Grupa III MOTYLKI

 

Jesteśmy grupą dzieci 5-6-letnich. Każdego dnia odkrywamy nasze  przedszkole,  do którego przychodzimy z wielką radością. Miło spędzamy czas w naszej kolorowej sali, bawiąc się w kącikach zainteresowań. Chętnie uczymy się wierszy, piosenek, tańców, malujemy, rysujemy i lepimy. Dużo radości sprawiają nam spacery, w trakcie których poznajemy otaczające nas środowisko oraz  zabawy na placu przedszkolnym, gdzie rozładowujemy pokłady naszej energii. Uczymy się poszanowania cudzej własności, zgodnej zabawy z rówieśnikami, kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach, szacunku dla kolegów i dorosłych. Bardzo się cieszymy, że tworzymy taką wesołą, zgraną grupę. Po intensywnej pracy i wielu wrażeniach związanych z odkrywaniem otaczającego świata, chętnie odpoczywamy słuchając bajek.

 

 

 

 

 

 

TO, CO PŁYWA, GRYZIE, PISZCZY

 

1 Powitanka „Stonoga”.

Stonoga

Idzie, idzie stonoga, stonoga, stonoga, Aż się trzęsie podłoga, podłoga, bęc. Pierwsza noga, druga noga, trzecia noga, czwarta noga, Piąta noga, szósta noga, siódma noga i... odwłok. Dziecko tworzy stonogę: ustawia się gęsiego z rodzicami, jeden za drugim, łapią w pasie osobę stojącą przed sobą i kroczą do przodu. Podczas recytacji drugiego wersu dziecko i rodzice tupią. Podczas recytacji wersów trzeciego i czwartego kolejno wysuwają prawe nogi w bok i podają ich kolejność w szeregu. Ostatnia osoba wykrzykuje słowo: Odwłok!. Przechodzi pod nogami stonogi, staje na czele grupy i prowadzi ją.

 

2 Zestaw ćwiczeń porannych.

Dziecko maszeruje w kole, wysoko unosząc kolana, udaje przemarsz wojska. Rodzic co chwilę zmienia kierunek marszu. Dziecko staje twarzą do rodzica, naśladuje ruchy, które wykonuje rodzic:

1) naprzemienne wymachy ramion w przód;

2) krążenia ramion w przód i w tył;

3) bieg w miejscu;

4) wspinanie się po drabinie;

5) wymachy nóg w przód;

6) skłon tułowia w przód / na boki;

7) przysiady;

8) pajacyki;

9) leżenie na plecach, przenoszenie nóg za głowę;

10) leżenie na plecach, jazda na rowerku;

11) siad po turecku, plecy proste, dłonie na kolanach, ćwiczenia oddechowe.

 

3 Zwierzątko – wysłuchanie opowiadania O. Masiuk czytanego przez rodzica.

Zwierzątko

Olga Masiuk

– Zgodzili się! – Jacek wpadł do sali.

– Kto i na co? – Marysia spojrzała zza okularów.

– Rodzice na psa!

Dzieci otoczyły Jacka kołem. Od dawna wiadomo było, jak marzył o psie. Wciąż o nim mówił.

– Tata szuka przez internet, bo chce, żeby był rasowy.

– A ty?

– Nie musi być rasowy w ogóle. Chcę tylko, żeby był Puckiem.

– Kim?

– Puckiem. Żeby miał tak na imię.

– Jak znajdziesz psa, który ma na imię Pucek? – zdziwiłem się.

– Oj, Paku, Paku. Od razu będę wiedział, że to Pucek – wyjaśnił Jacek, choć i tak nie bardzo rozumiałem. – Tata przeglądał wczoraj różne strony w internecie, bo chce, żeby pies miał rodowód i nie był podrabiany. Tak mówi. Jacek cały dzień był bardzo zadowolony. Następnego dnia okazało się, że jego tata już znalazł zwierzaka przez internet i w sobotę jadą z Jackiem do Kołobrzegu, bo tam znajduje się hodowla psów.

– Tata mówi, że ten pies będzie bardzo drogi, ale prawdziwy – powiedział Jacek.

– A jaki miałby być? – zdziwił się Staś. – Zmyślony? Jacek jednak nie zwracał uwagi na żadne komentarze.

– Obiecał mi tylko, że będzie Puckiem.

