Grupa III MOTYLKI

 

Jesteśmy grupą dzieci 5-6-letnich. Każdego dnia odkrywamy nasze  przedszkole,  do którego przychodzimy z wielką radością. Miło spędzamy czas w naszej kolorowej sali, bawiąc się w kącikach zainteresowań. Chętnie uczymy się wierszy, piosenek, tańców, malujemy, rysujemy i lepimy. Dużo radości sprawiają nam spacery, w trakcie których poznajemy otaczające nas środowisko oraz  zabawy na placu przedszkolnym, gdzie rozładowujemy pokłady naszej energii. Uczymy się poszanowania cudzej własności, zgodnej zabawy z rówieśnikami, kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach, szacunku dla kolegów i dorosłych. Bardzo się cieszymy, że tworzymy taką wesołą, zgraną grupę. Po intensywnej pracy i wielu wrażeniach związanych z odkrywaniem otaczającego świata, chętnie odpoczywamy słuchając bajek.

 

 

 

 

 

 

TYDZIEŃ OD: 01.06 DO 05.06

TEMAT KOMPLEKSOWY: DZIEŃ DZIECKA 

 

TEMATY:

   1 Święto dzieci

   2 Prawa dzieci

   3 Dzieci na świecie

   4 Gdy jest nam nudno

   5 Mój przyjaciel

 

NAUKA ZDALNA – STRONA MINISTERIALNA

https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/dzien-dziecka--swieto-wszystkich-dzieci

 

Dzień Dziecka – święto wszystkich dzieci

 

Dziecko pozna kulturę innych narodów i dzieci z najodleglejszych krańców świata. Pozna literę “Z” oraz utrwali poznane już litery. Poćwiczy pisanie, czytanie oraz aktywne słuchanie dzięki udostępnionym słuchowiskom, bajkom i filmom. Rozwiąże proste zadania matematyczne, przeliczy i powtórzy określenia dotyczące wielkości: większy – mniejszy, wyższy – niższy. Poćwiczy ułożenie obiektów wg kolejności oraz utrwali wiedzę o figurach geometrycznych. Utrwali poznane cyfry oraz poćwiczy logiczne myślenie, spostrzegawczość i umiejętność przeliczania. Dziecko przeprowadzi wspólnie z rodzicem proste eksperymenty. Nauczy się lub posłucha kilku tematycznych piosenek oraz pozna lub utrwali słownictwo w języku obcym. Będzie miało również możliwość stworzenia prac plastycznych i technicznych, samodzielnie i wspólnie z rodzicami.

 

Scenariusz zajęć

·         Dzieci świata

·         Modne dzieci

·         Co jest okrągłe?

Karty pracy

·         Litera “Z”

·         Znajdź literę “Z”

·         Dopasuj kształt

·         Liczebniki porządkowe

·         “Z” jak zamek

·         Szlaczki

Powtórz litery

·         Litera “D”

·         Dopasuj literki

·         Domino sylabowe

Poćwicz czytanie

·         Czytaj sylaby

·         Rymowanki

·         Połącz

Posłuchaj wiersza

·         Wiersz Danuty Wawiłow „A jak będę dorosła”

Wykonaj prosty eksperyment

·         Tańczące skrawki papieru

Sprawdź swoją pamięć

·         Rymowanki i wyliczanki dla dzieci

Zagraj, pokoloruj

·         Ułóż zabawki

·         Dzieci świata

·         Dzień Dziecka

·         Balony

·         Przyjaciele na świecie

·         Kwiaty

Rozwiąż quizy i zagadki

·         Symetryczne obrazki

·         Kim jestem?

·         Dzieci z różnych stron

·         Ukryte kształty

Obejrzyj program telewizyjny

·         “Dzień Dziecka” z TVP ABC

Poczytaj mi, mamo

·         Dzieci z dalekich krajów i ich szkoły

·         Baśń Braci Grimm – “Paluszek”

Zagraj w grę

·         Wyspa

13. Zrób to sam

·         Wiatraczek

·         Maluj z nami

Policz, oblicz, porównaj

·         Policz figury

·         Oblicz

·         Ile figur?

·         Dodawanie

Obejrzyj film 

·         “Proszę słonia”

Poćwicz język angielski

·         Rodzinka

·         Memo i przedszkolaki

 Ćwiczenia przy muzyce

·         Najpierw skłon

·         Duży i mały skok

·         Hop do góry

 Śpiewaj z innymi 

·         “Jesteśmy dziećmi”

·         “Wszystkie dzieci nasze są”

·         “Zabiorę brata na koniec świata”

Obejrzyj i opowiedz

·         Dzień Dziecka w Japonii

Posłuchaj audycji radiowej

·         Dzień Dziecka na świecie

Zaproś rodziców do wspólnego działania

·         Ocean i meduzy

·         Koraliki i ozdoby

Inspiracje

·         Zabawy ruchowe z dzieckiem

·         Kodowanie – zabawy dla rodziców i dzieci 

 

 

DZIEŃ RODZINY

 

1 „Muzykanci – konszabelanci” – powitanka.

 

Muzykanci-konszabelanci

muz. i sł. tradycyjne

Jestem muzykantem-konszabelantem,

My muzykanci-konszabelanci.

Ja umiem grać, my umiemy grać.

A na czym? – Na pianinie.

A pianino, i-no, i-no, a pianino, i-no, i-no,

a pianino, i-no, i-no, a pianino bęc!

