ZAJĘCIA DODATKOWE

 

 ZAJĘCIA DODATKOWE:

 

1.   Rytmika - prowadząca : D. Kaliszewska

2.   Religia - prowadząca katechetka P. Szczepankiewicz

3.   Język angielski - prowadząca: N. Filipska

4.   Zajęcia logopedyczne - prowadząca: K. Strugalska

5.   Zajęcia kółka plastycznego "Między nami biedronkami"- prowadzące :A.Chojnacka, K.Piniek

6.   Zajęcia wokalno- instrumentalne:prowadząca: D. Kaliszewska

7.   Terapia pedagogiczna - korekcyjno-kompensacyjne : M. Kamińska

8.   Kółko zainteresowań "Mali czytelnicy"- prowadząca M. Kamińska

9.   Kółko zainteresowań "Koło miłośników zwierząt" - prowadząca P. Kaczmarek

10. Kółko zainteresowań "Mały obserwator przyrody" - prowadzące: M. Graczyk, D. Kaliszewska

 

Innowacja pedagogiczna: "Mali Przyrodnicy i ich przygody na tropie przyrody"- M. Kamińska, P. Kaczmarek

 

 

Katecheza:  Sto lat, sto lat – Świętujemy 100 lat urodzin Jana Pawła II

Kochane dzieci, wysłuchajcie piosenki  i pomódlcie się potem do Pana Boga.

https://www.youtube.com/watch?v=bUw4Vgy7vWw

Gdy będziesz gotowy, zrób znak krzyża i powiedz Bogu o tym co masz w tej chwili w sercu ;) Może się cieszysz, może jesteś zły, może Ci smutno…o tym wszystkim możesz powiedzieć Panu Bogu.

18 maja  był wyjątkowy dzień, ponieważ wspominaliśmy  naszego rodaka Karola Wojtyłę. Gdyby dzisiaj żył to obchodziłby swoje 100 urodziny ;) Karol Wojtyła gdy został  wybrany na papieża przyjął imię Jana Pawła II. Jest to wielki papież, skarb dla nas i całego świata. Karol Wojtyła, lolek bo tak na niego mówili przyjaciele był dzieckiem tak jak my, dorastał, miał dobre i złe dni. Przeżył swoje życie w posłudze, czyniąc dobro dla drugiego człowieka i został świętym.

 

 My kochane dzieci również możemy być świętymi ;) do tego zachęcał nas właśnie Jan Paweł II. Aby sobie wzajemnie pomagać, kochać Boga i bliźniego i zawsze sobie wybaczać ;)  Dziś dowiesz się dlaczego ludzie go tak bardzo kochali. Jesteś gotowy? ;) Jak tak to zapraszam do oglądania ;)

https://view.genial.ly/5ebe79578e243b0d5a32d0a1/presentation-jan-pawel-ii-przedszkole-grupa?fbclid=IwAR3ymQQNyN7-hlfz2HXCIhHrCNJTfBajXzvs9OlgXDQrGmds69XbC_ggKVo

W ramach utrwalenia wiadomości posłuchaj piosenki o papieżu i pomaluj obrazek ;)

 

https://www.youtube.com/watch?v=Nk9C7r3dtxI

 

 

 

ZAJĘCIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO NA TYDZIEŃ OD 18.05.2020 DO 22.05.2020

ANGIELSKI 1

 

Witam w nowym tygodniu! Tematyka, którą będziemy się zajmować jest bardzo bliska dzieciom. Tematem tygodnia są bowiem:

 

Animals !

 

(Zwierzęta!)

 

I kudłate i łaciate, pręgowane i skrzydlate. Te, co skaczą i fruwają w tym tygodniu zapraszają.

 

Pets (zwierzątka domowe)

 

Zaczniemy od przypomnienia sobie zwierząt domowych- naszych ulubieńców.

 

Pamiętacie piosenkę „I have a pet”?

 

POSŁUCHAJ: https://supersimple.com/song/i-have-a-pet/

 

Do you have a pet?

Yes, I have a dog.

 

I have a pet.

He is a dog.

And he says, “Woof, woof, woof, woof, woof. Woof woof.”

 

I have a cat.

 

I have a pet.

She is a cat.

