasiowi.
– A ten mniejszy jak zając – zauważył Kuba. – O, jak mu się wydłużyły uszy… Trzeci obłoczek nie przypominał kształtem żadnego zwierzaka.
– Ani to żaba, ani ślimak – mruczał pod nosem Olek. – Już wiem! – wykrzyknął nagle. 

– To jest SMOK, KTÓREGO NIE WIDAĆ, bardzo groźny i podstępny. Skrada się po cichutku, a jego obecność zdradzają lekko poruszające się trawy.
Ledwo wypowiedział te słowa, łąka zafalowała gwałtownie.
– Ratunku! – wrzasnął Adaś, zrywając się na równe nogi, a Kuba, na wszelki wypadek, schował się za Olka.
– Spokojnie, to tylko wiatr… – próbowała uspokoić chłopców pani.
– Na… na pewno? – wyjąkał ciężko przestraszony Adaś.
– Oczywiście! – usłyszał.
– A ja wcale nie byłbym tego taki pewny – szepnął do Kuby Olek, nie spuszczając oczu z rozkołysanych traw.


Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
Rodzic zadaje pytania:
− Co można robić podczas pobytu na łące?
− Jakie zwierzęta można spotkać na łące?

 

 

3 Majowa łąka – oglądanie filmu:

https://youtu.be/LKLf5EN1Ff4

 

4 Zwierzęta żyjące na łące – ilustracje. Wykonanie kart pracy.

Oglądanie i omówienie ilustracji.

Majowa łąka – karty pracy.

 

5 "Chmurkowe twory" - ćwiczenia oddechowe.
Przedszkolaku z 10 płatków kosmetycznych mamy (chmurek) stwórz na niebieskiej kartce dowolną całość (dowolny kształt).
Nazwij to, co powstało.
Następnie dmuchnij ile sił w płucach tak, by rozdmuchać wszystkie chmurki.
Po rozdmuchaniu możesz ponownie ułożyć z nich dowolny kształt i znów go rozdmuchać.

 

6 "Wyprawa na łąkę" - wycieczka połączona z zabawami badawczymi.
Jeśli w pobliżu Waszego miejsca zamieszkania znajduje się łąka, koniecznie wybierzcie się na wycieczkę w to miejsce.
Weźcie ze sobą (jeśli posiadacie):
- lupę/ szkło powiększające,
- woreczki strunowe lub śniadaniowe,
- koc i przekąski,
- aparat fotograficzny/telefon z aparatem.

Etapy wycieczki:
1). Przypomnienie zasad bezpieczeństwa:
- chodzenie w parze z rodzicem,
- nieoddalanie się od rodziców,
- uważne słuchanie poleceń rodzica,
- szanowanie przyrody.
2). Zabawy na łące.
- Określanie kolorów łąki; opisywanie wrażeń, jakie budzi w dziecku widok łąki; wykonanie zdjęcia dziecka na tle łąki,
- bieganie, skakanie, swobodny taniec na łące,
3). Obserwacja:
Kwiaty
- rozpoznawanie i nazywanie znanych dziecku gatunków kwiatów (nieznane gatunki sprawdźcie np w Internecie i starajcie się zapamiętać ich nazwę);
- wąchanie kwiatków, opisywanie wrażeń estetycznych,
- wykonanie zdjęć wybrany kwiatom,
Zwierzęta
- opisywanie wyglądu zwierząt zamieszkujących łąkę (np.: mrówkę, biedronkę, motyla, ślimaka),
- opisywanie zauważonych cech, np. kształt i kolory muszli ślimaków, kolory skrzydeł motyli, liczbę kropek na pancerzyku biedronki,
- odnajdywanie i wskazywanie miejsca, w których poszczególnych zwierząt jest najwięcej, np. na
jakim kolorze kwiatów najczęściej siadają pszczoły lub motyle, gdzie jest najwięcej ślimaków,
- wykonanie zdjęć wybranym zwierzętom,
4). Relaksacja
- Dz. i R. kładą się na kocu, zamykają oczy i wsłuchują się w odgłosy dochodzące z łąki,
- rozpoznają i nazywają dźwięki; opisują swoje wrażenia słuchowe.
5). Zbieranie skarbów
- dz. zbiera np. muszelki po ślimakach, patyczki, suche rośliny, kamyki i wkładają do torebek,
- wykonuje bukiet z kwiatów rosnących na łące.

 

7 "Wędrówki Skrzata Borówki- łąka"- filmik edukacyjny.

Film:

https://youtu.be/LKLf5EN1Ff4

Jeśli nie macie możliwości udać się na prawdziwą wycieczkę na łąkę, 

zachęcam do obejrzenia filmiku.
Filmik może służyć także jako sposobność do dokonania porównań na temat łąki z wycieczki a tej z filmiku.

 

8 "Życie na łące" - ćwiczenie rozwijające słuch i zabawa z instrumentami.

