ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE – ZADANIA NA TEN TYDZIEŃ OD 29.06.2020 DO 30.06.2020

 

MOTORYKA MAŁA | ZMYSŁY

 

Motoryka mała- definicja

 

Motoryka mała to przede wszystkim sprawność dłoni i palców. Motoryka mała składa się z:

- koordynowania ruchów palców i rąk, 

- prawidłowego ułożenia ręki, 

- właściwego napięcia ręki, 

- odpowiedniego ułożenia całego ciała. 

Motoryka nie jest wrodzona, umiejętności z nią związane nabywamy w trakcie naszego rozwoju. Motoryka mała przechodzi swoje etapy rozwoju:

1 Na początku w wieku około 1 roku życia występuje spionizowanie postawy ciała, pierwsze słowa, pierwsze chwyty zabawek, łyżeczki, pierwsze samodzielne picie z kubeczka itd. 

2 W wieku przedszkolnym zauważamy już większą samodzielność dzieci: samodzielne ubieranie, rozbieranie, samodzielne jedzenie (posługiwanie się sztućcami), samoobsługa w toalecie. 

Zapamiętaj! 

Rozwój motoryki małej jest zależny od rozwoju motoryki dużej (ruchy całego ciała np. bieganie, chodzenie, skakanie, jazda na rowerze). Oznacza to, że jeśli występują jakiekolwiek zaburzenia w sferze całego ciała, rozwój motoryki małej będzie utrudniony! Wraz z rozwojem motoryki małej ćwiczymy motorykę dużą.

 

Ćwiczenia mające na celu rozwijanie motoryki małej ma wpływ na rozwój chwytu pisarskiego. Pisanie jest elementarnym osiągnięciem uczniów klas edukacji wczesnoszkolnej.  Jednak pierwsze próby pisania są już w przedszkolu. 

 

Propozycje zabaw rozwijających motorykę małą

 

Najpierw zapraszam Was do obejrzenia filmiku z kilkoma moimi propozycjami zabaw w domu:

 

https://www.youtube.com/watch?v=7xEaRmr9Y3M&feature=youtu.be

 

1. To co dzieci robią najczęściej: rysowanie, bazgranie po kartce. Warto tutaj używać różnych rodzajów pisadeł: kredki ołówkowe, pastelowe, flamastry, ołówki, węgiel (świetny pomysł na pobrudzenie się :D) . Polecam papier z rolki (do kupienia np. w Ikea), wtedy można tworzyć wielkie i małe dzieła :)

 

!Warto zaproponować dziecku zabawy rysowane, w których wykorzystuje się ruchy: faliste, koliste, wypełnianie dużych kontur, zakolorowywanie całej kartki. Takie ćwiczenia, w których występują duże ruchy rąk, powoduje rozluźnienia mięśni rąk i wykorzystuje obie półkule mózgu. 

 

2. Malowanie rękami (zapewniam Was najlepsza zabawa pod słońcem), pędzlem, lub innymi materiałami jak gąbki, stemple z ziemniaka, itd. Warto tutaj malować po różnych powierzchniach i w różnej pozycji. Fajnym sposobem jest np. przyczepienie do okna dużej folii , dzieci mogą po niej malować jednocześnie nie brudząc okna :)

 

3. Zabawy paluszkowe, stukanie palców, rysowanie palcami po różnych powierzchniach i w powietrzu.

 

4. Zabawy sensoryczne np.:

-  szukanie małych przedmiotów w różnych materiałach np. w mące, makaronie, ryżu, fasoli;

- łowienie różnych przedmiotów w wodzie za pomocą dłoni i innych przedmiotów jak np. klamerki, zaparzacz do herbaty

 !aby urozmaicić można dodać trochę mydła aby były bąbelki i piana :)

- przesypywanie ziaren za pomocą dłoni i innych pojemników, 

- rysowanie palcami na tackach z mąki, makaronu, ryżu, piasku itp.

 

5. Samodzielność :

- samodzielne ubieranie, rozbieranie, 

- zakładanie skarpetek, 

- zakładanie i wiązanie butów,

- zapinanie guzików, 

- posługiwanie się sztućcami, itd. 

