Grupa III MOTYLKI

 

Jesteśmy grupą dzieci 5-6-letnich. Każdego dnia odkrywamy nasze  przedszkole,  do którego przychodzimy z wielką radością. Miło spędzamy czas w naszej kolorowej sali, bawiąc się w kącikach zainteresowań. Chętnie uczymy się wierszy, piosenek, tańców, malujemy, rysujemy i lepimy. Dużo radości sprawiają nam spacery, w trakcie których poznajemy otaczające nas środowisko oraz  zabawy na placu przedszkolnym, gdzie rozładowujemy pokłady naszej energii. Uczymy się poszanowania cudzej własności, zgodnej zabawy z rówieśnikami, kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach, szacunku dla kolegów i dorosłych. Bardzo się cieszymy, że tworzymy taką wesołą, zgraną grupę. Po intensywnej pracy i wielu wrażeniach związanych z odkrywaniem otaczającego świata, chętnie odpoczywamy słuchając bajek.

 

 

 

 

 

 

W STAWIE – ROZWÓJ ŻABY

 

1 „Powitanka” – „Na zielonej łące”.

                          

Marta Bogdanowicz

Na zielonej łące

Uwaga, uwaga! (x 2)

Ręce do przodu! (x 2)

Ref.: Na zielonej łące, raz, dwa, trzy,

Pasły się zające, raz, dwa, trzy.

A to była pierwsza zwrotka,

Teraz będzie druga zwrotka.

Uwaga, uwaga! (x 2)

Ręce do przodu! (x 2)

Zacisnąć pięści! (x 2)

Ref.: Na zielonej łące, raz, dwa, trzy,

Pasły się zające, raz, dwa, trzy.

A to była druga zwrotka,

Teraz będzie trzecia zwrotka.

 

Rodzic wydaje polecenie, a dziecko je powtarza, wykonując odpowiednią czynność. Podczas refrenu porusza się rytmicznie, przy słowach: Raz, dwa, trzy powtórnie wykonuje czynność wskazaną w poleceniu. Rodzic dodaje następujące polecenia: Łokcie do siebie!; Stopy razem!; Ugiąć kolana!; Pochylić się!; Podnieść głowę!; Wyszczerzyć zęby!; Pokazać język! itp. Dziecko wykonuje czynności w odpowiedniej kolejności, coraz bardziej zmieniając postawę ciała.

 

2 „Wiosenne kwiaty – lilie” – zabawa plastyczno-techniczna.

Lilia – krok po kroku:

https://mojedziecikreatywnie.pl/2020/04/lilie-wodne-3d-praca-plastyczna/

 

Rozkwitająca lilia – eksperyment:

https://ekodziecko.com/rozkwitajaca-lilia-wodna

 

3 Ćwiczenia poranne:

1. „Bocian na łące” – zabawa ożywiająca. Dziecko biega swobodnie po sali / placu zabaw. Na sygnał gwizdka dziecko przyjmuje pozycję bociana – stoi na jednej nodze, druga noga jest zgięta w kolanie, ramiona rozłożone na boki. Dziecko stoi w tej pozycji 5 sekund, po tym czasie ponownie zaczyna biegać.

2. „Skaczące żabki” – zabawa z elementem skoku. Dziecko naśladuje skoki żab. Na sygnał gwizdka siada w siadzie skrzyżnym i naśladuje rechot żab. Na kolejny sygnał ponownie skacze po pokoju.

3. „Pająk i muchy” – zabawa ruchowa. Rodzic rozkłada na dywanie kółka gimnastyczne. Dziecko wchodzi do jednego kółka i udaję muchę. Prowadzący jest pająkiem. Pająk staje po przeciwnej stronie pokoju. Dziecko – mucha swobodnie biega. Na sygnał gwizdka pająk wybiega z kryjówki i goni dziecko -muchę. Jeżeli dziecku uda się wrócić do swojego kółka, jest bezpieczne, jeżeli zostanie złapane idzie do kryjówki.

 

4 Etapy rozwoju żaby + wiersz.

 

 

5 „Żaba” – historyjka obrazkowa.

Zadaniem dziecka jest pokolorowanie, wycięcie obrazków, ułożenie ich w odpowiedniej kolejności, naklejenie we właściwych miejscach oraz opowiedzenie ich treści – omówienie etapów rozwoju żaby.

 

 

6 „Bocian i żaby” – zabawa ruchowa.

Rodzic jest bocianem zakłada opaskę. Bocian stoi w bezruchu. Dziecko – żaba skacze po całym pokoju. Na sygnał rodzica bocian zaczyna łapać żabę – chodzi po całym pokoju, podnosząc wysoko kolana. Żaba, jeśli nie zdążą się schować (usiąść na krzesełku), odpada z zabawy. Następuje zamiana ról.

 

7„Majowa muzyka” – zabawa naśladowcza.