W poniedziałek wszyscy czekaliśmy zniecierpliwieni na Jacka. Tata odprowadził go do przedszkola. Nie wyglądał na szczęśliwego, za to Jacek promieniał. Za nimi zaś dreptał mały śmieszny kundelek z wesoło zawiniętym ogonkiem. Obiegł całą salę i obwąchał buty naszej pani. Merdanie ogonem wyrażało chyba najwyższą aprobatę. Zdziwił się nieco na mój widok, ale szczeknął w końcu dość przyjaźnie. Wpadł też do kuchni i po sekundzie wypadł z niej, ruszając pyskiem. Za nim wypadła rozzłoszczona pani Asia.

– Ukradł parówkę – krzyczała. – Co to za potwór?! Potwór tymczasem odnalazł Jacka i ukrył się za nim, przytulając się do jego łydek.

– Nie bój się, Pucku – powiedział Jacek. Wszyscy zamarliśmy, bo być może Pucek mógł się nie bać, ale my wszyscy trzęśliśmy się ze strachu przed panią Asią. Na szczęście tata Jacka przybył z pomocą.

– Najmocniej przepraszam za niego. Jutro przywiozę parówki, a teraz już go zabieram. Chodź! – krzyknął do psa, ale ten się nie ruszał. W końcu tata Jacka wziął głęboki oddech:

– Chodź… Pucek. Na dźwięk tego imienia piesek rzucił pani Asi wyzywające spojrzenie i pobiegł za tatą Jacka. Kiedy oniemiała pani Asia schowała się do kuchni, otoczyliśmy naszego kolegę.

– To był pies z rodowodem? – wykrzyknął Tomek. – Przecież to jakiś…

– Pucek – szybko wszedłem Tomkowi w słowo, czując, że Jacek może się pogniewać. Mój przyjaciel spojrzał na mnie z wdzięcznością.

– Wiedziałem, Paku, że ty od razu rozpoznasz w nim Pucka! Nie, nie ma żadnego rodowodu. Jechaliśmy z tatą do tego Kołobrzegu. I zatrzymaliśmy się na stacji benzynowej. I Pucek wskoczył nam do samochodu. Na stacji pan powiedział, że ten pies się błąkał od dwóch tygodni i że oni nie mogą go już dłużej dokarmiać. A ja od razu poznałem, że to Pucek.

– A co twój tata na to?

– Powiedział, że w życiu nie widział tak brzydkiego psa i zadzwonił do Kołobrzegu,

że nie przyjedziemy – odparł z dumą Jacek.

 

Rozmowa na temat treści opowiadania:

- O jakim psie marzył Jacek?;

- Jaki był pies Jacka?;

- Skąd Jacek wziął swojego psa?.

 

4 „Nasi pupile” – rozwiązywanie zagadek Tomasza Jabłońskiego.

Któż to ma swe piórka takie kolorowe?

Któż to tak uciesznie przechyla swą głowę?

Chętnie dużo mówi, okiem swoim mruga,

Jeśli mieszka w klatce, to pewnie… (papuga)

 

Kosmate futerko,

Oczka jak paciorki,

W bębenku wciąż biega,

Podobne do norki. (chomik)

 

Małe, kolorowe, żyją w szklanym domu.

Choć nie mają głosu, nie wadzą nikomu. (rybki)

 

Pełne wody – lecz nie morze,

Rybki ma – lecz nie jezioro,

Zanim spać się dziś położysz,

Pokarm wsyp, będzie wesoło. (akwarium)

 

Cóż to jest za zwierzę: zwinięte jak lina,

Podwójny ma język, na drzewa się wspina. (wąż)

 

 

5 Domowa piosenka – osłuchanie z piosenką.

Domowa piosenka

sł. Ewa Chotomska

muz. Krzysztof Marzec

Kiedy wracam ze szkoły

i otworzyć chcę drzwi,

już od progu dobiega

zawsze wierny głos psi.

Na dywanie w pokoju

do nóg łasi się kot,

a w pudełku pod stołem

chomik chowa się w kąt.

Ref.: Każdy ma jakiegoś bzika,

każdy jakieś hobby ma,

a ja w domu mam chomika,

kota, rybki oraz psa.

Kiedy smutno mi czasem,

przyjdzie do mnie pan pies,

poda łapę, zapyta,

nie martw się, co ci jest?

Kot zamruczy pod nosem,

chomik także da znać,

i od razu weselej,

już zaczynam się śmiać.

Ref.: Każdy ma jakiegoś bzika,

każdy jakieś hobby ma,

a ja w domu mam chomika,

kota, rybki oraz psa.