- Słuchanie utworu  "Lot trzmiela" (Nikołaja Rimskiego-Korsakowa)

https://youtu.be/Q3jBhSFZTDM

 

Dziecko kładzie się na dywanie. R. włącza nagranie utworu. Dziecko opisuje swoje wrażenia.
Określa tempo utworu, nastrój, wymienia nazwy owadów, które wydają dźwięki podobne do tych usłyszanych w utworze.
- Słuchanie charakterystycznych odgłosów mieszkańców łąki. Nazywanie zwierząt: bocian ,  pszczoły , żaby , świerszcz 

 

Bociany:

https://chomikuj.pl/andziatam/PRZEDSZKOLE+MATERIA*c5*81Y/odg*c5*82osy+natury+r*c3*b3*c5*bcne/32+Bociany,3833908803.mp3(audio)

Pszczoły:

https://chomikuj.pl/andziatam/PRZEDSZKOLE+MATERIA*c5*81Y/odg*c5*82osy+natury+r*c3*b3*c5*bcne/31+Pszczo*c5*82y,3833908802.mp3(audio)

Żaby:

https://chomikuj.pl/Sugadmailo/*e2*99*ab+Dzwi*c4*99ki+(3D)/Odg*c5*82osy+zwierz*c4*85t+(ca*c5*82kiem+nowe)/*c5*bbaby,299142013.mp3(audio)

Świerszcz:

http://chomikuj.pl/Stalugwa/Odg*c5*82osy+przyrody/Wpisy/*c5*9awierszcz+polny,4921516466.mp3(audio)

 

- Naśladowanie odgłosów dochodzących z łąki za pomocą instrumentów perkusyjnych ( np.: dzwonki, kołatki, trójkąt, kij deszczowy) i innych dostępnych w domu przedmiotów (w tym zabawek).
R. układa przed dzieckiem instrumenty perkusyjne. Prosi, aby dziecko za ich pomocą lub za pomocą dowolnych przedmiotów dostępnych w domu spróbowało wywołać odgłosy podobne do tych, które można usłyszeć na łące.
Daje dziecku kilka chwil na zastanowienie się. Następnie dzieci kolejno prezentują głosy zwierząt. Jeśli dziecku nie udało się znaleźć odpowiedniego dźwięku, może zastąpić go artykulacją słowną.

- Improwizacje taneczne z wykorzystaniem utworu "Lot trzmiela"
R. włącza nagranie utworu. Dziecko wykonuje własną improwizację taneczną.

 

9 Co w trawie piszczy ? – zabawa z owadami.

Co będzie potrzebne?
- pudełko
- trawa (prawdziwa lub z krepiny)
- obrazki owadów
- zagadki
- słoik
- lista poszukiwawcza

 

 

Jak się bawić?
Informujemy dziecko, że pobawimy się w poszukiwanie bardzo małych i ciekawych stworzonek - owadów. Przygotowujemy pudełko wypełnione trawą - prawdziwą lub z krepiny - chowamy w niej obrazki z owadami.
Pokazujemy dziecku słoik i listę. Do słoika chowamy obrazek z owadem, którego znaleźliśmy, na liście zaznaczamy które już mamy. Zadajemy dziecku zagadki. Kiedy podadzą prawidłową odpowiedź, prosimy jedno z nich o odnalezienie w trawie obrazka z owadem do niej pasującym, a inne o zaznaczenie odpowiedniej budki na liście. PS: słoik zakręcać po każdym włożonym obrazku, żeby owady nam nie uciekły i odkręcać. Dzięki temu dodatkowo ćwiczymy sprawność paluszków.

 

Zagadki o owadach:
WAŻKA: Nad stawem nad łąką sporo się ich zbiera, a każda z nich podobna jest do helikoptera.
ŚWIERSZCZ: Zimą siedzi za kominem, latem w trawie cyka. Czy już odgadliście co to za muzykant?
PSZCZOŁA: Jest pracowita a cały jej trud, na pewno docenisz jeśli lubisz miód. 
PAJĄK: Mieszka w kącie, w zimie, w lecie i na muchy sieci plecie.
MUCHA: Nią co bzyka oraz lata, szyję swą przystraja tata. 
MRÓWKA: Bardzo malutka, lecz pracowita, ciągle wędruje po różnych ścieżkach. Z drobnych igiełek buduje kopiec, w którym ich z tysiąc naraz zamieszka. 
KOMAR: Bzyczy koło ucha, nie osa, nie mucha. Gdy cię ukłuje, swędzący bąbel wyskakuje.
ŚWIETLIK: Jaki owad nocą błyska, jak iskierka z ogniska?
BIEDRONKA: W kropki ma spódnice, lubi zjadać mszyce. Wysyłają ją do nieba, po mały kawałek chleba.
MOTYL: On kiedy tylko zbudzi się słońce, z kwiatka na kwiatek lata po łące, by wszystkich którzy są w okolicy, barwą skrzydełek swoich zachwycić.