 

Piosenka dostępna tutaj:

https://chomikuj.pl/kamiluss16/PIOSENKI+DLA+DZIECI+PRZEDSZKOLE+I+SZKO*c5*81A/Zbi*c3*b3r+zabaw+muzyczno+-+ruchowych/Muzykanci+konszabelanci,2509919254.mp3(audio)

 

Dziecko i rodzic są podzieleni na dwie grupy, które prowadzą dialog. Muzykanci wymieniają nazwę instrumentu (np. bębenek, skrzypce, flet, trąbka) i wykonują ruchy naśladujące grę na tym instrumencie, wydając jednocześnie odpowiednie odgłosy (np. na skrzypcach: dylu-dylu).

 

2 Ćwiczenia poranne.

1. „Zwierzątka domowe” – dziecko po kolei naśladuje zwierzę, które ma lub chciałoby mieć w domu. rodzic odgaduje, jakie zwierzę pokazuje dziecko.

2. „Wiosenne porządki” – dziecko staje na dywanie, rodzic opowiada, jakie czynności wykonuje się podczas wiosennego sprzątania, np. odkurzanie, zamiatanie, trzepanie dywanów, mycie okien. Dziecko starają się pokazywać gestami czynności wymieniane przez rodzica.

3. „Pieski na spacerze” – dziecko staje w parze z rodzicem bądź rodzeństwem. Jedna osoba z pary zakłada szarfę przez ramiona (tak jak zakłada się plecak) i przyjmuje pozycję na czworakach. Druga osoba z pary chwyta szarfę. Para porusza się po dywanie, naśladując spacer z psem. Po chwili zamieniają się rolami.

4. „Dzikie zwierzęta” – rodzic opowiada o zwierzętach, które można spotkać w zoo. Dziecko stara się naśladować ruchy i odgłosy zwierząt, o których mówi rodzic, np. słoń – dziecko wykonuje powolne, ociężałe kroki i udaje trąbienie; lew – dziecko chodzi na czworakach i naśladuje ryczenie.

 

3 Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

1. Dziecko swobodnie biega po pokoju. Na hasło rodzica musi szybko dobiec do wymienionego przedmiotu, np. ławka, ściana, krzesło.

2. „Skoczny wyścig” –dziecko ustawia się na początku dywanu, na hasło rodzica zaczyna skakać do wyznaczonego miejsca na prawej lub lewej nodze, z drugą nogą ugiętą w kolanie.

3. „Uciekające żabki” – dziecko ustawia się na początku dywanu, na sygnał rodzica dziecko skacze do pachołka (bądź krzesła), naśladując skoki żab, okrąża pachołek wraca w ten sam sposób na początek dywanu.

4. „Wyścigi koziołków” – dziecko ustawia się na początku dywanu, przed nim leży piłka, ustawia się na czworakach przed piłką. Na sygnał popycha piłkę głową w stronę pachołka/krzesła. Kiedy dotrze do wyznaczonego celu, podnosi piłkę i wraca na początek dywanu.

5. „Wyścigi żołnierzy” – dziecko ustawia się na początek dywanu, przed nim leży materac/karimata, kładzie się na nim (jeżeli nie ma materacu, wykorzystuje sam dywan) i na sygnał rodzica zaczyna się czołgać do końca, na końcu wstaje i biegiem wraca przed dywan.

6. „Wyścigi w workach” – Rodzic daje dziecku worek do skakania. Na sygnał gwizdka dziecko musi wejść do worka i skakać do wyznaczonego miejsca, a następnie tym samym sposobem wrócić.

 

4 Plansze – Rodzina – omówienie ilustracji.

 

5 Wspólny czas z rodziną.

Omówienie planszy, a także odpowiedź na pytanie:

- Jak Ty spędzasz czas ze swoją rodziną?

 

6 Ważne dni – oglądanie ilustracji, omawianie kiedy były, kiedy będą?

 

7  Wykonanie kart pracy – Dzień Rodziny.

 

8 Wiersze „Piękny dzień” i „Do czego służy tatuś” – do wyboru i nauki na pamięć.

                                                            

Piękny dzień

Czesław Janczarski

– Piękny dzień mamy.

– A jaki piękny?

jak oczy matki,

gdy patrzą na nas.

Żeby w tych oczach

była pogoda

czysta jak błękit,

– Jak uśmiech mamy.

Taki pogodny,

jasny od rana,

jak modra woda,

by był w nich uśmiech

jasny i świeży,

to przecież od nas

trochę zależy.

 

Do czego służy tatuś

Wincenty Faber

Do czego służy tatuś?

Do czego służy tatuś?

Na przykład do prania,

kiedy za dużo pracy

miewa w domu mama,

do trzepania dywanów,

jazdy odkurzaczem,

do chodzenia z córeczką

na lody, na spacer.

Do wbijania haczyków

w twardy beton ściany

wtedy, gdy nową szafkę

lub obraz wieszamy.

Do strugania,

gdy złamie się twardy ołówek,

do wkładania do mojej skarbonki złotówek.

Do wspinaczki,

gdy sobie przed ekranem usiadł,

do pomagania w lekcjach

też miewam tatusia.

A kiedy się gazetą

jak tarczą zasłania,

przynoszę kolorową

książkę do czytania.

I razem wędrujemy

do ostatniej strony…

Do tego służy tatuś

dobrze oswojony!

 

9 Doskonalenie śpiewania piosenki Moja wesoła rodzinka z akompaniamentem instrumentów perkusyjnych.

Piosenka:

https://chomikuj.pl/angel1720/Muzyka+dla+dzieci/Tropiciele+CD2/07+Moja+weso*c5*82a+rodzinka,6050826667.mp3(audio)

 

10 Zabawy z rodzicami:

a) „Winda” – zabawa dydaktyczna z rodzicami. Dziecko staje przed tatą, odwrócone do niego plecami, z rękami ugiętymi w łokciach, przyciśniętymi do tułowia, łopatki ściągnięte. Tata w lekkim przysiadzie trzyma dziecko za łokcie od dołu i podnosi do góry, a następnie opuszcza w dół.