 

Aktywne słuchanie piosenki. Podczas zwrotki dziecko naśladuje służące pieski (przysiad, ręce zgięte w łokciach, przyciągnięte do tułowia), rytmicznie podskakując na zgiętych nogach. Podczas refrenu klęka z pośladkami na stopach i wybija rytm ćwierćnutowy na zmianę o uda i klaszcząc w ręce (jedno uderzenie o uda, jedno klaśnięcie).

 

Piosenka:

https://www.youtube.com/watch?v=tM5IjUBVSfY

 

6 „Muzykalne zwierzęta” – zabawa ortofoniczna.

Rodzic to piesek, dziecko kotek.  Rodzic -piesek śpiewa melodię zwrotek na dźwiękach hau, a dziecko-kotek melodię refrenu na dźwiękach miau. Potem następuje zamiana.

 

7 „Rytmy” – zabawa rytmiczna.

Dziecko maszeruje w ciszy, ma dowolny instrument perkusyjny. Gdy usłyszy melodię refrenu – zatrzymuje się i wystukuje rytm z jednoczesnym mówieniem tekstu.

 

8 „Do pary” – zabawa ruchowa.

Dziecko dostaje obrazek, na dywanie leżą inne obrazki. Podczas melodii  zwrotki szuka pary do obrazka, chodząc w rytm muzyki. Musi odszukać parę do końca zwrotki. Przy melodii refrenu tańczy z rodzicem w kółko, oddaje mu parę, otrzymuje kolejny obrazek i ponownie podczas zwrotki szuka mu pary.  Każde powtórzenie zabawy wymaga zabrania obrazków i ponownego ich rozdania.

 

Obrazki zwierząt domowych należy wydrukować podwójnie:

 

9 Karty pracy:

- liczenie sylab

- litery

- myślenie logiczne

- pary

- pierwsza głoska

- podkreśl ostatnie litery w nazwach zwierząt

- połącz zwierzęta w kolejności od największego do najmniejszego

- porównywanie liczebności zbiorów

- przeliczanie

- puzzle

- różnice

- rysowanie po śladzie

- rytmy

- szeregi

- wyklejanie, stemplowanie

- wykreślanka wyrazowa

 

 

10 Gry:

Domino:

 

Sudoku:

 

11 „Z ręki do ręki” – zabawa ruchowa.

Dziecko siedzi na dywanie w środku rodziców (tj. rodzic za nim dziecko za dzieckiem rodzic lub brat/siostra) i trzyma np. kredkę lub pałeczkę. Dziecko stara się podawać przedmioty do tyłu z jednoczesnym odbieraniem z przodu drugą ręką przedmiotu podawanego przez rodzica.

 

 

MÓJ PRZYJACIEL – PIES I KOT

 

1 Powitanka „Stonoga”.

Stonoga

Idzie, idzie stonoga, stonoga, stonoga, Aż się trzęsie podłoga, podłoga, bęc. Pierwsza noga, druga noga, trzecia noga, czwarta noga, Piąta noga, szósta noga, siódma noga i... odwłok. Dziecko tworzy stonogę: ustawia się gęsiego z rodzicami, jeden za drugim, łapią w pasie osobę stojącą przed sobą i kroczą do przodu. Podczas recytacji drugiego wersu dziecko i rodzice tupią. Podczas recytacji wersów trzeciego i czwartego kolejno wysuwają prawe nogi w bok i podają ich kolejność w szeregu. Ostatnia osoba wykrzykuje słowo: Odwłok!. Przechodzi pod nogami stonogi, staje na czele grupy i prowadzi ją.

 

2 „Nasi ulubieńcy” – czasopisma.

Oglądanie czasopism i książek o zwierzętach domowych (psach, kotach, żółwiach, chomikach, rybkach itp.); zwrócenie uwagi na wielkość zwierzątka, jego potrzeby i związane z nim obowiązki.

 

Oglądanie i omawianie ilustracji po polsku i angielsku – zwierzęta domowe

 

Domowi ulubieńcy wiersz + plansze

 

Domowi ulubieńcy + czego potrzebują zwierzęta 

Karty pracy:

 

3 Piesek na spacerze” zabawa ruchowa.

Dziecko wraz z rodzicem dobierają się parami. Każda para dostaje dwa krążki gimnastyczne. Jedna dziecko z pary to piesek, rodzic – jego pan. Rodzic-pan kładzie na podłodze kółko, a dziecko-piesek wchodzi na nie i kuca. Rodzic-pan kładzie następne kółko tak, by dziecko-piesek na czworakach weszło na nie. Gdy to zrobi, rodzic-pan bierze pierwsze kółko, kładzie je znowu przed dzieckiem-pieskiem w takiej odległości, by mogło przejść na kółko na czworakach. Po chwili następuje zamiana ról.