 

6. Zabawy klamerkowe:

- wieszanie prania (np. skarpetek),

- ściąganie prania, 

- przyczepianie klamerek do ubioru i jak najszybsze ich ściąganie ;) - zabawa ćwicząca obie półkule mózgu i dużą motorykę,

- łapanie rybek w wodzie,

- przenoszenie małych przedmiotów do pojemnika za pomocą klamerek, itd.

 

7. Pomoc rodzicom- zabawy w kuchni:

- obieranie, 

- krojenie, 

- mieszanie, 

- wycinanie kształtów za pomocą foremek, itd,.

 

8. Nawlekanie koralików, makaronu, przewlekanie sznurka przez otwory małe i duże. 

 

9. Zabawy różnymi masami plastycznymi.

Masy plastyczne:

Piaskownica z kolorowym ryżem

Potrzebne: 

- ryż biały,

- barwniki spożywcze,

- pudełka/ pojemniki,

- aromaty (opcjonalnie).

Sposób wykonania: 

Do pudełek/ pojemników wsypujemy porcję białego ryżu, dodajemy odrobinę barwnika spożywczego w proszku, oraz łyżkę/kilka łyżek wody – w zależności od porcji ryżu, jaką chcemy przygotować ( ryż wciąga wilgoć, gdyby przesadziło Wam się z wodą).
Mieszamy wszystko łyżką, aż ryż nabierze koloru i zostawiamy w tych miseczkach do wyschnięcia (może być np. na noc, ale po około godzinie, dwóch ryż już powinien być suchy jeżeli nie przesadziliście z wodą). Raz na jakiś czas można ryż zamieszać. Do takiego gotowego ryżu można dodać również aromatu waniliowego (lub innego). 

Sposób zabawy:

Sposoby niezliczone - już dzieci na pewno coś wymyślą :)

 

Ryżolina

Potrzebne: 

- ryż biały,

- woda,

- barwniki spożywcze,

- aromaty (opcjonalnie) 

Sposób wykonania: 

Ryż gotujemy według przepisu na opakowaniu. Można dodać mniej wody i gotować kilka minut krócej. Ryż odcedzamy. Nie oblewamy zimną wodą. Dodajemy odrobinę barwika spożywczego w proszku i dokładnie mieszamy, aż ryż się zabarwi. Można dodać różnego rodzaju aromaty spożywcze (zaszalejcie, na rynku jest ich bardzo dużo!). Ryż się teraz idealnie klei, więc do roboty!

 

Masa orzechowa

Potrzebne: 

- 1 szklanka masła orzechowego,

- 2 szklanki mleka w proszku,

- 1 szklanka miodu.

Sposób wykonania: 

Mieszamy składniki, w razie potrzeby podsypując mlekiem w proszku. Podajcie dzieciakom pudełka, pojemniki na pewno stworzą coś niezwykłego (lub część zjedzą :D) 

 

Ciastolina bezglutenowa

Potrzebne: 

- kubek mąki bezglutenowej (koncentrat uniwersalny z dodatkiem mąki ziemniaczanej/ ryżowej/ kukurydzianej/ dyniowej, można też wybraną mąkę połączyć w proporcji 1:1 ze skrobią kukurydzianą),

- pół kubka soli ,

- 1 łyżka oleju roślinnego,

- 1 łyżka kamienia winnego (lub bezglutenowego proszku do pieczenia),

- pół kubka wody,

- barwnik spożywczy,

- aromat.

Sposób wykonania: 

Wszystkie składniki umieszczamy w garnku i podgrzewając na małym ogniu cały czas mieszamy – tak żeby powstała kulka, na koniec całość zagniatamy, dodajemy barwnik i gotowe. Świetna alternatywa dla dzieci, które nie tolerują glutenu. 

Jeśli Twoje dziecko jest na diecie glutenowej, możecie składniki bezglutenowe zastąpić glutenowymi. Nie ma z tym żadnego problemu :)

 

Masa papierowa

Potrzebne: 

- gazety codzienne lub opakowania po jajkach – bez naklejek,

- woda,

- wiadro lub inny duży pojemnik,

- 1/2 paczki kleju do tapet,

- 1kg mąki.