And she says, “Meow, meow, meow, meow, meow. Meow meow.”

 

I have a mouse.

I have a pet.

He is a mouse.

And he says, “Squeak, squeak, squeak, squeak, squeak. Squeak squeak.”

 

Woof woof.

Meow meow.

Squeak squeak.

 

I have a bird.

I have a pet.

He is a bird.

And he says, “Tweet, tweet, tweet, tweet, tweet. Tweet tweet.”

 

I have a fish.

 

I have a pet.

She is a fish.

And she says, “Glub, glub, glub, glub, glub. Glub glub.”

 

I have a lion.

 

A lion?!

I have a pet.

He is a lion.

And he says, “Roar, roar, roar, roar, roar. Roar roar.”

 

Tweet tweet.

Glub glub.

ROAR!

 

Z piosenką tą nie tylko nauczymy się nazw zwierzątek, ale również odgłosów, które wydają

 

PIES - DOG - WOOF    KOT- CAT-MEOW   MYSZ-MOUSE- SQUEAK

 

PTAK-BIRD - TWEET    RYBKA- FISH - GLUB    LEW- LION- ROAR  

 

Możecie wydrukować lub narysować  sobie zwierzęta z piosenki i wykorzystać do różnych zabaw np. memo, Piotruś

 

KARTY  OBRAZKOWE: https://photos.google.com/share/AF1QipPX7h-O3GU--Z2P7M2kCWXbsFM3fL_UwtgWyGLrUBrEkabnRrUfd-2AvbZ0H2AgBg?key=dld2T0pUZVI0anRWRzcxRVNWNmVUcmxlTHUwR3h3

 

Zabawmy się w  „Guess What I Have”: jedna osoba ciagnie kartę i naśladuje głosem i ruchem zwierzę, które wylosowało. Pozostali domownicy odgadują. Kto zgadnie , ciągnie kartę i zabawa się powtarza.

 

Możemy tu poćwiczyć zwrot:

 

I have a ………

 

Nazwy różnych domowych ulubieńców, również tych egzotycznych możecie poćwiczyć TUTAJ: https://www.youtube.com/watch?v=n9j_CU6DJAw

 

Do ćwiczeń zachęcam szczególnie starszaki.

 

Art and Craft : What’s your favourite pet? ( jakie jest twoje ulubione zwierzątko domowe?) Narysuj lub namaluj farbami swoje ulubione zwierzątko.

https://www.pinterest.co.uk/pin/221098662930657813/

https://www.youtube.com/watch?v=pWepfJ-8XU0

 

The Animal Flash!

https://www.youtube.com/watch?v=BlKaLtNsZsU

https://youtu.be/PMcKoBLzj1A

Karty obrazkowe, filmik i ćwiczenie online dla dzieci starszych:

https://quizlet.com/pl/245660025/pets-flash-cards/

http://learnenglishkids.britishcouncil.org/word-games/pets

https://www.youtube.com/watch?v=JEnYaBvob3k

Karty obrazkowe, filmik i piosenka dla dzieci młodszych:

https://quizlet.com/pl/177189421/pets-flash-cards/

https://www.youtube.com/watch?v=pWepfJ-8XU0 

https://www.youtube.com/watch?v=JEnYaBvob3k

 

 

ANGIELSKI 2

 

Maj to również miesiąc w którym jednym z głównych tematów to Rodzina. Dlatego w tym tygodniu wzbogacamy słownictwo związane z członkami rodziny. Poniżej znajdują się karty pracy, propozycje zabaw oraz gier, a także piosenki do nauki.

Słowa związane z członkami rodziny wykorzystane w kartach pracy: family (rodzina), mum (mama), dad (tata), baby (dziecko), grandma (babcia), grandpa (dziadek).

 

WPROWADZENIE NOWEGO SŁOWNICTWA:

 

 

Nowy materiał leksykalny wprowadzamy dzieciom za pomocą kart obrazkowych. Mogą być to wycięte ilustracje z gazet lub wydrukowane obrazki na sztywniejszym papierze. Prezentujemy dany obrazek, wypowiadamy słowo z języku angielskim, następnie wspólnie z dzieckiem, kilkakrotnie powtarzamy słowa.

