ZAJĘCIA DODATKOWE

 

 ZAJĘCIA DODATKOWE:

 

1.   Rytmika - prowadząca : D. Kaliszewska

2.   Religia - prowadząca katechetka P. Szczepankiewicz

3.   Język angielski - prowadząca: N. Filipska

4.   Zajęcia logopedyczne - prowadząca: K. Strugalska

5.   Zajęcia kółka plastycznego "Między nami biedronkami"- prowadzące :A.Chojnacka, K.Piniek

6.   Zajęcia wokalno- instrumentalne:prowadząca: D. Kaliszewska

7.   Terapia pedagogiczna - korekcyjno-kompensacyjne : M. Kamińska

8.   Kółko zainteresowań "Mali czytelnicy"- prowadząca M. Kamińska

9.   Kółko zainteresowań "Koło miłośników zwierząt" - prowadząca P. Kaczmarek

10. Kółko zainteresowań "Mały obserwator przyrody" - prowadzące: M. Graczyk, D. Kaliszewska

 

Innowacja pedagogiczna: "Mali Przyrodnicy i ich przygody na tropie przyrody"- M. Kamińska, P. Kaczmarek

 

 

 

ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE – ZADANIA NA TEN TYDZIEŃ OD 25.05.2020 DO 29.05.2020

 

MOJA RODZINA

 

 

1 Plansze edukacyjne – RODZINA.

- omówienie ilustracji

- wycinanie napisów, odczytywanie ich samodzielnie bądź z pomocą rodzica i przyklejanie ich na odpowiednie plansze.

 

 

2 Zabawy ruchowe.

- Rodzinki – dziecko porusza się swobodnie w rytm muzyki. Kiedy muzyka zostaje zatrzymana, zadaniem dziecka jest połączyć się w rodzinki, zgodnie z instrukcją rodzica, np. “mama, tata i dziecko”.

- Gdzie jest bobas? – dziecko siedzi z zamkniętymi oczami na środku dywanu. Jeden z rodziców bądź inne dziecko woła parodiując bobaska “mamo/tato”. Zadaniem siedzącego na środku jest odgadnąć kto wołał.

- Rodzinka jak ta – zadaniem dziecka jest ułożyć taką samą rodzinę, jak rodzina zaprezentowana przez rodzica. Rodzinki mogą tworzyć szeregi koralików, kolorowych patyczków czy figur geometrycznych, w zależności od tego, co mamy na celu doskonalić.

- Miejsce parkingowe – dziecko dostaje karteczkę z szeregiem liter i cyfr lub figur geometrycznych, która stanowi rejestrację ich samochodu. Zadaniem dziecka jest znaleźć miejsce parkingowe z takim samym kodem. Miejsce parkingowe może być przestrzenią na dywanie wyznaczoną papierową taśmą.

- Rodzinki głoskowe – zadaniem dziecka jest połączyć się w rodzinki na podstawie pierwszej głoski swojego imienia.

 

3 Rozwijanie świadomości przynależności do grup społecznych.

Rozwój społeczny i emocjonalny w przedszkolu ma miejsce szczególne. Wartości i umiejętności w jakie wyposażymy dzieci w tym wieku, zostają w ich sercach i umysłach na całe życie. Nie jest łatwo, w toku codziennych zajęć, wprost kształtować poczucia przynależności do grup społecznych, choć oczywiście, mimowolnie, wspólnie działając również budujemy tę wiedzę.

Warto jest umożliwić dzieciom poszerzanie ich wiedzy na temat rodziny i zależności społecznych.

 

Czego potrzeba?

- nazwy grup i ilustracje pomocnicze, tj. pracownicy, przyjaciele, sąsiedzi, przedszkolaki, członkowie rodziny, itp. Zestaw zawiera 10 ilustracji i podpisów,

- pętle lub obręcze,

- ilustracje członków rodziny wydrukowane w kilku kopiach.

 

Przebieg zabawy:

Rodzic rozkłada na dywanie pętle i oznacza je napisem: np. “Pracownicy”, “Członkowie rodziny” i pomocniczymi ilustracjami z zestawu. Na dywanie znajdują się ilustracje członków rodziny. Zadaniem dziecka jest dopasować członków rodziny do każdej z grup, w której mogą się znajdować. Dzięki temu, dziecko odkrywa, że mama jest nie tylko mamą, ale i przyjaciółką i sąsiadką, a babcia, nie tylko członkiem rodziny, ale również pracownikiem, przyjacielem i sąsiadką. Same zaś przedszkolaki to również już nie tylko przedszkolaki. Takie zadanie pozwala doświadczać przynależności do różnych grup. 

 

4 Kto jest kim - Drzewo genealogiczne.

Wykorzystując drzewa genealogiczne możemy uświadamiać dziecku, że mama jest również siostrą wujka, babcia mamą mamy, a tata wujkiem ich kuzyna. Warto wspomagać opowiadanie o tym obrazkiem. Można też zachęcić dziecko do umiejscawiania podpisów w odpowiednim miejscu.