Sposób wykonania: 

Należy urwać papier na małe kawałki i zalać go wodą na noc. Następnego dnia dodać klej do tapet i mąkę, wszystko dokładnie wymieszać. Jeśli masa jest mało gęsta należy dodać mąki. Z taką masą można rzeźbić niesaowite rzeźby. Rzeźby należy suszyć najlepiej w miejscu ze stałym dostępem powietrza. Wyschnięte prace można malować farbami.

 

Piankolina

Potrzebne: 

- 1 kg mąki ziemniaczanej,

- jedno opakowanie pianki do golenia,

- odrobinę płynu do naczyń (biały lub bezbarwny).

Sposób wykonania: 

Na większą tackę lub do pojemnika wsypujemy mąkę oraz piankę do golenia. Na końcu polewamy odrobiną płynu do naczyń i voila! Pozwól dziecku wymieszać składniki (wiecie jak pianka do golenia daje odczucia zimna! wow! dzieciakom się na pewno spodoba). 

 

Sztuczny śnieg

Potrzebne: 

- duża ilość pianki do golenia,

- 8 opakowań sody oczyszczonej (na jedną piankę do golenia),

- miska. 

Sposób wykonania: 

Składniki mieszamy w misce, można je potem wstawić do lodówki na godzinkę, dzięki czemu śnieg będzie także zimny. Można przetrzymywać nawet do tygodnia w zamkniętym pojemniku w lodówce .

 

Masa aksamitna

Potrzebne: 

- odżywka do włosów, 

- mąka ziemniaczana, 

- barwniki spożywcze (opcjonalnie).

Sposób wykonania: 

Do miski należy przelać odżywkę. Następnie do odżywki dodajemy około 10 czubatych łyżek mąki, tak by masa przybrała konsystencję gęstego budyniu, w którym wstawiona łyżka stoi. Dodajemy barwniki po czym dodajemy mąkę  i ciasto zagniatamy do momentu aż przestanie kleić się do rąk :)

 

10. Wycinanie (prostych linii, kół, kształtów, itd.),

 

11. Wydzieranie (kartek papieru, gazety) - można tworzyć piękne prace plastyczne. 

 

12. Tworzenie wielkich i małych kulek - za pomocą gazet (można zrobić bitwę gazetową ;D) , bibuły (prace plastyczne).

 

13. Obrysowywanie np. własnej dłoni, kalkowanie rysunków.

 

14. Wyszywanie ( np. z filcu; taka zabawa na pewno zainteresuje głównie dziewczynki)

 

15. Lepienie, ugniatanie - plastelina, modelina, masa solna, masa porcelanowa, slime, itd. )

 

16. Zabawy z piłką - łapanie piłki, turlanie, kozłowanie. Zalecam by piłki były różnej wielkości. 

 

17. Stemplowanie - za pomocą gotowych stempli, lub można wykonać takie domowe np. z warzyw. 

 

18. Ćwiczenia grafomotoryczne - czyli żmudne pisanie szlaczków, wzorów literopodobnych, liter i cyfr, rysowanie po śladzie.

 

19. Zabawy pacynkowe- robienie własnych pacynek i tworzenie teatru domowego :)

 

20. Rysowanie patykiem po ziemi, kredą na chodniku. 

 

21.Gotowe gry takie jak: pchełki, bierki, kręgle, bilard, skaczące małpki, itd.

 

22. Układanie różnych mozaik : za pomocą różnych kształtów (można wyciąć samemu) lub gotowych np. gra tangram i puzzli

 

Ćwicząc motorykę małą, naprawdę można się bawić :) i jednocześnie ćwiczyć inne umiejętności: matematyczne, przestrzenne, komunikacyjne, zdolności manualne, kreatywność, zdolności fizyczne, itd. oraz uczyć różnych postaw i wartości :)

 

Karty pracy motoryka mała:

 

ZMYSŁY

 

UDANYCH WAKACJI! DO ZOBACZENIA WE WRZEŚNIU!