Rodzic bierze 4 kolory kartek – żółty, czerwony, niebieski, zielony. Ustala z dzieckiem jaki dźwięk trzeba wykonać na dany kolor: czerwony – rech, rech; zielony – kum, kum; niebieski – kła, kła; żółty – uch, uch. Następnie rodzic prezentuje szereg różnych kolorów, a dziecko, widząc kolor , wydają umówiony odgłos.

 

8 „Która z kolei?” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic przygotowuje dziewięć szablonów kolorowych żab i ustawia je w szeregu. Zadaje dziecku pytania:

- Która żaba z kolei jest żółta?;

- Która żaba z kolei jest zielona?;

- Która żaba z kolei jest czerwona?;

- Jaki kolor ma dziewiąta żaba?;

- Jaki kolor ma druga żaba?;

- Która żaba jest największa?;

- Która żaba jest najmniejsza? itp.

 

Szablon żaby do wydruku w różnych rozmiarach i kolorach:

 

9 „Na wiosennej łące” – zabawa ruchowa.

Rodzic opowiada historię, a dziecko za pomocą gestów, ruchów i wyrazów dźwiękonaśladowczych próbują odwzorować jej treść.

Jest piękna pogoda, świeci słonko. Wszyscy mieszkańcy łąki już wstali i wzięli się do pracy. Mrówki budują swoje miasto, zajączki skaczą po łące: kic, kic. Żabki pływają w jeziorze i kumkają: kum, kum. Ptaszki wysoko fruwają po niebie. Bocian dostojnie kroczy, klekocząc: kle, kle. Nagle powiał wiatr, trawy i kwiaty kołyszą się na wietrze: szu, szu, szu. Zaczął padać majowy deszczyk: kap, kap, kap. Wszystkie zwierzątka chowają się do swoich domków.

 

10 Zabawy słownikowe – układanie zdań z podanymi przez rodzica wyrazami o  tematyce związanej z łąką.

Rozwijanie prostych zdań i równoważników zdań. Następnie rodzic prezentuje ilustrację W stawie. Zadaniem dziecka jest podanie nazw pokazanych na niej elementów oraz przeprowadzenie analizy i syntezy sylabowej wyrazów: staw, trzcina, ryby, kaczeńce, kaczki.

 

 

11 „Masażyk” – zabawa relaksacyjna.

Dziecko siedzi na dywanie. Recytuje wiersz Beaty Gawrońskiej i wykonuje zademonstrowane przez rodzica ruchy na plecach swoich rodzica/później rodzic na plecach dziecka. Po każdej recytacji następuje zmiana kierunku siedzenia (obrót o 180°).

Chodzą dzieci na wycieczki, Przesuwanie całych dłoni z góry na dół.

zakładają sandałeczki, Wędrowanie dłońmi złożonymi w pięść z dołu do góry. panie za to szpileczki, Uderzanie palcem wskazującym po całych plecach.

a koniki – podkóweczki. Pukanie opuszkami wszystkich pięciu palców jednocześnie od linii kręgosłupa na zewnątrz.

 

12 Karty pracy – wiosenna łąka.

 

Żaby:

 

13 „Pak mówi…” – zabawa dydaktyczna.

Przed dzieckiem leży kartka formatu A4 oraz kolorowe figury geometryczne jednego rodzaju, np. same kwadraty (można wykorzystać z poprzednich zajęć). Rodzic trzyma w ręku sylwetę Paka. Wyjaśnia dziecku zasady zabawy: Pak chciałby się z Tobą pobawić. On będzie mówił, w którym miejscu kartki masz położyć figurę. Będzie układał razem z Tobą. Kiedy dziecko położy dobrze dostaje punkt. Punktami mogą być np. fasolki. Rodzic trzymając sylwetę Paka, wydaje dziecku polecenia: Połóż kwadrat na górze kartki. Połóż kwadrat z lewej strony kartki. Połóż kwadrat w lewym górnym rogu kartki. Rodzic także układa (w imieniu Paka), powinien kilka razy się pomylić. Po każdym poleceniu rodzic sprawdza, czy dziecko i Pak dobrze wykonali zadanie. Każdą pomyłkę na bieżąco koryguje. Punkty zdobywa dziecko kiedy samodzielnie i dobrze zrobi zadanie.

 

 

14 Zabawa z kodowaniem.

 

 

 

HIGIENA RĄK

 

 Higiena rąk, szczególnie teraz jest bardzo ważna, przegapiliśmy dzień higieny rąk, który był 5 maja, ale taki dzień powinniśmy obchodzić codziennie. Dlatego zachęcam was do wykonania zadań związanych z higieną rąk, a także do wspólnego mycia rąk zgodnie z instrukcją J Pozdrawiam!

 

PLANSZE:

- obejrzyj i omów ilustracje

- podziel wyrazy na sylaby, głoski, podaj pierwszą i ostatnią głoskę w każdym wyrazie

 

KARTY PRACY:

- wykonaj karty pracy

 

 

 

ZWIERZĘTA NA ŁĄCE

 

1 „Powitanka” – „Na zielonej łące”.