 

Możemy pokazać także rodzinną fotografię przedstawiającą różnych członków rodziny. Przy okazji utrwalamy liczebniki – liczymy wszystkich członków rodziny.

 

Krótki film prezentujący słownictwo związane z członkami rodziny:

 

https://youtu.be/VvrG4JguNQk

 

Propozycje gier i zabaw do przeprowadzenia w domu dla 3, 4, 5 i 6-latków:

 

Who is missing? – rozkładamy karty obrazkowe przedstawiające członków rodziny. Dzieci zamykają oczy. N: close you eyes. Abracadabra, abracadabra, one, two, three.. open your eyes. Which one is missing? Zadaniem dzieci jest odgadniecie jakiego obrazka brakuje.

Magic eye – rozkładamy karty obrazkowe na dywanie. Nazywamy wszystkich członków rodziny po kolei. Następnie odwracamy do dołu jedną kartę i ponownie nazywamy wszystkie karty przedstawiające dane osoby razem z tą zasłoniętą. Potem znowu odwracamy drugą kartę i znowu nazywamy wszystkie karty razem z dwoma odwróconymi. Potem odwracamy trzecią, czwartą, itd. Dzieci próbują zapamiętać wszystkie odwrócone obrazki.

 

Tower – na utrwalenie słownictwa pokazujemy kartę obrazkową związaną z rodziną. Dziecko nazywa wybranego przez Rodzica członka rodziny. Jeśli prawidłowo odgadnie, kładzie w nagrodę kartę na dywanie, a na niej kubeczek plastikowy, czyli karta – kubek – karta – kubek, itd. Gdy wszystkie karty zostaną już odgadnięte, liczymy wszystkie poziomy wieży i zdmuchujemy.

 

PIOSENKI DO NAUKI/PRZESŁUCHANIA:

 

FINGER FAMILY

https://youtu.be/1RMvYzY8gC8

FIVE FINGERS

https://youtu.be/Ic7b5tvYaeQ

 

WHERE IS DADDY?

https://youtu.be/I3UfOGPrQw0

BABY SHARK

https://youtu.be/XqZsoesa55w

 

PRZYKŁADOWE KARTY PRACY

DLA 3, 4, 5 i 6-LATKÓW

 

 

Katecheza: Maryja i Józef znajdują Jezusa

Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!

Na początku zapraszam do wspólnej modlitwy "Zdrowaś Maryjo". Modlimy się do Maryi, ponieważ teraz mamy miesiąc maj, który jest jej szczególnie poświęcony.

Zachęcam Was również do zaśpiewania piosenki o naszej królowej nieba - Maryi https://www.youtube.com/watch?v=LSnpQYW_44I

Dzisiaj porozmawiamy sobie o rodzinie Jezusa. Pod spodem umieściłam zdjęcie Świętej Rodziny z Nazaretu, czyli właśnie fotografie Jezusa z mamą i jego ziemskim opiekunem, którego nazywamy jego tatą.

A czy wy kochane dzieci często oglądacie rodzinne fotografie? Jeżeli nie to serdecznie Was do tego namawiam. Przy oglądaniu zdjęć wiele można się dowiedzieć o swojej rodzinie.  Rodzina to tata, mama i ja oraz moje rodzeństwo, jeśli je mamy. Fotografie, które oglądamy, są pamiątką dla rodziny, bo jeśli przeżywamy ważne chwile, to robimy zdjęcia, aby zapamiętać je jak najdłużej.

Pamiętacie, kto się opiekował Jezusem w Jego rodzinie?                                                                                                                                                                    Ponieważ w tamtych czasach nikt jeszcze nie wynalazł aparatu, jedyne pamiątki o rodzinie Jezusa znajdują się w Ewangelii. Zapraszam Was do poznania nowej historii z życia Świętej Rodziny.

Opowiadanie:

Gdzie jest Jezus?