 

4 Zestaw ćwiczeń porannych.

Dziecko maszeruje w kole, wysoko unosząc kolana, udaje przemarsz wojska. Rodzic co chwilę zmienia kierunek marszu. Dziecko staje twarzą do rodzica, naśladuje ruchy, które wykonuje rodzic:

1) naprzemienne wymachy ramion w przód;

2) krążenia ramion w przód i w tył;

3) bieg w miejscu;

4) wspinanie się po drabinie;

5) wymachy nóg w przód;

6) skłon tułowia w przód / na boki;

7) przysiady;

8) pajacyki;

9) leżenie na plecach, przenoszenie nóg za głowę;

10) leżenie na plecach, jazda na rowerku;

11) siad po turecku, plecy proste, dłonie na kolanach, ćwiczenia oddechowe.

 

5 Szczeniątka – słuchanie wiersza E. Szelburg-Zarembiny. Nauka wiersza na pamięć.

Szczeniątka

Ewa Szelburg-Zarembina

Bez liku

jest szczeniątek w koszyku.

Jedno – podobne do matki.

Drugie – w białe łatki.

Trzecie – czarne jak wronka.

Czwarte – bez ogonka.

Podpalanych dwoje.

A ostatnie, to najmniejsze,

ono… będzie moje!

 

Dziecko odpowiada na pytania rodzica:

- Gdzie leżały szczeniątka?;

- Jak wyglądało pierwsze (drugie, trzecie, czwarte)?;

- Jak wyglądały dwa pieski?;

- Co znaczy słowo „podpalane”?;

-  Jakie było najmniejsze?;

- Ile było wszystkich szczeniątek?.

 

Rodzic układa siedem sylwet psów, które wyglądają jak psy z wiersza. Dziecko ma za zadanie uporządkować kolejno psy, ustawiając je w szeregu zgodnie z treścią wiersza. Następnie rodzic recytuje wiersz frazami. Dziecko powtarza: cicho, średnio głośno, głośno, dopowiada końcówkę wersu.

 

 

6 „Kotki piją mleczko” zabawa ruchowa.

Dziecko – kotek, klęczy obok swojej miski (kółek gimnastycznych), nachyla się i naśladuje językiem picie mleka z miski. Na hasło: Kotek na spacer! Chodzi na czworakach pomiędzy miskami. Na hasło: Kotek pije mleko! dochodzi do wybranego kółka i naśladuje picie mleka.

 

7 „Podaj dalej” – zabawa słuchowa.

Dziecko siedzi na dywanie razem z rodzicem, który trzyma piłkę. Mówi wymyślone przez siebie dowolne słowo i podaje piłkę rodzicowi. Zadaniem dziecka jest wyodrębnienie głoski końcowej w tym słowie i wymyślenie innego, zaczynającego się taką samą głoską. Gdy to zrobi, podaje piłkę dalej.

 

8 „Tropimy głoskę z” – zabawy słuchowe.

Dziecko wyszukuje w pokoju lub wymyślają przedmioty / zwierzęta / owoce / warzywa, których nazwy zaczynają się głoską z.

 

Poznajemy Z:

- zapoznanie z planszą z zamkiem: co jest  narysowane na planszy, na jaką głoskę się zaczyna, podziel na sylaby, podziel na głoski, co się zaczyna na z?

Dziś poznajemy z – zapoznanie z wyglądem litery pisanej i drukowanej.

 

 

Następnie wykonanie kart pracy z Z:

 

 

9 „Pies” – zabawa z elementem czworakowania.

Dziecko przy muzyce naśladuje chód psów z wykorzystaniem ruchów naprzemiennych (prawa ręka, lewa noga). Gdy muzyka milknie, staje i próbują merdać ogonkiem z radości – rysuje miednicą znaki nieskończoności (leniwa ósemka)*.1

 

10„Mam zwierzątko” – praca plastyczna.

Dziecko maluje farbami portret swojego ulubionego zwierzątka domowego – takiego, jakie ma lub jakie chciałyby mieć.