                          

Marta Bogdanowicz

Na zielonej łące

Uwaga, uwaga! (x 2)

Ręce do przodu! (x 2)

Ref.: Na zielonej łące, raz, dwa, trzy,

Pasły się zające, raz, dwa, trzy.

A to była pierwsza zwrotka,

Teraz będzie druga zwrotka.

Uwaga, uwaga! (x 2)

Ręce do przodu! (x 2)

Zacisnąć pięści! (x 2)

Ref.: Na zielonej łące, raz, dwa, trzy,

Pasły się zające, raz, dwa, trzy.

A to była druga zwrotka,

Teraz będzie trzecia zwrotka.

 

Rodzic wydaje polecenie, a dziecko je powtarza, wykonując odpowiednią czynność. Podczas refrenu porusza się rytmicznie, przy słowach: Raz, dwa, trzy powtórnie wykonuje czynność wskazaną w poleceniu. Rodzic dodaje następujące polecenia: Łokcie do siebie!; Stopy razem!; Ugiąć kolana!; Pochylić się!; Podnieść głowę!; Wyszczerzyć zęby!; Pokazać język! itp. Dziecko wykonuje czynności w odpowiedniej kolejności, coraz bardziej zmieniając postawę ciała.

 

2 „Wiosenne kwiaty – bez” – zabawa plastyczno-techniczna.

Wykonanie bzu z popcornu – krok po kroku:

https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/05/bez-z-popcornu/

 

3 Ćwiczenia poranne:

1. „Bocian na łące” – zabawa ożywiająca. Dziecko biega swobodnie po sali / placu zabaw. Na sygnał gwizdka dziecko przyjmuje pozycję bociana – stoi na jednej nodze, druga noga jest zgięta w kolanie, ramiona rozłożone na boki. Dziecko stoi w tej pozycji 5 sekund, po tym czasie ponownie zaczyna biegać.

2. „Skaczące żabki” – zabawa z elementem skoku. Dziecko naśladuje skoki żab. Na sygnał gwizdka siada w siadzie skrzyżnym i naśladuje rechot żab. Na kolejny sygnał ponownie skacze po pokoju.

3. „Pająk i muchy” – zabawa ruchowa. Rodzic rozkłada na dywanie kółka gimnastyczne. Dziecko wchodzi do jednego kółka i udaję muchę. Prowadzący jest pająkiem. Pająk staje po przeciwnej stronie pokoju. Dziecko – mucha swobodnie biega. Na sygnał gwizdka pająk wybiega z kryjówki i goni dziecko -muchę. Jeżeli dziecku uda się wrócić do swojego kółka, jest bezpieczne, jeżeli zostanie złapane idzie do kryjówki.

 

4 Krecik – słuchanie wiersza B. Formy.

Krecik                                         

Bożena Forma

Jestem sobie mały krecik,

chcę, by dzieci mnie poznały.

Bardzo miękkie mam futerko,

nim pokryty jestem cały.

Najśmieszniejsze moje łapki,

ciągle ziemię wypychają.

Silne, płaskie jak łopatki,

zawsze w pracy pomagają.

Swoim ryjkiem bardzo lubię

korytarzy drążyć wiele.

Spulchniać zbite bryły ziemi,

wiercić przejścia i tunele.

Gdy na dworze silne mrozy,

w miłej norce, wśród zapasów

siedząc, marzę o przetrwaniu

do wiosennych lepszych czasów.

 

Rozmowa dotycząca treści wiersza:

- Jakie zwierzę jest bohaterem wiersza?;

- Gdzie ono mieszka?;

- Jak wygląda kret?;

- Co on robi?;

- Czym się żywi?.

 

Film – zagadkowa łąka:

https://www.youtube.com/watch?v=eIe_iAcpQJg

 

MIESZKAŃCY ŁĄKI (ZWIERZĘTA) – omówienie ilustracji:

 

5 Rozwiązywanie zagadek Beaty Gawrońskiej dotyczących mieszkańców łąki:

Na brzegu stawu żyją, z wieczora czy też z rana

do wody dają nura, gdy słyszą krok bociana. (żaby)

 

Zbiera miód z kwiatów wśród łąk i pól.

Kiedy użądli, sprawi ci ból. (pszczoła)

 

Tu cytrynek, tam paź królowej, wszędzie piękne, kolorowe.

Lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko. (motyle)

 

O nocleg nie prosi, wędrując po świecie,

bo swój domek nosi na własnym grzbiecie. (ślimak)

 

Choć są bardzo małe, pracują wytrwale.

Zbierają nasionka, nie męczą się wcale. (mrówki)

 

Powrócił do nas z dalekiej strony.