 

b) „Odszukiwanie swoich portretów” – zabawa dydaktyczna z rodzicami. Dziecko w pokoju przywiesza portrety: mamy, taty, dziadka, babci, brata, siostry. Zadaniem mamy jest odszukanie swojego portretu. Dziecko ocenia, czy mama prawidłowo odnalazła portret.

 

c) „Praczki” – zabawa muzyczno-ruchowa. Dziecko wraz z rodzicem śpiewają piosenkę i pokazują gestami jej treść.

 

Praczki

autor nieznany

Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam,

jak praczki pracują, pokażę ja wam.

Tak piorą, tak piorą przez cały długi dzień. (x 2) Zaciskają dłonie i pocierają o siebie.

Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam,

jak praczki pracują, pokażę ja wam.

Wieszają, wieszają przez cały długi dzień. (x 2) Podnoszą obie ręce do góry.

Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam,

jak praczki pracują, pokażę ja wam.

Prasują, prasują przez cały długi dzień. (x 2) Zaciskają dłonie w pięść i przesuwają w poziomie.

Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam,

jak praczki pracują, pokażę ja wam.

Składają, składają przez cały długi dzień. (x 2) Kładą naprzemiennie jedną

dłoń na drugiej.

Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam,

jak praczki pracują, pokażę ja wam.

Tańcują, tańcują przez cały długi dzień. (x 2) Kołyszą się w prawo i lewo.

 

Piosenka:

https://chomikuj.pl/kamiluss16/PIOSENKI+DLA+DZIECI+PRZEDSZKOLE+I+SZKO*c5*81A/Zbi*c3*b3r+zabaw+muzyczno+-+ruchowych/Praczki,2509915063.mp3(audio)

 

d) „Wyścig z balonem” – zabawa dydaktyczna z rodzicami. W pokoju naprzeciwko siebie w odległości 3–4 metrów wyznaczone są dwie linie. Na jednej linii stoją rodzice, na drugiej, dokładnie naprzeciwko – dziecko. Jeden z rodziców trzyma nadmuchany balon. Na sygnał wkłada sobie balon między kolana i skokami na obu nogach stara się jak najszybciej dotrzeć do swojego dziecka. Tam przekazuje mu balon. Teraz dziecko dokładnie w ten sam sposób stara się dotrzeć jak najszybciej do drugiego z rodziców. Przekazuje mu balon i drugi z rodziców w taki sam sposób pokonuje trasę.

 

e) „Tańczymy labada” – zabawa muzyczno-ruchowa. Wszyscy stoją w kole, trzymają się za ręce i śpiewają:

Tańczymy labada

autor nieznany

Tańczymy labada, labada, labada,

Tańczymy labada, małego walczyka.

Tańczą go harcerze, harcerze, harcerze.

Tańczą go harcerze i małe zuchy też.

Łapiemy się za główki!

Wszyscy stoją w kole, trzymają się za głowy i śpiewają kolejny raz. Po każdym odśpiewaniu zmieniają część ciała, za którą należy się trzymać.

 

Piosenka:

https://chomikuj.pl/majrysz/Muza/Tanczymy+Labada,4980494590.mp3(audio)

 

11 Wspólne biesiadowanie przy słodkim poczęstunku z rodzicami, pomoc w  jego przygotowaniu.

 

12 Księga rodziny – wykonanie zadań.

 

13 „Układanka” – zabawa dydaktyczna.

Zabawa z wykorzystaniem patyczków matematycznych. Rodzic ma w woreczku trójkąt, prostokąt i kwadrat. Dziecko losuje z woreczka figurę, pokazuje ją, a następnie stara się ułożyć tę figurę z patyczków.

 

14 „Figurki, zmieniajcie się” – zabawa pobudzająco-hamująca.

W zabawie jest wykorzystany zrobiony przez dziecko patyk-różdżka. Rodzic trzyma patyk. Dziecko biega po pokoju swobodnie w rytmie dowolnej melodii. Na przerwę w muzyce rodzic-czarodziej podnosi do góry różdżkę- patyk i wypowiada zaklęcie: W figurkę, zmień się!. Dziecko musi się zatrzymać w wymyślonej pozie.

 

 

 

POMAGAM W DOMU

 

1 „Dom” – zabawa słownikowa.

Dobieranie wyrazów, które kojarzą się ze słowem dom. Rodzic ma przygotowane obrazki pasujące do słowa dom  (np.: mama, tata,

pokój, kuchnia, zabawki, kanapa) oraz takie, które nie kojarzą się z domem. Zadaniem dziecka jest wskazanie tych pasujących do wyrazu dom i uzasadnienie swego wyboru.

 

2 Ćwiczenia poranne.

1. „Zwierzątka domowe” – dziecko po kolei naśladuje zwierzę, które ma lub chciałoby mieć w domu. rodzic odgaduje, jakie zwierzę pokazuje dziecko.

2. „Wiosenne porządki” – dziecko staje na dywanie, rodzic opowiada, jakie czynności wykonuje się podczas wiosennego sprzątania, np. odkurzanie, zamiatanie, trzepanie dywanów, mycie okien. Dziecko starają się pokazywać gestami czynności wymieniane przez rodzica.

3. „Pieski na spacerze” – dziecko staje w parze z rodzicem bądź rodzeństwem. Jedna osoba z pary zakłada szarfę przez ramiona (tak jak zakłada się plecak) i przyjmuje pozycję na czworakach. Druga osoba z pary chwyta szarfę. Para porusza się po dywanie, naśladując spacer z psem. Po chwili zamieniają się rolami.