Historia ta wydarzyła się, gdy Pan Jezus miał 12 lat. Był już sporym chłopcem i mógł wybrać się po raz pierwszy  z rodzicami do odległej świątyni jerozolimskiej, do której wybierali się także i jego sąsiedzi, krewni, i przyjaciele. Szło całe mnóstwo ludzi, aby pokłonić się Panu Bogu i podziękować Mu za Jego dary. Zapewne całe to wydarzenie skończyłoby się całkiem dobrze, gdyby nie jedna zguba. kto się zgubił? Sam Jezus....                                                                                                                                Powiecie: "To niemożliwe". Ale jednak. Miasto było duże, a tłum wciąż wędrujących pielgrzymów nie ułatwił rodzicom Jezusa poszukiwań ich ukochanego synka. Tak. Jezusa zaczęto poszukiwać. Dopiero po trzech dniach został odnaleziony......Gdzie? W świątyni. Co Jezus robił tam przez trzy dni? Jak czytamy w Ewangelii - rozmawiał z kapłanami, przesłuchiwał się im i zadawał pytania. Gdy rodzice Go zobaczyli, ich radość była wielka, bo odnaleźli swoją zgubę.

Pytania do opowiadania: 

- Ile lat miał Jezus, gdy udał się z rodzicami do świątyni?

-Po co tam poszli?

-Co takiego wydarzyło się w  mieście?

-Co zrobili Józef i Maryja, gdy zauważyli, że nie ma z nimi Jezusa?

-Gdzie Go znaleźli?

Chciałabym, żebyście zapamiętali, że Jezusa można zawsze znaleźć w świątyni - On tam zawsze na nas czeka.

Zachęcam Was do nauczenia się piosenki:

Jak odnaleźć mam Jezusa?

Gdzie Go szukać mam?

Pomóż mi, bym Go odnalazł

i już nie był sam!

1. W Kościele, w Kościele

mój Jezus jest,

W Kościele, w kościele

On czeka mnie!

https://www.youtube.com/watch?v=2Hy6imRJRgE

W ramach dzisiejszej lekcji proszę Was abyście namalowali swoją rodzinę : rodziców i rodzeństwo.

Zachęcam Was również do malowania:

Pozdrawiam Was serdecznie ;)

 

 

 

 

 

  

ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE – ZADANIA NA TEN TYDZIEŃ OD 18.05.2020 DO 22.05.2020

 

ROZWIJANKI – PERCEPCJA WZROKOWA i ROZWÓJ MOWY

 

PERCEPCJA WZROKOWA:

 

Co to jest percepcja wzrokowa?

To zdolność rozpoznawania i różnicowania bodźców wzrokowych, a także ich rozumienie i interpretowanie zgodnie z posiadanym doświadczeniem.
Tutaj bardzo ważny jest mózg, bo to on wykonuje powyższe działania, oko mu to tylko ułatwia prawidłowym widzeniem.

 

Dlaczego jest ważna?

Dzięki prawidłowo rozwiniętej percepcji wzrokowej człowiek m.in:

- nie ma trudności z tzw. stałością spostrzegania (np. figur geometrycznych, rozpoznaje je zawsze nawet jeśli są odwrócone)

- sprawnie wykonuje czynności oparte na koordynacji wzrokowo-ruchowej, czyli takie, które wymagają koordynacji ruchu oczu (konkretnie gałek ocznych) i reszty ciała

- nie ma problemu z określeniem położenia przedmiotów w przestrzeni, nie tyle wie jak nazwać położenie, ale np. nie myli liter podobnych do siebie, np. p i d.

- łatwiej naśladuje (uczy się przez naśladowanie innych).

 

Jak ją ćwiczyć?

 

KILKA ZADAŃ:

1 Ludziki z wykałaczek

 

2 Układanie według wzoru na planszy, wersja na mniejszej i większej tabeli.

 

3 Memory, dodatkowo rozwija pamięć. Poniżej przykładowe w tematyce wsi.

 

4 Wyszukiwanie par, ćwiczy także rozróżnianie kolorów.

 

5 Tworzenie całości z elementów, według wzoru.

 

6 Wyszukiwanie różnic na obrazkach.

 

7 Dopasowywanie według kolorów. Oczywiście najlepiej jeśli to są prawdziwe kredki i kubeczki.

 

8 Odszukiwanie tego, co nie pasuje do pozostałych, może to być ze względu na wygląd, ale może być też ze względu na zastosowanie.