 

Prace plastyczne do wyboru: pies, kot:

 

11 „Ile łap w koszyku” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic ma przygotowanych pięć sylwet psów (powinny być widoczne wszystkie cztery łapy) oraz kontur kosza dla psa. Dziecko ma przed sobą ok. 20 fasolek. Rodzic wkłada pierwszego psa do koszyka i zadaje dziecku pytanie: Ile łap jest w koszyku?. Dokłada drugiego psa i pyta: Ile teraz jest łap w koszyku?. W analogiczny sposób postępuje do momentu, aż wszystkie psy będą w koszyku. Następnie wyjmuje po jednym psie z koszyka i zadaje to samo pytanie. Gdy wyjmie ostatniego psa, także zadaje to pytanie – na podstawie odpowiedzi prezentuje dziecku zbiór pusty. Dziecko manipuluje fasolkami, obliczają na palcach lub w pamięci.

 

Do tego zadania można wykorzystać psy maskotki i miskę lub kosz na pranie, albo wydrukować rekwizyty:

 

Ćwiczymy sprawność manualną z fasolkami:

Słoiki z kolorowymi fasolkami są kartami sprawdzającymi (są ponumerowane) lub służą do układania fasolek wg koloru.

 

12 „Domowa piosenka”- posłuchajcie piosenki i porozmawiajcie na temat jej treści.

Piosenka:

https://www.youtube.com/watch?v=tM5IjUBVSfY

 

Podczas zwrotki dziecko naśladuje służącego pieska (przysiad, ręce zgięte w łokciach, przyciągnięte do tułowia ),rytmicznie podskakując na zgiętych nogach. Podczas refrenu   klękają z pośladkami na stopach i wybijają rytm ćwierćnutowy- na zmianę o uda i klaszcząc w ręce(jedno uderzenie o uda, jedno klaśnięcie)

 

„Domowa piosenka”

1.Kiedy wracam ze szkoły

i otworzyć chcę drzwi,

już od progu dobiega

zawsze wierny głos „psi”.
Na dywanie w pokoju

do nóg łasi się kot,

a w pudełku pod stołem

chomik chowa się w kąt.

Ref: Każdy ma jakiegoś bzika

każdy jakieś hobby ma,

a ja w domu mam chomika,

kota, rybki oraz psa.

2.Kiedy smutno mi czasem

przyjdzie do mnie pan pies,

poda łapę, zapyta:

„nie martw się, co ci jest?”
kot zamruczy pod nosem

chomik także da znać

i od razu weselej

już zaczynam się śmiać.

Ref: Każdy ma jakiegoś bzika

każdy jakieś hobby ma,

a ja w domu mam chomika,

kota, rybki oraz psa.

 

13 „Kochajmy zwierzęta” – rozmowa z dziećmi połączona z wykonaniem plakatu.

Rodzic zadaje pytanie: Co robi, jak się zachowuje ktoś, kto kocha zwierzęta?. Podczas rozmowy rodzic zwraca uwagę na problem bezdomnych zwierząt, schronisk oraz tego, że zwierzęta to nie zabawki i wymagają opieki przez cały czas. Na koniec rodzic z dzieckiem mogą zacząć zbierać suchy pokarm dla zwierząt, aby go zawieźć na koniec tygodnia do schroniska. Rodzic wspólnie z dzieckiem tworzy dowolną techniką plakat „Kochajmy zwierzęta”.

 

 

15 maja - DZIEŃ NIEZAPOMINAJKI - pamiętajmy o ważnych wydarzeniach w naszym życiu :)

 

 

 

 

TYDZIEŃ OD: 18.05 DO 22.05

TEMAT KOMPLEKSOWY: Zwierzęta

TEMATY:

   1 Mój przyjaciel – pies i kot

   2 To, co pływa, gryzie, piszczy

   3 U weterynarza

   4 W zoo

 

   5 Uwaga! Nieznajome zwierzę

 

NAUKA ZDALNA – STRONA MINISTERIALNA

https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/moja-rodzina

 

Moja rodzina

Dziecko powtórzy nazwy członków rodziny. Pozna literę „R”, „r” oraz utrwali poznane już litery. Poćwiczy pisanie, czytanie oraz aktywne słuchanie dzięki udostępnionym słuchowiskom, bajkom i filmom. Pozna bohaterów książki „Nasza mama czarodziejka”. Rozwiąże proste zadania matematyczne, przeliczy, porówna i uporządkuje zbiory. Utrwali poznane cyfry oraz poćwiczy logiczne myślenie, spostrzegawczość i umiejętność przeliczania. Powtórzy nazwy i kolejność dni tygodnia. Dziecko przeprowadzi wspólnie z rodzicem proste eksperymenty. Będzie też mogło stworzyć własne drzewo genealogiczne. Nauczy się lub posłucha kilku tematycznych piosenek oraz pozna lub utrwali słownictwo w języku obcym dotyczące najbliższej rodziny. Będzie miało również możliwość stworzenia prac plastycznych i technicznych, zaplanuje niespodzianki dla mamy w związku z jej świętem. 