Ma długie nogi i dziób czerwony. (bocian)

 

Lata nad łąką w czerwonej kapotce,

a na tej kapotce jest kropka przy kropce. (biedronka)

 

Zapewne znacie takiego konika,

choć nie jest zegarkiem, jednak w trawie cyka. (konik polny)

 

 

6 „Pszczółki” – zabawa ruchowa naśladowcza.

Dziecko – pszczółka biega po pokoju w rytmie podawanym przez rodzica i naśladuje bzyczenie pszczół. Gdy dźwięk milknie, siada na kwiatku (na podłodze).

 

7  Praca plastyczna – Bocian na łące.

Wykonanie bociana na wiosennej łące inspirując się ilustracją:

 

 

8 Łąka – nauka pierwszej zwrotki piosenki.

Piosenka:

https://chomikuj.pl/angel1720/Muzyka+dla+dzieci/Tropiciele+CD2/05+*c5*81*c4*85ka,6050827664.mp3(audio)

 

9 „Muzykalna łąka” – zabawa rytmiczna.

Rodzic przygotowuje obrazki przedstawiające rośliny i zwierzęta występujące w piosence. Dziecko ma przygotowane instrumenty perkusyjne (dowolne). Następnie rodzic układa po 2 obrazki obok siebie, a dziecko ma za zadanie zagrać i zaśpiewać ich nazwy.

 

 

10 Nauka drugiej zwrotki piosenki Łąka.

Rodzic mówi frazami tekst drugiej zwrotki z zachowaniem rytmu i tempa. Dziecko powtarza: bardzo cicho, średnio cicho, głośno, dopowiadają ostatnie słowo frazy, mówi całość z jednoczesnym klaskaniem, śpiewa całość.

 

11 „Bocian patrzy” – zabawa pobudzająco-hamująca.

Rodzic  -bocian stoi tyłem do dziecka (żaba) i recytuje rymowankę:

Raz, dwa, trzy,

bocian patrzy.

W tym czasie dziecko-żaba za jego plecami porusza się jak skacząca żaba. Gdy rodzic skończy mówić rymowankę, odwraca się, a dziecko-żaba zamiera w bezruchu. Bocian chodzi obok żaby i patrzy czy się poruszy. Kiedy żaba się poruszy następuje zamiana ról.

 

12 „Tropimy głoskę ł” – zabawy słuchowe.

Dziecko wyszukuje w pokoju lub wymyśla przedmioty / zwierzęta / owoce / warzywa, których nazwy zaczynają się głoską ł.

 

Poznajemy ł:

- zapoznanie z planszą z łopatą: co jest  narysowane na planszy, na jaką głoskę się zaczyna, podziel na sylaby, podziel na głoski, co się zaczyna na ł?

Dziś poznajemy ł – zapoznanie z wyglądem litery pisanej i drukowanej.

 

 

Następnie wykonanie kart pracy z ł:

 

 

13 „Połóż tam, gdzie powiem” – zabawa matematyczna.

Dziecko ma przed sobą kartkę oraz komplet figur geometrycznych. Rodzic umawia się z dzieckiem, że wspólnie ułożą plan placu przedszkolnego. Kwadraty to budynki, koła – drzewa, trójkąty – zabawki w ogrodzie, prostokąty – chodnik i droga. Rodzic opowiada, co dziecko będzie układało oraz jaką figurę i w którym miejscu kartki dziecko ma położyć, np.: Ta kartka to plac, na którym jest nasze przedszkole i ogród. Weź duży kwadrat – to nasze przedszkole – i połóż go na środku kartki. Z lewej strony przedszkola rosną dwa drzewa. Weź dwa koła i połóżcie je przy lewej krawędzi kartki. Przed przedszkolem jest ogród, na którym stoją huśtawki i zjeżdżalnie. Weź cztery trójkąty i połóżcie je wzdłuż górnej krawędzi kartki, nad kwadratem. Rodzi w trakcie zabawy kontroluje poprawność wykonywanych poleceń. Na koniec dziecko może odrysować figury i pokolorować prace.

 

 

14 „Przejście przez mostek” – zabawa z elementem równowagi.

Dziecko stoi przed ławeczką bądź liną. Ma za zadanie przejść po niej z wyciągniętymi w bok rękoma z asekuracją rodzica. Dziecko, kiedy pokona trasę prawidłowo, jest nagradzane brawami.

 

15 Karty pracy – wiosenna łąka.

 

Grafomotoryka

 

Językowe

 

Matematyczne

 

16 „Bliżej, dalej” – zabawa dydaktyczna.

a) Dziecko ma przed sobą swój wcześniej wykonany plan oraz paski papieru / sznurki / wstążki. Na polecenie rodzica mierzy odległości między dwoma wskazanymi przez rodzica punktami, np. między przedszkolem a środkowym drzewem, między przedszkolem a huśtawką w prawej górnej części ogrodu. Po dokonaniu pomiarów porównuje odległości, wskazuje, co jest bliżej przedszkola, a co dalej.

b) Rodzic rozkłada na podłodze w pokoju pudełka (duże klocki) i łączy je za pomocą skakanek lub długich sznurków. Zadaniem dziecka jest zmierzenie stopami odległości między wskazanymi pudełkami. Na koniec dziecko porównuje odległości, wskazuje, która droga jest dłuższa, która krótsza, które są takie same.