 

 

5 Puzzle do zapoznania z literami i cyframi.

To kolorowa i przyjemna dla dziecka pomoc, dzięki której utrwalają litery lub cyfry.

Puzzle dostosowane do młodszych i starszych dzieci.

 

 

6 Napisy do czytania globalnego i kartoniki do oznaczania samogłosek i spółgłosek – zadanie dla starszaków.

Uświadamianie istnienia samogłosek i spółgłosek pozwala uniknąć wielkich trudności w edukacji szkolnej. Warto od początku oznaczać je zwyczajowo, samogłoski na czerwono, a spółgłoski na niebiesko.

 

 

7 Zabawa - Co do kogo należy?

Ta zabawa może przysporzyć wiele śmiechu. To cenne doświadczenie uświadomić sobie co do kogo należy w domu.

 

Czego potrzeba?

- karta mamy i taty,

- ilustracje czynności w dwóch kopiach,

- nożyczki i kleje.

 

Będzie wystarczające wydrukować je po 2 na jednej stronie, w formacie A5.

Zadaniem dziecka jest przyporządkować symboliczne ikony czynności do osób, które są za nie odpowiedzialne.

 

 

8 Karty pracy – moja rodzina.

Karty dostosowujemy do wieku i możliwości dziecka – prostsze dla młodszych, trudniejsze dla starszych dzieci.

 

 

9 Nauka piosenka “Piosenka o rodzinie”.

Piosenka:

https://www.youtube.com/watch?v=OpRTsApxNX0

 

Tekst:

Piosenka o rodzinie

Najlepsza drużyna to moja rodzina 2x

Do ludzi możesz po rozum pójść
Ale do mamy pójdziesz po serce
Tata nauczy by nie podstawiać nóg
Dziadek nauczy jak podawać ręce

Najlepsza drużyna to moja rodzina 2x

Gdy będzie trzeba obroni Cię brat
W rodzinie siła każdy to powie
I jeszcze babcia, wie o tym świat,
Ostatni ratunek, nasze pogotowie

Najlepsza drużyna to moja rodzina 2x

Kiedy kłopoty ogromne są
I wątpliwości w głowie same
Twoja rodzina  i rodzinny dom
To wyspa odpowiedzi na pytań oceanie.

Najlepsza drużyna to moja rodzina 2x

 

10 Oglądanie bajki edukacyjnej “Szczęśliwa rodzinka”.

Bajka:

https://www.youtube.com/watch?v=58V52JdiwPA

 

 

Katecheza: Znamy swoje obowiązki

 

1. Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus. Kochane dzieci zapraszam Was do wspólnej modlitwy "Aniele Boży stróżu mój"

Teraz kochani zapraszam do wysłuchania opowiadania ;)

Postarajcie się teraz odpowiedzieć na pytania: 

  • Co zrobiła Julka, gdy bawiła się z Kacprem?
  • Dlaczego przerwała zabawę?
  • Jak wyglądał poranek Janka?
  • Co Janek robił w przedszkolu?
  • Czym zajmował się po powrocie do domu?
  • W czym chcielibyście  naśladować Janka?

 

A może rymowanka...dacie radę zapamiętać ? ;)

"Obowiązki swoje znam, chociaż lat niewiele mam"

Kochane dzieci, mam do Was kilka pytań:

  • Jakie macie obowiązki w domu?
  • Jakie czynności wykonujecie sami?
  • W jaki sposób pomagacie rodzicom i rodzeństwu?
  • Komu sprawiacie radość, pilnie wykonując swoje obowiązki?
  • Kto jeszcze jest z was zadowolony?

Czy pamiętacie może jak niedawno rozmawialiśmy o Świętej Rodzinie z Nazaretu? Jakie osoby tworzą Świętą Rodzinę?

Posłuchajcie teraz jak Jezus zachowywał się wobec swojej Mamy i św. Józefa, swojego opiekuna.

Czytanie z Ewangelii wg św. Łukasza 2, 51-52:

"Jezus wraz z Maryją, swoją Matką, i,  Józefem, swoim opiekunem "wrócił do Nazaretu; i był im poddany. A Matka Jego chowała wiernie wszystkie te sprawy w swym sercu. Jezus zaś czynił postępy w mądrości, w latach i w łasce i w łasce u Boga i u ludzi" .

Jezus, podobnie jak wy, żył w rodzinie. Również On pomagał swoim rodzicom - Maryi i Józefowi. Był im zawsze posłuszny i wykonywał swoje domowe obowiązki.

Zachęcam Was kochane dzieci do nauki piosenki: 

https://www.youtube.com/watch?v=Edn9iimV81Q

Tekst piosenki:

Gdy Pan Jezus był malutki

Nigdy nie próżnował

z Matką Bożą i z Józefem

Chętnie wciąż pracował

Tu piłował, tam heblował i wełenkę zwijał.