4. „Dzikie zwierzęta” – rodzic opowiada o zwierzętach, które można spotkać w zoo. Dziecko stara się naśladować ruchy i odgłosy zwierząt, o których mówi rodzic, np. słoń – dziecko wykonuje powolne, ociężałe kroki i udaje trąbienie; lew – dziecko chodzi na czworakach i naśladuje ryczenie.

 

3 Paulinka dla mamy – rozmowa na podstawie wiersza B. Formy.

Paulinka dla mamy

Bożena Forma

Ja Paulinka się nazywam,

po obiedzie często zmywam.

Ścieram kurze i podłogę,

śmieci także wynieść mogę.

Bardzo w tym pomagam mamie,

bo ją kocham niesłychanie.

Mamo, mamo weź me serce,

bo ja kocham Cię najwięcej.

Przyjmij piękny bukiet kwiatów

i życzenia przedszkolaków.

 

Po wysłuchaniu wiersza rodzic zadaje dziecku pytania:

- Jak Paulinka pomagała swojej mamie?;

- W jaki sposób ty pomagasz mamie?;

- Jak myślisz, co mogłabyś/mógłbyś zrobić, żeby twoja mama była  radosna i szczęśliwa?.

Dziecko odpowiada na pytania rodzica. Każda odpowiedź jest dobra i zostaje doceniona.

 

4 „Już nie jestem malutki” – zabawa muzyczno-ruchowa.

Dziecko śpiewa piosenkę, pokazując jednocześnie odpowiednie części ciała.

Już nie jestem malutki

autor nieznany

Ja już nie jestem dzidziuś malutki,

już sam potrafię zawiązać butki.

Wiem, który lewy, a który prawy,

zaraz pokażę, jeśliś ciekawy.

Gdzie lewą rękę, gdzie prawą mam,

wszystko to wskazać potrafię sam.

 

Piosenka znajduje się na stronie:

http://chomikuj.pl/kasiaaa39/Piosenki/Ju*c5*bc+nie+jestem+malutki,3303919922.mp3(audio)

 

5 Mój dom, pomieszczenia w domu – oglądanie ilustracji i rozwiązywanie kart pracy.

 

Mój dom

 

Pomieszczenia w domu

 

Zabawa w domowego detektywa

 

6 Urządzenia domowe – do czego służą?

Rozmowa dotycząca wykorzystywania różnych urządzeń technicznych przez dzieci w pracach domowych.

Rodzic przygotowuje obrazki przedstawiające różne urządzenia domowe, np. odkurzacz, mikser, pralkę, zmywarkę, mikrofalówkę.

Zadaje dziecku pytania:

- Czy znasz te urządzenia?;

- Do czego one służą?;

-Z których urządzeń dzieci mogą samodzielnie korzystać?;

- Jakie prace mogą wykonywać dzieci?.

 

Urządzenia elektryczne

 

7 „Praca mrówek” – zabawa ruchowa.

W jednej części pokoju rodzic wyznacza linię (np. za pomocą skakanki). Dziecko stoi na czworakach ustawione naprzeciwko linii, w odległości kilku metrów od niej. Dziecko ma przed sobą mały sześcienny klocek lub pudełko. Dziecko-mrówka idzie w kierunku linii, popychając klocek-bagaż raz jedną, raz drugą ręką. Po kilkukrotnym powtórzeniu zabawy można ją przeprowadzić w formie zawodów z rodzicem bądź rodzeństwem.

 

8 „Układanka” – zabawa dydaktyczna.

Do zabawy potrzebne patyczki matematyczne. Rodzic ma w woreczku trójkąt, prostokąt i kwadrat. Dziecko losuje z woreczka figurę, kładzie ją, i stara się ułożyć tę figurę z patyczków. Po kilku próbach można zorganizować zawody z rodzicem/rodzeństwem, kto ułoży figurę szybciej.

 

9 Co wiesz o swoim mieście – rozwiązanie kart pracy.

 

Miasto, w którym mieszkam.

 

10 „Figurki, zmieniajcie się” – zabawa pobudzająco-hamująca.

W zabawie jest wykorzystany zrobiony przez dziecko poprzedniego dnia patyk-różdżka. Rodzic trzyma patyk. Dziecko biega swobodnie w rytmie dowolnej melodii. Podczas przerwy w muzyce rodzic-czarodziej podnosi do góry różdżkę i wypowiada zaklęcie: Figurko, zmień się!. Dziecko musi się zatrzymać w wymyślonej pozie.

 

 

PRZYGOTOWUJEMY UPOMINKI DLA MAMY I TATY

 

1 Rysowanie mamy i taty, kolorowanie obrazka.

 Umieszczanie pod postaciami nalepek z odpowiednimi zdaniami: To mama., To tata.

 

2 Ćwiczenia poranne.

1. „Zwierzątka domowe” – dziecko po kolei naśladuje zwierzę, które ma lub chciałoby mieć w domu. rodzic odgaduje, jakie zwierzę pokazuje dziecko.

2. „Wiosenne porządki” – dziecko staje na dywanie, rodzic opowiada, jakie czynności wykonuje się podczas wiosennego sprzątania, np. odkurzanie, zamiatanie, trzepanie dywanów, mycie okien. Dziecko starają się pokazywać gestami czynności wymieniane przez rodzica.

3. „Pieski na spacerze” – dziecko staje w parze z rodzicem bądź rodzeństwem. Jedna osoba z pary zakłada szarfę przez ramiona (tak jak zakłada się plecak) i przyjmuje pozycję na czworakach. Druga osoba z pary chwyta szarfę. Para porusza się po dywanie, naśladując spacer z psem. Po chwili zamieniają się rolami.