 

 

OWADY

 

1 „Powitanka” – „Na zielonej łące”.

                          

Marta Bogdanowicz

Na zielonej łące

Uwaga, uwaga! (x 2)

Ręce do przodu! (x 2)

Ref.: Na zielonej łące, raz, dwa, trzy,

Pasły się zające, raz, dwa, trzy.

A to była pierwsza zwrotka,

Teraz będzie druga zwrotka.

Uwaga, uwaga! (x 2)

Ręce do przodu! (x 2)

Zacisnąć pięści! (x 2)

Ref.: Na zielonej łące, raz, dwa, trzy,

Pasły się zające, raz, dwa, trzy.

A to była druga zwrotka,

Teraz będzie trzecia zwrotka.

 

Rodzic wydaje polecenie, a dziecko je powtarza, wykonując odpowiednią czynność. Podczas refrenu porusza się rytmicznie, przy słowach: Raz, dwa, trzy powtórnie wykonuje czynność wskazaną w poleceniu. Rodzic dodaje następujące polecenia: Łokcie do siebie!; Stopy razem!; Ugiąć kolana!; Pochylić się!; Podnieść głowę!; Wyszczerzyć zęby!; Pokazać język! itp. Dziecko wykonuje czynności w odpowiedniej kolejności, coraz bardziej zmieniając postawę ciała.

 

2 „Wiosenne kwiaty – kaczeńce” – zabawa plastyczno-techniczna.

Kaczeńce krok po kroku:

https://mojebambino.pl/prace-plastyczne-wielkanoc/11177-kaczence.html

 

3 Ćwiczenia poranne:

1. „Bocian na łące” – zabawa ożywiająca. Dziecko biega swobodnie po sali / placu zabaw. Na sygnał gwizdka dziecko przyjmuje pozycję bociana – stoi na jednej nodze, druga noga jest zgięta w kolanie, ramiona rozłożone na boki. Dziecko stoi w tej pozycji 5 sekund, po tym czasie ponownie zaczyna biegać.

2. „Skaczące żabki” – zabawa z elementem skoku. Dziecko naśladuje skoki żab. Na sygnał gwizdka siada w siadzie skrzyżnym i naśladuje rechot żab. Na kolejny sygnał ponownie skacze po pokoju.

3. „Pająk i muchy” – zabawa ruchowa. Rodzic rozkłada na dywanie kółka gimnastyczne. Dziecko wchodzi do jednego kółka i udaję muchę. Prowadzący jest pająkiem. Pająk staje po przeciwnej stronie pokoju. Dziecko – mucha swobodnie biega. Na sygnał gwizdka pająk wybiega z kryjówki i goni dziecko -muchę. Jeżeli dziecku uda się wrócić do swojego kółka, jest bezpieczne, jeżeli zostanie złapane idzie do kryjówki.

 

4 Nikt mnie więcej nie zobaczy – słuchanie opowiadania W. Kozłowskiego czytanego przez rodzica.

Nikt mnie więcej nie zobaczy

Władysław Kozłowski

Gąsienica uważała się za bardzo piękną i nie ominęła ani jednej kropli rosy, żeby się w niej nie przejrzeć.

– Ach, co to za uroda! – szeptała, oglądając ze wszystkich stron swój pospolity

pyszczek i wyginając grzbiet, żeby popatrzeć na dwa złociste prążki.

– Szkoda, że nikt nie zwraca na mnie uwagi!

Aż raz zdarzyło się, że po łące chodziła dziewczynka i zbierała kwiaty. Gąsienica czym prędzej wypełzła na największy kwiatek.

Dziewczynka spostrzegła ją i powiedziała:

– Co to za brzydactwo!

– Ach tak! – syknęła obrażona gąsienica. – Wobec tego nikt, nigdy, nigdzie,

za nic na świecie, w żadnym wypadku i w żadnych okolicznościach więcej mnie

nie zobaczy! Daję na to słowo honoru uczciwej gąsienicy! Skoro się dało słowo

honoru – należy go dotrzymać, zwłaszcza kiedy się jest gąsienicą. I gąsienica wpełzła na drzewo. Z pnia na sęczek, z sęka na gałąź, z gałęzi na gałązkę. Wyciągnęła z pyszczka jedwabną niteczkę i zaczęła się nią owijać.

Snuje się niteczka, owija gąsienicę raz, drugi, trzeci, dziesiąty, setny… i wreszcie gąsienica zniknęła w miękkim jedwabnym kokonie.