 

9 Odszukiwanie cienia.

 

10 Układanie wg wzoru, np. wieży z klocków, liter z patyczków lub właśnie talerzy i sztućców.

 

Inne pomysły na ćwiczenia to:

- puzzle zaczynając od kilku elementowych

- układanki, łączenie części (różnią się od puzzli tym, że mają gładkie boki)

- naśladowanie (np. czynności, pantomima)

- tangramy

- mozaiki

- domino

- odwzorowanie w rysowaniu, np. rodzic rysuje X i dziecko też itd do coraz trudniejszych figur/obrazków (oczywiście w ramach możliwości dziecka)

- umiejętność powtórzenia ruchów (sekwencji ruchowych, np. klaśnięcie, podskok, przysiad)

- zabawa w ,,Co zniknęło?”- układamy kilka przedmiotow, zasłaniamy chowając jedno i dziecko mówi czego nie ma

- Gdzie jest piłeczka? – trzy kubeczki, pod jeden wkładamy przedmiot i powoli mieszamy, dziecko mówi gdzie była piłeczka/przedmiot.

- zbiory według koloru lub innego kryterium

 

ROZWÓJ MOWY:

 

Etapy rozwoju mowy

 

Po pierwsze…

Nie ma co się bać logopedy! To bardzo ważny specjalista, któremu zależy na harmonijnym rozwoju dziecka. Ponadto to specjalista, który pomagając ułatwi dziecku rozwój także w innych sferach, np. rozwój społeczny.

 

Po drugie…

Warto zaufać nauczycielowi, jeśli zwraca uwagę na to, że mowa dziecka nie rozwija się tak, ja powinna należy podjąć wspólnie, jakieś kroki. Nauczyciel również chce dla dziecka, jak najlepiej! Jest wiele ćwiczeń, pomysłów, zabaw, które nadrobią szybko to, co do nadrobienia i czasem można dzięki temu uniknąć chodzenia do logopedy.

 

Po trzecie…

Przedszkolak jest za duży na smoczek, kubek niekapek i papkowane jedzenie! Przedszkolak bez tego poradzi sobie o wiele lepiej. Te 3 powyższe przeszkadzacze uniemożliwiają prawidłowy rozwój mowy, powodują ogromne problemy ze zgryzem, oddychaniem, próchnicą. Brak gryzienia stałych pokarmów sprawia, że mięśnie buzi i języka są nie wyćwiczone i mowa nie będzie taka, jak powinna być, czyli wyraźna, zgodna z wyżej wymienionymi etapami.

 

Ćwiczenia oddechowe

Świetnie sprawdzą się także wszelkiego rodzaju wiatraczki i sprzęt do robienia baniek mydlanych. Warto także uczyć dziecko dmuchać NOSEM. Drożny nos to ważna sprawa i przedszkola powinie już potrafić wydmuchać nos.

 

Ćwiczenia usprawniające mięśnie buzi i języka

Jeśli dziecko sepleni NIE korzystamy z ćwiczeń, które wymagają wyciągania języka przed zęby.

- zlizywanie miodu/dżemu z okolic ust

- próbowanie dotykania językiem nosa

- przesyłanie buziaków

- odtwarzanie emocji osób ze zdjęć (szerokie uśmiechy, smutna mina itd.)

- ,,Lustrzane odbicie” – odtwarzanie miny rodzica/nauczyciela

- liczenie zębów językiem przed i za zębami

- nadmuchiwanie raz jednego raz drugiego policzka

- dzióbek

- język w rurkę

- dotykanie językiem raz jednego kącika raz drugiego

- ,,sprzątanie” lub ,,malowanie” podniebienia językiem

- ,,mycie” zębów od środka językiem

- kląskanie

- żucie

- śmieszne miny

- parskanie jak konik

- udawanie karetki e-o-e-o, i-o, i-o

- lizanie lizaka

- ssanie cukierków

- utrzymywanie paluszka lub kredki między górną wargą a nosem

 

Zabawy logopedyczne

 

ZABAWY Z KOLORAMI – DLA MALUSZKÓW I DLA STARSZAKÓW – UTRWALENIE WIEDZY O KOLORACH

Kolor żółty

Kolor niebieski

Kolor zielony

Kolor czerwony

 

Dzień dobry!

Przesyłam zadania do utrwalania następujących głosek:

- głoska c,

- głoska cz,

- głoska r.

Miłej pracy:)