Nosił wodę, rąbał drzewo i gwoździe przybijał

 

Ostatnio na katechezie pt. "Uczeń Jezusa zabawą i nauką chwali Boga" wysłałam  Wam zagadki. Podaje rozwiązania:

1.Kierowca

2. Strażacy

3. Listonosz

4. Policjanci

5. Fryzjer

6. Lekarz

7. Sprzedawczyni

Jeżeli macie ochotę coś pomalować to przesyłam kolorowanki ;)

 

 

 

 

 

Kolejna porcja ćwiczeń logopedycznych, tym razem do utrwalenia głoski ,,cz'' oraz głoski ,,r''.

 

a-b - odszukaj wyrazy na obrazku, pokoloruj je i starannie powtórz,

cz1,cz2,cz3,cz4 - wykonaj zadania według umieszczonego na kartach pracy polecenia. Oczywiście pamiętaj o starannym powtórzeniu wyrazów,

r1,r2,r3 - gra w memory,

rr1 - rr6 - zgadnij co to. 

 

Katecheza: Uczeń Jezusa zabawą i nauką chwali Boga

Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!

Kochane dzieci zapraszam Was do wspólnej modlitwy do Anioła Stróża:

Kochane dzieci dzisiaj porozmawiamy o zabawach. Musicie wiedzieć, że dobry Jezus chce, abyście umiały się zgodnie bawić.

Dzieci posłuchajcie teraz opowiadania, a następnie spróbujcie odpowiedzieć na poniższe pytania. Znajomość odpowiedzi świadczy o tym, że z uwagą słuchacie opowiadania.

Drogie dzieci zabawa jest bardzo ważna i przyjemna. Gdy dzieci bawią się zgodnie i dzielą się zabawkami, sprawiają radość sobie nawzajem, ale także Bogu. Ważna jest też nauka. Dzięki temu, że się uczymy zdobywamy wiedzę o różnych rzeczach. Potem możemy ją wykorzystać, na przykład po to, żeby wymyślać nowe urządzenia, jak samochód czy komputer. Gdy ktoś wymyślił coś całkiem nowego, nazywamy to wynalazkiem. Kto się pilnie uczy, może potem zostać lekarzem i ratować życie innych albo strażakiem i gasić pożary. Te zawody są bardzo ważne. Kto wykonuje taki zawód, pomaga innym.

Jak zabawa to niech będą zgadywanki ;) Przed wami zagadki. Za tydzień umieszczę na stronie odpowiedzi. Ciekawe czy będziecie znali odpowiedzi na wszystkie pytania.

Zagadnij o jakim zawodzie mowa ;)

1. Gdy miejski autobus przejeżdża ulicą, możesz go zobaczyć - jest za kierownicą.

2. Przyjeżdżają szybko, stawiają drabinę. Zawsze dzielnie walczą z pożarem i dymem.

3. Chodzi z dużą torbą, trudne ma zadanie. Zajmuje się co dzień listów doręczeniem.

4. Gdy na skrzyżowaniu światła się zepsują, w białych rękawiczkach ruchem aut kierują.

5. Na stoliku mam nożyce, gdy je sprytnie w ręce chwycę, gdy przy pracy się uwinę, wnet ostrzygę ci czuprynę.

6. Z troską pochyla się nad tobą, bo wie, jak zmagać się z chorobą. Lek ci zapisze czasem gorzki, mierzy ci temperaturę i martwi się, gdy idzie w górę.

7. Pani za sklepową ladą kupujących grzecznie wita. Tu odważy, tam domierzy towar dobry, tani, świeży..

Kochane dzieci, zgodna zabawa jest miła dobremu Bogu. Nauka jest także ważna. Dzięki temu, że się uczymy, poznajemy świat i swoje talenty. Każde z was ma jakiś talent i może go rozwijać. Jeśli będziecie się starać, to możecie zostać kim tylko chcecie i w przyszłości swoją pracą chwalić dobrego Boga.

W ramach zabawy wysyłam Wam również kolorowanki, zachęcam do ćwiczenia rączki poprzez staranne malowanie ;)

Zabawa to także ruch. Przesyłam piosenki przy których można wesoło tańczyć:

https://www.youtube.com/watch?v=T4hR-Qmd28I

https://www.youtube.com/watch?v=VOX9Id6YhC8&list=RDT4hR-Qmd28I&index=2

Witam!

Przesyłam karty pracy do utrwalenia głoski ,,c''.

1a-1b - wyszukaj elementy na ilustracji, pokoloruj je i starannie powtórz,

3a,3b,4a,4b,5a,5b - wytnij obrazki, następnie zakręć spinerem, odszukaj obrazek i starannie powtórz jego nazwę

 

Pozdrawiam 

Klaudia Strugalska