4. „Dzikie zwierzęta” – rodzic opowiada o zwierzętach, które można spotkać w zoo. Dziecko stara się naśladować ruchy i odgłosy zwierząt, o których mówi rodzic, np. słoń – dziecko wykonuje powolne, ociężałe kroki i udaje trąbienie; lew – dziecko chodzi na czworakach i naśladuje ryczenie.

 

3 Na jagody – słuchanie tekstu wiersza M. Konopnickiej.

Przed przystąpieniem do opowiadania rodzic prezentuje dziecku obrazek przedstawiający krzew jagodowy oraz wyraz jagody do czytania globalnego.

 

 

Na jagody

Maria Konopnicka

[…]

Posłuchajcie, jak w poranek

Na czernice, na jagody

Szedł do boru mały Janek,

Jakie w boru miał przygody.

Ledwo ranne słonko wstało,

Patrzcie tylko, już jest w lesie!

Między sosny idzie śmiało,

Dwie krobeczki w ręku niesie;

Kapelusik wziął czerwony,

Żeby go się bały wrony,

A choć serce mu kołata,

Nic nie pyta! kawał chwata!

– Na bok, tarnie i wikliny!

Dziś są Mamy imieniny:

Niespodziankę Mamie zrobię,

Jagód zbiorę w krobki obie,

[…]

Ciszkiem, chyłkiem po polanie

Wrócę, zanim Mama wstanie,

No, i będzie niespodzianka:

Dar od boru i od Janka!

[…]

Szuka w prawo, szuka w lewo,

Między brzozy, między sosny,

Wreszcie tam, gdzie ścięte drzewo,

Siadł zmęczony i żałosny.

Na płacz mu się zbiera prawie...

Wtem, gdzie szara ziemi grudka,

Tuż przed sobą ujrzy w trawie

Brodatego Krasnoludka.

[…]

Krasnoludek różny bywa:

Jeden Polny – ode żniwa,

Drugi Pszczelny, rządzi ulem,

Ten był – Jagodowym królem.

Jagodowy król po borze

Jak po własnym chodzi dworze,

[…]

Jagodowy król – pan z pana!

Szata na nim cudnie tkana,

Korony zaś nie używa,

Bo za duża jest i krzywa.

Lecz i bez niej w jednej chwili

Obaj z Jankiem się zmówili.

[…]

Idą, a tu czerń na ziemi:

Wielkie mrówki pełzną w trawie...

Ledwie przeszły, pająk srogi

Kosmatymi stąpa nogi...

Zatrwożył się nasz chłopczyna.

– Nic się nie bój! – król mu powie.

– Włos nie spadnie ci na głowie!

[…]

Idą, aż tu nowe dziwy!

Krzyknął Janek, podniósł głowy:

Jako w sadzie stoją śliwy,

Tak tu gaj był jagodowy.

A jagody wszędzie wiszą,

Na szypułkach się kołyszą,

A tak każda pełna soku,

Że się prawie czerni w oku.

Zapatrzył się nasz chłopczyna,

A król podparł boki oba:

– Tu się państwo me zaczyna;

Jakże waści się podoba?...

[…]

A wtem nagle się ukaże

Dwór królewski. Jak wspaniały!

Dach go kryje srebrnobiały!

Ślimak trzyma przed nim straże,

A żywiczna cienka ściana

Świeci słońcem wyzłacana.

Przede dworem, jak się godzi,

Królewicze stoją młodzi

[…]

Król nie wyrzekł ani słowa,

Tylko w róg zatrąbił złoty

I wnet dziatwa Jagodowa

Porwała się do roboty.

[…]

Na wyścigi, na wyprzody

Najpiękniejsze rwą jagody.

I tak prawie w jednej chwili

Całą krobkę napełnili,

[…]

– Popłyniemy teraz dalej,

Gdzie borówek jest kraina! –

Królewicze rzekną mali. –

W imię Ojca, Ducha, Syna,

Chlust na wodę! Szust po fali!

Tęga łódka – drzewna kora,

Setny żagiel – liść z jawora...

[…]

Szumią trzciny, tataraki,

Modra ważka cicho leci...

Pyta żabka: – Kto tam taki?

– Jagodowe płyną dzieci!

[…]

A wtem – prrrr! – zakrzykną społem

I wstrzymują konie rącze.

Patrzą – siedzą panny kołem

(Powój się nad nimi plącze).

Każda białą sukieneczkę

I czerwoną ma czapeczkę,

Każda warkoczyki złote,

Każda w ręku ma robotę

[…]

Szastną chłopcy ukłon żwawo,

Oczy w lewo, nosy w prawo,

Jak przystoi dla honoru

Młodzi wychowanej w boru.

A najstarszy śmiało powie:

– Prezentuję was, panowie:

To jest gość nasz, mały Janek,

To – pięć panien Borówczanek.

[…]

Jako jednej pannie Basia,

Drugiej Julka, trzeciej Kasia,

Czwartej Zosia, piątej Hania,

Jak je słowik uczy grania...

Wtem kiwnęły wszystkie główki,

Piękny dyg – i frrr... w borówki.

Nie minęła jeszcze chwila

Na zegarku u motyla,

[…]

Kiedy panny już zebrały

Słodkich jagód koszyk cały.

[…]

Przecknął Janek na trzask bata:

– Co to było? Jak to było?

Znikła króla srebrna chata...

Czyżby mu się tylko śniło?

Czyżby przespał tyle czasu

Na sosnowym pniu wśród lasu?