Scenariusz zajęć

·         Moja rodzina

·         Mój rodzinny dom

Karty pracy

·         Drzewo genealogiczne (przykład)

·         Moja rodzina 

·         Rodzina

·         Drzewo genealogiczne (szablon do wydruku)  

Obejrzyj  film

·         „Przygody Bolka i Lolka”, odc. „Imieniny mamy”

Powtórz litery

·         Laurka dla mamy

·         Litera „R”

·         Litera „R” jak rodzina

·         Litera „M” i „A”

·         Brakujące litery

·         Telewizyjne abecadło

Wykonaj prosty eksperyment!

·         Odbijamy

Sprawdź swoją pamięć

·         Znajdź pary

·         Matematyczne memory

Zagraj, pokoloruj, zgadnij

·         Liczymy sylaby

·         Gdzie ukryły się głoski?

·         Czyj to cień?

Rozwiąż quizy i łamigłówki

·         Droga do mamy

·         Odszukaj

·         Jaki to dzień tygodnia?

·         Zabawki

Obejrzyj program telewizyjny

·         „Dlaczego? Po co? Jak?”

·         „Budzik. Programy Taty i Mamy”

Obejrzyj spektakl teatralny

·         „Baśń o trzech konikach”

Poczytaj mi, mamo

·         „Nasza mama czarodziejka”

Zagraj w grę

·         Rodzinka Zuzi

·         Figury

Zrób to sam

·         Kartka z życzeniami

·         Tulipany na Dzień Mamy

Policz, oblicz, porównaj

·         Dodawaj

·         Poćwicz liczenie

·         Rozwiąż zadanie

·         Rozwiąż zadanie

Poćwicz język angielski

·         Piosenka o rodzinie

·         Moja rodzina

·         Rodzina po angielsku

Śpiewaj z innymi

·         „Moja mama”

·         „A ja wolę moją mamę”

·         „Buziak”

Obejrzyj i opowiedz

·         Moja rodzina

·         Kto jest kim?

Posłuchaj słuchowiska i audycji radiowej

·         Poznajemy słynne na świecie mamy 

Zaproś rodziców do wspólnego działania

·         Drzewo genealogiczne

Inspiracje

·         Zabawy ruchowe z dzieckiem

·         Kolorowanki i malowanki dla dzieci, karty pracy, gry edukacyjne, Program „Mamo, Tato, co Ty na to?”

 

PLENER MALARSKI - PSZCZOŁA

 

1 „Powitanka” – „Na zielonej łące”.

                          

Marta Bogdanowicz

Na zielonej łące

Uwaga, uwaga! (x 2)

Ręce do przodu! (x 2)

Ref.: Na zielonej łące, raz, dwa, trzy,

Pasły się zające, raz, dwa, trzy.

A to była pierwsza zwrotka,

Teraz będzie druga zwrotka.

Uwaga, uwaga! (x 2)

Ręce do przodu! (x 2)

Zacisnąć pięści! (x 2)

Ref.: Na zielonej łące, raz, dwa, trzy,

Pasły się zające, raz, dwa, trzy.

A to była druga zwrotka,

Teraz będzie trzecia zwrotka.

 

Rodzic wydaje polecenie, a dziecko je powtarza, wykonując odpowiednią czynność. Podczas refrenu porusza się rytmicznie, przy słowach: Raz, dwa, trzy powtórnie wykonuje czynność wskazaną w poleceniu. Rodzic dodaje następujące polecenia: Łokcie do siebie!; Stopy razem!; Ugiąć kolana!; Pochylić się!; Podnieść głowę!; Wyszczerzyć zęby!; Pokazać język! itp. Dziecko wykonuje czynności w odpowiedniej kolejności, coraz bardziej zmieniając postawę ciała.

 

2 „Wiosenne kwiaty – konwalie” – zabawa plastyczno-techniczna.