– Och, jaka jestem zmęczona! – westchnęła – ale owinęłam się znakomicie.

W kokonie było ciepło… i nudno. Gąsienica ziewnęła raz, potem drugi i zasnęła. Mijał dzień za dniem. Letni wietrzyk kołysał gałązką, szeleściły cicho liście, a obrażona gąsienica spała i spała. Obudziła się wreszcie – widocznie słońce musiało mocno dogrzewać, bo w końcu upał był nieznośny.

– Muszę przewietrzyć trochę mój domek! – postanowiła i wyskrobała małe

okienko w kokonie.

– Ach, jak pięknie pachną kwiaty. – Gąsienica wychyliła się nieco. – Nikt

mnie tu, wśród listków, nie zauważy, co mam sobie żałować powietrza – pomyślała. Wychyliła się jeszcze troszeczkę, znowu troszeczkę i… wypadła ze swojej kryjówki! Ale zamiast spaść z drzewa na ziemię, uniosła się do góry.

I nagle na tej samej łące zobaczyła tę samą dziewczynkę. Co za wstyd – pomyślała

– że jestem brzydka, to nie moja wina, gorzej że teraz wszyscy będą mnie

nazywać kłamczuchą. Dałam słowo honoru, że nikt mnie więcej nie zobaczy,

i słowa nie dotrzymałam.

– Hańba! – Zrozpaczona upadła na trawę. A wtedy nadbiegła dziewczynka i zawołała:

– Ach, jaki piękny!

– Czyżby to o mnie mowa? – szepnęła zdziwiona gąsienica. – Zdaje się, że o mnie. I wierz tu ludziom! Dziś mówią tak, a jutro zupełnie inaczej.

Na wszelki wypadek przejrzała się jednak w kropli rosy.

– Cóż to takiego? – W lusterku był ktoś nieznajomy z długimi, bardzo długimi

wąsami. Wygięła grzbiet. Na grzbiecie znajdowały się dwa piękne, kolorowe skrzydła!

– Patrzcie, patrzcie, stał się cud – jestem motylem!

I kolorowy motylek poszybował wysoko nad łąką, bo przecież on nie dawał motylkowego słowa honoru, że nikt go nie ujrzy.

 

Rozmowa dotycząca treści opowiadania:

- Kto jest głównym bohaterem opowiadania?;

- Kogo spotkała gąsienica?;

- Dlaczego gąsienica obraziła się na dziewczynkę?;

- W co przeobraziła się gąsienica?.

 

CYKL ŻYCIA MOTYLA + wiersz

 

5 „Taniec motyli” – zabawa muzyczno-ruchowa ekspresyjna.

Dziecko-motyl tańczy po całym pokoju zgodnie z podaną melodią (propozycja: Cztery pory roku. Wiosna Antonia Vivaldiego). Do tańca można wykorzystać chusty, szarfy bądź gazety (jako skrzydła motyla).

Muzyka:

https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o

 

6 „Tropimy zwierzęta” – zabawa dydaktyczna.

Dziecko ustawia się na linii startu. W czterech miejscach pokoju rodzic umieszcza obrazki przedstawiające: kopiec kreta, norę myszy, staw i listek, mrowisko. Obrazki te są tak zakryte, aby dziecko nie wiedziało, czego szuka. Rodzic na podłodze umieszcza różne przedmioty (strzałki, drogowskazy) w 4 kolorach: żółty, niebieski, zielony, czerwony– tworzy z nich labirynt. Zadaniem dziecka jest przejść po labiryncie i odszukać obrazek. Gdy zadanie zostanie już wykonane, dziecko podają nazwy miejsc, do których doszło, i mówi, kto tam mieszka. Następnie chodzi po pokoju naśladuje zwierzęta mieszkające w miejscu przedstawionym na obrazku.

 

 

7 „Gdzie mieszkają owady, a także zwierzęta żyjące na łące?” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic zadaje pytanie, dziecko zaś opowiada o tym, gdzie mogą mieszkać owady i jakie są ich domki, a także inne zwierzęta żyjące na łące.

 

 

Domek dla owadów – krok po kroku – do wspólnego wykonania z dzieckiem:

http://www.kiedymamaniespi.pl/2016/07/domek-dla-owadow-krok-po-kroku.html

 

 

8 „Coś na ł” – zabawa z wykorzystaniem.

Dziecko wycina obrazek łopaty (z podpisem), naklejają go na kartce, ustala głoskę początkową ł i rysuje przedmioty / zwierzęta / owoce / warzywa, których nazwy zaczynają się tą głoską.

 

 

9 „Wesoła gąsienica” – zabawa dydaktyczna.