– Gdzież tam! Wszakże jakby żywą

Widzi króla brodę siwą,

Królewicze na bosaka,

Hanię, co ma z róż buziaka,

Cztery konie, wóz w drabiny,

Czepiec pani Borówczyny,

Słyszy śmiechy i okrzyki,

Słyszy nawet turkot bryki!

A tu wkoło nic – ni śladu...

Przypomina Janek sobie...

Dziwy, dziwy mu się roją,

Ani sposób dojść do ładu...

A wtem spojrzy – krobki obie

Pełne jagód przy nim stoją.

Wrócił, cicho stanął w progu.

Mama śpi? – To chwała Bogu!

Złotych jaskrów narwał w dzbanek,

Kwieciem potrząsł obrus biały,

A tuż obok filiżanek

Dwie krobeczki jagód stały.

Zaś napisał na arkuszu:

„Mojej Mamie zdrowia życzę!”

Nad tym, pełen animuszu,

Wymalował królewicze,

A zaś niżej jak róż wianek

Dał pięć panien Borówczanek.

Jak się mama ucieszyła,

Jak wyborna kawa była,

Jak jagody zaraz dano

Z miałkim cukrem i śmietaną,

Jak się wszyscy – starzy, mali,

Królewiczom dziwowali.

Jak dom cały, kręcąc głową,

Stał przed panien tych obrazem,

O tym chyba książkę nową

Napiszę wam innym razem!

 

Rozmowa na podstawie tekstu. Rodzic zadaje dziecku pytania:

- Dokąd wybrał się chłopiec?;

- Kogo spotkał Janek?;

- Co wydarzyło się podczas zbierania jagód?;

- Czy to wydarzyło się naprawdę?;

- Jak inaczej mogła skończyć się ta przygoda?.

 

4 Słuchanie i śpiewanie piosenki „Idziemy na jagody”.

Piosenkę znajdziesz tu:

https://chomikuj.pl/olga5700/Dla+dzieci/Piosenki/idziemy+na+jagody,263306506.mp3(audio)

 

Tekst piosenki:

Idziemy na jagody

 

Jesteśmy jagódki, czarne jagódki,
Mieszkamy w lasach zielonych, zielonych,
Oczka mamy czarne, buźki granatowe,
A sukienki są zielone i seledynowe.

A kiedy dzień nadchodzi, dzień nadchodzi,
Idziemy na jagody, na jagody,
A nasze czarne serca, czarne serca,
Biją nam radośnie bum tarara bum.

A kiedy dzień nadchodzi, dzień nadchodzi,
Idziemy na jagody, na jagody,
A nasze czarne serca, czarne serca,
Biją nam radośnie bum tarara bum.

Jesteśmy jagódki, leśne jagódki,
Mieszkamy w lasach zielonych, zielonych,
Noski mamy śmieszne, rączki granatowe,
A czapeczki też nosimy kiedy zimno w głowę.

A kiedy dzień nadchodzi, dzień nadchodzi,
Idziemy na jagody, na jagody,
A nasze czarne serca, czarne serca,
Biją nam radośnie bum tralala bum.

A kiedy dzień nadchodzi, dzień nadchodzi,
Idziemy na jagody, na jagody,
A nasze czarne serca, czarne serca,
Biją nam radośnie bum tralala bum.

 

5 „Zbieramy jagody” – zabawa z elementem rzutu i celowania.

Rodzic rozkłada na podłodze piłki. Na hasło: Już! Dziecko zbiera piłki. Gdy wszystkie piłki są pozbierane, dziecko siada na dywanie. Na środku rodzic stawia kosz lub kładzie dużą obręcz. Zadaniem dziecka jest wrzucić piłki do kosza.

 

6 „Krawat dla taty” – praca plastyczno-techniczna.

Praca według instrukcji:

https://wczesnoszkolni.pl/swieta/prezent-dzien-ojca-krawat-zakladka-ksiazki

 

7 „Moja wesoła rodzinka” – zabawy muzyczno-ruchowe przy piosence. Swobodne odzwierciedlanie ruchem melodii piosenki z wykorzystaniem szarf bądź apaszek.

 

8 Nauka na pamięć trzeciej zwrotki piosenki Moja wesoła rodzinka.

Rodzic śpiewa kolejne zwrotki piosenki po jednej frazie. Po wysłuchaniu każdej frazy dziecko powtarza ją na zasadzie echa. Kolejne powtórzenia zwrotek następują ze zmianą dynamiki śpiewu (cicho, głośno), wysokości śpiewu (wysoko i cienko – nisko i grubo).

 

9 Pieczenie ciastek owsianych dla mamy i taty.

Składniki:

– 1 kg płatków owsianych,

– po 1 dużej paczce: rodzynek, migdałów, suszonej żurawiny, pestek dyni, pestek słonecznika,

– 1 szklanka cukru,

– 2 całe jaja,

– aromat migdałowy.

Sposób przygotowania:

Płatki owsiane, rodzynki, migdały, wszystkie pestki, żurawinę i cukier wsypujemy do dużej miski. Dodajemy całe jajka i zapach migdałowy. Następnie wszystko dokładnie mieszamy, by składniki się połączyły. Formujemy małe kulki, lekko je ugniatamy na płasko i układamy na blasze wyłożonej pergaminem. Wkładamy do piekarnika nagrzanego do 180°C i pieczemy ok. 5–10 minut.

 

Rodzic przed pieczeniem ustala z dzieckiem kolejność czynności: zebranie potrzebnych narzędzi i produktów, określenie zadań, umycie rąk, nałożenie fartuchów, wykonanie przydzielonych zadań ze zwróceniem uwagi na bezwzględny zakaz dochodzenia do miejsca, w którym pieką się ciastka, porządkowanie miejsca pracy.