Konwalie – krok po kroku:

https://dzieciakiwdomu.pl/2015/03/konwalie-kreatywnie.html

lub

https://ekodziecko.com/majowe-konwalie

 

3 Ćwiczenia poranne:

1. „Bocian na łące” – zabawa ożywiająca. Dziecko biega swobodnie po sali / placu zabaw. Na sygnał gwizdka dziecko przyjmuje pozycję bociana – stoi na jednej nodze, druga noga jest zgięta w kolanie, ramiona rozłożone na boki. Dziecko stoi w tej pozycji 5 sekund, po tym czasie ponownie zaczyna biegać.

2. „Skaczące żabki” – zabawa z elementem skoku. Dziecko naśladuje skoki żab. Na sygnał gwizdka siada w siadzie skrzyżnym i naśladuje rechot żab. Na kolejny sygnał ponownie skacze po pokoju.

3. „Pająk i muchy” – zabawa ruchowa. Rodzic rozkłada na dywanie kółka gimnastyczne. Dziecko wchodzi do jednego kółka i udaję muchę. Prowadzący jest pająkiem. Pająk staje po przeciwnej stronie pokoju. Dziecko – mucha swobodnie biega. Na sygnał gwizdka pająk wybiega z kryjówki i goni dziecko -muchę. Jeżeli dziecku uda się wrócić do swojego kółka, jest bezpieczne, jeżeli zostanie złapane idzie do kryjówki.

 

4 Zestaw ćwiczeń gimnastycznych:

1. Dziecko swobodnie biega po pokoju. Na hasło rodzica mus szybko dobiec do wymienionego przedmiotu, np. biurko, ściana, krzesło.

2. „Skoczny wyścig” – dziecko ustawia się na początku dywanu, na sygnał rodzica zaczyna skakać do wyznaczonego miejsca na prawej lub lewej nodze, z drugą nogą ugiętą w kolanie.

3. „Uciekające żabki” – dziecko ustawia się na początku dywanu. Na sygnał rodzica skacze do końca dywanu naśladując skoki żab, tym samym sposobem wraca na początek dywanu.

4. „Wyścigi żołnierzy” – dzieci ustawia się na brzegu dywanu. Na sygnał rodzica czołga się do końca dywany, wstaje i biegiem wracają na początek dywanu.

5. „Wyścigi w workach” – rodzica daje dziecku worek do skakania, na sygnał gwizdka dziecko musi wejść do worka i skakać do wyznaczonego miejsca, a następnie tym samym sposobem wrócić na początek dywanu.

 

KARTY DO ĆWICZEŃ RUCHOWYCH

 

5 „Biedroneczki” – zabawa matematyczna.

Przeliczanie i odwzorowywanie liczby. Rodzic ma przygotowane cztery szablony biedronek, wycięte kropki, zadania tekstowe do rozwiązania. Na pancerzykach biedronek nie ma kropek. Dziecko rozwiązuje zadanie tekstowe podane przez rodzica i umieszcza tyle kropek na pancerzyku biedronki, ile wskaże wynik zadania. Zadania wymyśla rodzic – zawsze rozwiązaniem powinna być liczba parzysta. Zadania na dokładanie i odkładanie w zakresie 8.

 

Karty pracy matematyczne

 

Karty pracy biedronki

 

6 „Na wiosennej łące” – zabawa ruchowa.

Rodzic opowiada historię, a dziecko za pomocą gestów, ruchów i wyrazów dźwiękonaśladowczych próbuje przedstawić treść opowiadania.

Jest piękna pogoda, świeci słońce. Wszyscy mieszkańcy łąki już wstali i wzięli się do pracy. Mrówki budują swoje miasto, zajączki skaczą po łące: kic, kic. Żabki pływają w jeziorze i kumkają: kum, kum. Ptaszki fruwają wysoko po niebie. Bocian dostojnie kroczy, klekocząc: kle, kle. Nagle powiał wiatr, trawy i kwiaty kołyszą się na wietrze: szu, szu, szu. Zaczął padać majowy deszczyk: kap, kap, kap. Wszystkie zwierzątka chowają się do swoich domków.

 

7 Opowiadanie o obrazku przedstawiającym łąkę.

Wskazywanie zwierząt, które skaczą, latają i pełzają. Podawanie ich nazw. Rysowanie kresek odpowiadających liczbie poszczególnych elementów na obrazku.