Na kartce narysowany jest kontur gąsienicy (biało-czarny) z zaznaczonymi częściami ciała, na których są umieszczone kartoniki z cyframi od 1 do 9. Takie same części ciała (kolorowe) z zadaniem tekstowym ma rodzic. Odczytuje zadanie, dziecko zaś rozwiązuje je. Wynik wskazuje miejsce, na które należy przyczepić część ciała gąsienicy. Zadania wymyśla rodzic – dokładanie i odkładanie w zakresie 9.

 

 

10 Karty pracy – wiosenna łąka.

 

 

11 „Motyl” – praca plastyczno-techniczna.

Dziecko odrysowuje szablon motyla, wycina go, następnie składa pionowo na pół. Na jedną połówkę nakłada farbę w różnych kolorach. Następnie składa i odciska wzór na drugiej połowie.

 

 

Inne prace plastyczne do wyboru:

 

 

12 Bajka o mrówce i dżdżownicy.

Bajka o dżdżownicy + ilustracje:

 

Bajka o mrówce + ilustracje:

 

 

ROŚLINY NA ŁĄCE

 

1 „Powitanka” – „Na zielonej łące”.

                          

Marta Bogdanowicz

Na zielonej łące

Uwaga, uwaga! (x 2)

Ręce do przodu! (x 2)

Ref.: Na zielonej łące, raz, dwa, trzy,

Pasły się zające, raz, dwa, trzy.

A to była pierwsza zwrotka,

Teraz będzie druga zwrotka.

Uwaga, uwaga! (x 2)

Ręce do przodu! (x 2)

Zacisnąć pięści! (x 2)

Ref.: Na zielonej łące, raz, dwa, trzy,

Pasły się zające, raz, dwa, trzy.

A to była druga zwrotka,

Teraz będzie trzecia zwrotka.

 

Rodzic wydaje polecenie, a dziecko je powtarza, wykonując odpowiednią czynność. Podczas refrenu porusza się rytmicznie, przy słowach: Raz, dwa, trzy powtórnie wykonuje czynność wskazaną w poleceniu. Rodzic dodaje następujące polecenia: Łokcie do siebie!; Stopy razem!; Ugiąć kolana!; Pochylić się!; Podnieść głowę!; Wyszczerzyć zęby!; Pokazać język! itp. Dziecko wykonuje czynności w odpowiedniej kolejności, coraz bardziej zmieniając postawę ciała.

 

2 „Wiosenne kwiaty – stokrotka” – zabawa plastyczno-techniczna.

Dziecko dostaje podstawowe figury geometryczne do odrysowania, wycięcia, złożenia i przyklejenia według wzoru.

 

Filmik jak zrobić stokrotkę krok po kroku: https://www.youtube.com/watch?v=O0baOLAOxfY

 

Stokrotka z papieru krok po kroku:

http://www.kreatywniewdomu.pl/2019/05/stokrotka-z-papieru.html

 

3 Ćwiczenia poranne:

1. „Bocian na łące” – zabawa ożywiająca. Dziecko biega swobodnie po sali / placu zabaw. Na sygnał gwizdka dziecko przyjmuje pozycję bociana – stoi na jednej nodze, druga noga jest zgięta w kolanie, ramiona rozłożone na boki. Dziecko stoi w tej pozycji 5 sekund, po tym czasie ponownie zaczyna biegać.

2. „Skaczące żabki” – zabawa z elementem skoku. Dziecko naśladuje skoki żab. Na sygnał gwizdka siada w siadzie skrzyżnym i naśladuje rechot żab. Na kolejny sygnał ponownie skacze po pokoju.

3. „Pająk i muchy” – zabawa ruchowa. Rodzic rozkłada na dywanie kółka gimnastyczne. Dziecko wchodzi do jednego kółka i udaję muchę. Prowadzący jest pająkiem. Pająk staje po przeciwnej stronie pokoju. Dziecko – mucha swobodnie biega. Na sygnał gwizdka pająk wybiega z kryjówki i goni dziecko -muchę. Jeżeli dziecku uda się wrócić do swojego kółka, jest bezpieczne, jeżeli zostanie złapane idzie do kryjówki.

 

4 Łąka – uważne słuchanie wiersza M. Buczkówny.

Łąka

Mieczysława Buczkówna

Na łąkę trzeba iść rano

Kiedy jeszcze jest rosa –

Cichutko przystanąć

I słuchać

Jak brzęczy pszczoła jak bąk a jak osa

Patrzeć jak skrzydła motyli

Zamykają się i otwierają

Jak mała biedronka

Na łódce z listka płynie

Po zielonym kołysaniu –

A potem trzeba się pochylić

Nad każdym kwiatem

I zapytać jak mu na imię.

 

Rozmowa dotycząca treści wiersza:

- O jakim miejscu była mowa w wierszu?;

- Co można spotkać na łące?;

- Kto mieszka na łące?;

- Dlaczego należy się tam zachowywać cichutko?.