 

 

10 „Na jagody” – zabawa w teatr.

Inscenizowanie przez dziecka tekstu wiersza z wykorzystaniem przygotowanych sylwet. Dziecko odrysowuje na kartonach kształty dużych figur geometrycznych i tworzą postacie do teatrzyku, wykorzystując kredki, papier kolorowy oraz inne dowolne materiały. Bawi się w teatr, inscenizując wiersz.

 

 

MOJA MAMA WSZYSTKO UMIE

 

1 „Dom” – zabawa słownikowa.

Dobieranie wyrazów, które kojarzą się ze słowem dom. Rodzic ma przygotowane obrazki pasujące do słowa dom (np. okno, kominek, ciepło, obiad, zabawa, rodzina) oraz takie, które nie kojarzą się z domem. Zadaniem dziecka jest wskazanie tych pasujących do wyrazu dom i uzasadnienie swego wyboru. 

obrazki wykorzystujemy z poprzedniego dnia.

 

2 Ćwiczenia poranne.

1. „Zwierzątka domowe” – dziecko po kolei naśladuje zwierzę, które ma lub chciałoby mieć w domu. rodzic odgaduje, jakie zwierzę pokazuje dziecko.

2. „Wiosenne porządki” – dziecko staje na dywanie, rodzic opowiada, jakie czynności wykonuje się podczas wiosennego sprzątania, np. odkurzanie, zamiatanie, trzepanie dywanów, mycie okien. Dziecko starają się pokazywać gestami czynności wymieniane przez rodzica.

3. „Pieski na spacerze” – dziecko staje w parze z rodzicem bądź rodzeństwem. Jedna osoba z pary zakłada szarfę przez ramiona (tak jak zakłada się plecak) i przyjmuje pozycję na czworakach. Druga osoba z pary chwyta szarfę. Para porusza się po dywanie, naśladując spacer z psem. Po chwili zamieniają się rolami.

4. „Dzikie zwierzęta” – rodzic opowiada o zwierzętach, które można spotkać w zoo. Dziecko stara się naśladować ruchy i odgłosy zwierząt, o których mówi rodzic, np. słoń – dziecko wykonuje powolne, ociężałe kroki i udaje trąbienie; lew – dziecko chodzi na czworakach i naśladuje ryczenie.

 

3 Jak mama odczarowała wielkoluda – słuchanie opowiadania J. Papuzińskiej czytanego przez rodzica.

Jak mama odczarowała wielkoluda

Joanna Papuzińska

Raz w naszym mieście zjawił się wielkolud. Od razu zajął dla siebie cały park.

Na bramie wisiała tablica: „Nikomu nie wolno tu wchodzić, choćby nie wiem

co”. Całymi dniami wylegiwał się na trawnikach, a wszystkie dzieci musiały się

bawić na ulicy.

Ale któregoś dnia nasz najmłodszy brat rzucił piłkę tak mocno, że przeleciała

przez ogrodzenie i wpadła do parku. Wielkolud złapał ją i nie chciał nam

oddać. Wróciliśmy do domu z płaczem.

Mama wpadła w złość.

– No nie – powiedziała – ja już dłużej tego znosić nie będę! – I poszła do parku.

Nie bała się wcale, podeszła bliziutko do wielkoluda i zawołała:

– Jak pan może dokuczać dziecku!

A ponieważ zobaczyła, że wielkolud ma koszulę rozerwaną na plecach, powiedziała

jeszcze:

– Taki duży, a wygląda jak obdartus! Jak panu nie wstyd! Proszę zaczekać,

przyniosę igłę z nitką i zaszyję panu dziurę!

Bo nasza mama nie może patrzeć, jak ktoś jest nieporządnie ubrany. Więc

przyniosła igłę i nici, przystawiła drabinę ogrodniczą i zaczęła cerować dziurę.

Szyła, szyła, aż nagle drabina zachybotała się i nasza mama niechcący ukłuła

wielkoluda igłą.

– O, przepraszam – powiedziała, bo wielkolud syknął. Ale wielkolud syczał

dalej i mama zobaczyła, że przez dziurkę zrobioną igłą powietrze ucieka z niego

jak z przedziurawionej opony. Kurczył się, kurczył, a po pięciu minutach stał się

zwyczajnym chłopcem.

– Bardzo dziękuję! – powiedział do mamy. – Pani mnie odczarowała! Ja byłem

bardzo zarozumiałym chłopcem i ciągle chodziłem nadęty. Zdawało mi się,

że jestem najmądrzejszy, najpiękniejszy i najważniejszy na świecie. Od tego nadymania

robiłem się coraz większy i większy, aż stałem się wielkoludem. Z początku

to mi się nawet podobało, bo byłem największy i najsilniejszy. Ale

co z tego? Nikt mnie nie lubił, nikt nie chciał się ze mną bawić. Teraz wiem,

że lepiej być zwyczajnym chłopcem i nie nadymać się. Mogę wrócić do domu.

Do widzenia! A tutaj jest piłeczka!

I znów w naszym mieście było bezpiecznie i wesoło jak zawsze. Ale od tej

pory nasza mama boi się, żeby któreś z nas nie zmieniło się w wielkoluda. Dlatego

zawsze ma naszykowaną miseczkę z mydłem i słomką do puszczania baniek.

Gdy tylko któreś zacznie myśleć, że jest „naj…, naj…, naj…” i nadymać

się, mama daje mu mydło, słomkę i mówi:

– Masz, popuszczaj sobie trochę baniek mydlanych. To ci dobrze zrobi, wydmuchasz

z siebie całą zarozumiałość, bo zdaje mi się, że jesteś za bardzo nadęty!