 

 

Karty pracy:

 

8 Wycieczka na pobliską łąkę – plener malarski, rysowanie kredkami pastelowymi.

 

9 „Gimnastyka buzi i języka” – ćwiczenia oddechowe.

1) Mówienie na wydechu – dziecko nabiera powietrza nosem, a następnie wypowiada wyliczankę: Niezapominajki to są kwiaty z bajki! Rosną nad potoczkiem, patrzą żabim oczkiem.

2) Ćwiczenia ortofoniczne: brr, bzy.

3) Ćwiczenia języka: wysuwanie języka do przodu – język wąski i szeroki; liczenie językiem dolnych i górnych zębów; zdmuchiwanie skrawków papieru z czubka języka; ćwiczenia szybkiego wymawiania zgłosek tr i br.

 

10 „Taniec owadów” – zabawa muzyczno-ruchowa ekspresyjna.

Dziecko-owad tańczy po całym pokoju zgodnie z melodią podawaną przez N. (propozycja: Cztery pory roku. Wiosna Antonia Vivaldiego). Do tańca można wykorzystać chusty, szarfy bądź gazety (jako skrzydła).

 

Muzyka:

https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o

 

11 Prace plastyczne z płyt – mieszkańcy łąki.

Mieszkańcy łąki z płyt:

http://www.naszebabelkowo.pl/2019/03/wiosna-prace-plastyczne-wiosenna-aka-i.html

 

12 Pszczoła – wiersz + jak powstaje miód?

 

 Karty pracy – pszczoła:

 

13 Zrób to sam – rysowanie pszczoły.

Jak narysować pszczołę?:

https://www.domowyprzedszkolak.pl/item/jak-narysowac-pszczole-610?fbclid=IwAR1Wi2Dsp7w3GUrCqXgq4fI3nFM3-uA_6d7qPW24GFGFpxe6T-Eqc-KYRjs

 

14 Zabawy – wiosenna łąka.

 

ZABAWA 1

Do zabawy będziecie potrzebować kostek do gry, na których znajdują się owady. Po rzucie kostką zadaniem jest:

- podzielenie nazwy danego owada na sylaby,

- podzielenie nazwy danego owada na głoski,

- wyodrębnianie w nazwach głosek w nagłosie lub wygłosie itd.

ZABAWA 2

Do zabawy będziecie potrzebować kostek do gry oraz emblematów. W zależności od tego, które kostki i emblematy wybierzecie zadaniem dziecka będzie:

- po rzucie kostką odszukiwanie takie samego obrazka wśród emblematów,

- po rzucie kostką odszukiwanie cienia obrazka wśród emblematów itd.

ZABAWA 3 – zabawa dla rodzeństwa lub rodzic dziecko

Do zabawy potrzebujecie emblematów przedstawiających mieszkańców łąki. Każdemu dziecku rozdajemy po jednym emblemacie. Podczas muzyki dzieci swobodnie poruszają się po dywanie. Na przerwę w muzyce dobierają się w pary.

ZABAWA 4– zabawa dla rodzeństwa lub rodzic dziecko

Do zabawy potrzebujecie emblematów przedstawiających mieszkańców łąki. Każdemu dziecku rozdajemy po jednym emblemacie. Dzieci siedzą w kole na dywanie. Na hasło rodzica: ZAMIENIAJĄ SIĘ MIEJSCAMI MRÓWKI I MOTYLE… dzieci z tymi emblematami zamieniają się miejscami.

ZABAWA 5

Emblematy możemy również wykorzystać do gry w memory. W zależności jakie emblematy wybierzecie zadaniem dziecka będzie odszukiwanie par:

- dwa takie same obrazki,

- obrazek i jego cień.

ZABAWA 6

Do zabawy będziecie potrzebować emblematów przedstawiających mieszkańców łąki (wydrukowanych w kilku egzemplarzach). Zadaniem dziecka jest dokończenie rytmów rozpoczętych przez rodzica.

ZABAWA 7 – zabawa dla rodzeństwa lub rodzic dziecko

Do zabawy potrzebujecie emblematów przedstawiających mieszkańców łąki oraz woreczek. Chętne dzieci podchodzą i losują jeden z emblematów. Ich zadaniem jest pokazanie innym jaki to owad, a pozostałe dzieci odgadują.

ZABAWA 8

Lot motyli… do zabawy potrzebujecie emblematów motyli dla dziecka oraz muzyki (wolna – szybka). Zadaniem dziecka jest naśladowanie lotu motyli.

 

Materiały potrzebne do zabaw