 

Majowa łąka  - filmik + wiersz + zagadki kto mieszka na łące?

https://www.youtube.com/watch?v=toHxCZxUjac&t=18s&fbclid=IwAR1Gw54CT97mYdUGnw3xtdw7cBniPfD96f553KOZnPO-HnbdbsNAG20G0P4

 

5 Prezentacja różnych sprzętów służących do obserwacji.

Rodzic gromadzi lupy, mikroskopy i przypomina zasady korzystania z nich, bądź drukuje karty, przedstawiające sprzęty służące do obserwacji.

 

 

6 Wycieczka na pobliską łąkę w celu obserwacji życia na łące. – jeżeli to możliwe.

Dziecko dostaje kartę pracy z narysowanymi roślinami i zwierzętami (np. trawa, jaskier, rumianek, mlecz, niezapominajka, bocian, jaskółka, żaba, ślimak, biedronka, świerszcz, mrówka, pająk, kret, mysz, osa, motyl) oraz ołówek. Zadaniem dziecka w trakcie wycieczki jest obserwacja przyrody i zaznaczenie na karcie pracy tych rzeczy, które widziały.

 

 

7 „Niezapominajki to są kwiatki z bajki” – zabawa rytmiczna z tekstem wiersza B. Ostrowskiej.

Niezapominajki to są kwiatki z bajki

Bronisława Ostrowska

Niezapominajki

To są kwiatki z bajki!

Rosną nad potoczkiem,

Patrzą żabim oczkiem.

Gdy się jedzie łódką,

Śmieją się cichutko

I szepcą mi skromnie:

„Nie zapomnij o mnie!”

Rodzic pokazuje różne możliwości wypowiadania wersów. Dziecko mówi tekst w inny sposób, np.:

Wolno, wolno, wolno, wolno, szybko, szybko.

Szybko, szybko, szybko, szybko, wolno, wolno.

Wolno, wolno, szybko, szybko, wolno, wolno.

 

8 Praca z ilustracją przedstawiającą wiosenną łąkę – porównanie z obrazem łąki z wycieczki.

Rodzic prosi, aby dziecko uważnie przyjrzało się ilustracji i powiedziało, jakie miejsce przedstawia. Następnie prosi, aby wymieniło te elementy ilustracji, które widziało na łące podczas wycieczki.

 

 

KWIATY NA ŁĄCE –oglądanie i omawianie ilustracji

 

 

9 „Taniec motyli” – zabawa muzyczno-ruchowa ekspresyjna.

 Dziecko-motyl tańczy po całym pokoju zgodnie z podaną melodią (propozycja: Cztery pory roku. Wiosna Antonia Vivaldiego). Do tańca można wykorzystać również chusty, szarfy bądź gazety (jako skrzydła motyla).

Muzyka:

https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o

 

10 Karty pracy  – wiosenna łąka.

 

 

11 Łąka – osłuchanie z piosenką.

Łąka

sł. Stanisław Karaszewski,

muz. Tadeusz Strąk

Na wiosennej łące

tańczyły zające.

Po trawie skakały,

z łąką się witały.

Witały ślimaka,

motyla i szpaka,

żabę, kreta, muchę,

mrówkę i ropuchę.

Ref.: Hejha,

hejha,

raz, dwa, trzy,

z zajączkami zatańcz ty. X2

Na wiosennej łące

tańczyły zające.

Po trawie skakały,

kwiatki oglądały.

Oglądały bratki,

fiołki i bławatki,

mlecze i rumianek,

przez calutki ranek.

Ref.: Hejha,

hejha,

raz, dwa, trzy,

z zajączkami zatańcz ty. X2

 

Piosenka:

https://chomikuj.pl/angel1720/Muzyka+dla+dzieci/Tropiciele+CD2/05+*c5*81*c4*85ka,6050827664.mp3(audio)

 

12 Aktywne słuchanie piosenki.

Dziecko podczas słuchania piosenki spaceruje i odbija od podłogi piłki tenisowe, bądź inną piłkę, którą ma w domu.

 

13„Zajączki” – zabawa ruchowa.

Dziecko to zajączek. Rodzic to kwiat, zajączek staje obok kwiatka, podczas 1 zwrotki zajączek pokazuje ruchy a kwiatek je naśladuje, następnie przy melodii refrenu rodzic wyklaskuje rytm melodii, a zajączek szybko obraca się w  rytm melodii. W trakcie drugiej zwrotki znów kwiatek naśladuje zajączka. Podczas refrenu po drugiej zwrotce kwiat i zajączek tańczy w parze.

 

14 Rozmowa na temat treści piosenki.

Rodzic zadaje pytania:

- Co robiły na łące zajączki?;

- Jakie zwierzęta witały?;

- Jakie kwiatki oglądały?.

 

15 „Wiosenna łąka” – wykonanie pracy plastycznej farbami plakatowymi.

Prezentacja kilku prac jako inspiracje:

 

16 Przygotowanie wystawy prac – zawieszenie na lodówkę w kuchni bądź w inne wyznaczone miejsce.