 

Rozmowa na temat treści opowiadania:

- Co wydarzyło się pewnego dnia w mieście?;

- Co zrobiła mama, by pomóc dzieciom?;

- Kim okazał się wielkolud?;

- Dlaczego szarfy  stał się wielkoludem?;

- Jaki sposób znalazła mama, by jej dzieci nie stały się wielkoludami?;

- Czy to były prawdziwe czary?.

 Dziecko odpowiada na pytania. Następnie rodzic pyta:

- Jakie czary znają mamy?;

-  Co robią, aby dzieci były grzeczne, dobre?.

 

4 Wykonanie prezentu dla mamy.

Kilka propozycji:

 

 

http://www.male-duze.pl/2017/05/niebanalne-prezenty-na-dzien-mamy.html

https://dzieciakiwdomu.pl/2018/05/pomysly-na-prezent-diy-od-dzieci-na-dzien-matki.html

 

5 „Lusterkowe czary” – zabawa dydaktyczna.

Należy wykorzystać figury geometryczne. Rodzic rozdaje lusterka (jedno dla każdego dziecka), kartki A4 i kredki. Ma przygotowany jeden komplet figur. Dziecko otrzymuje jedną figurę i rysuje ją na kartce. Następnie do otrzymanej figury przykłada lusterko, ogląda uzyskany efekt i stara się ułożyć lub narysować taki sam kształt.

 

6 Określanie, co mogło zasmucić, a co ucieszyć mamę.

Rysowanie prezentu, który rozweseliłby mamę.

 

7 Moja wesoła rodzinka – nauka na pamięć pierwszej i drugiej zwrotki oraz refrenu piosenki.

Rodzic śpiewa pierwszą zwrotkę piosenki po jednej frazie. Po wysłuchaniu każdej frazy dziecko powtarza ją na zasadzie echa. Kolejne powtórzenia piosenki następują ze zmianą dynamiki śpiewu (cicho, głośno), wysokości śpiewu (wysoko i cienko – nisko i grubo).

 

8 „Figury” – zabawa dydaktyczna.

Odgadywanie figur. Rodzic prezentuje dziecku cztery podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt i prostokąt. Następnie czyta zagadki Beaty Gawrońskiej, a dziecko po każdej zagadce wskazuje figurę, która jest rozwiązaniem.

Ta piramida mała

trzy boki i trzy rogi miała. (trójkąt)

Cztery rogi, cztery kąty, boki cztery też.

Długie dwa, krótkie dwa, ta figura to właśnie ja. (prostokąt)

Ma kąty – choć to nie jest pokój.

Ma rogi – choć to nie jest krowa.

Złóż patyczki równe cztery

i figura już gotowa. (kwadrat)

Ma je rower, ma samochód, we wrotkach jest też.

Jaka to figura? Może już to wiesz? (koło)

 

 

9 „Czarodziejskie różdżki” – zabawa plastyczna.

Rodzic przygotowuje dla dziecka dużo papieru gazetowego takiej samej wielkości oraz taśmę klejącą. Dziecko zwija papier w bardzo ciasne rulony, a na koniec skleja je taśmą. Rulony-patyki muszą mieć tę samą długość.

 

10 „Patykowe figury” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic mówi nazwę figury, a dziecko układa na podłodze figurę z przygotowanych wcześniej różdżek-patyków. Trójkąt – 3 różdżki, kwadrat – 4 różdżki, prostokąt – 6 różdżek, koło – dziecko samo wpada na pomysł jak je zrobić. Na początku rodzic pomaga dziecku w wykonanie figury, potem dziecko wykonuje zadanie samo.

 

11 „Mama-czarodziejka” – zabawa ruchowa.

Rodzic bierze do ręki jedną różdżkę-patyk i zapowiada, że jest mamą, która umie czarować. Dziecko wraz z rodzeństwem lub drugim rodzicem poruszają się po pokoju w dowolnym rytmie. Gdy następuje przerwa w muzyce, a rodzic mówi hasło: W trójkąt zmieńcie się!, dzieci próbują utworzyć trójkąt,  itd.

 

12 Piosenka dla mamy – „Kocham Cię Ti Amo je t’aime” – nauka piosenki.

Piosenka znajduje się na stronie:

http://chomikuj.pl/piobiel29/*c5*9apiewaj*c4*85ce+Brzd*c4*85ce/16.+*c5*9apiewaj*c4*85ce+Brzd*c4*85ce+-+Kocham+Ci*c4*99*2c+Ti+Amo*2c+Je+T*27aime,5801195402.mp3(audio)

 

Kocham cię ti amo je t'aime

Usiądź mamo przy mnie blisko
I posłuchaj tych słów,
Ty z pewnością wiesz to wszystko,
Jednak powiem to znów.

Kocham Cię Ti Amo je taime
I nie pytaj mnie dlaczego tak jest
Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną
Jedyną na zawsze i kochasz mnie też.
Kocham Cię Ti Amo je taime
I nie pytaj mnie dlaczego tak jest
Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną
Jedyną na zawsze i kochasz mnie też.

Popatrz mamo w moje oczy
Ujrzysz w nich miłość mą.
Nawet bardzo późno w nocy
Śpiewać będę Ci to.

Kocham Cię Ti Amo je taime
I nie pytaj mnie…

 

13 „Dzień Matki” – bajka edukacyjna.

Oglądanie bajki:

https://www.youtube.com/watch?v=kcez1b3t_Dw

 

14 Karty pracy – na Dzień Mamy.

 

 

15 Dyplom plus życzenia dla WSZYSTKICH MAM.