SAFARI

 

1 Wysłuchanie wiersza Z. Bronikowskiej, pt.: "Gdzie był Krzyś" - wprowadzenie do zajęć.

 

- Gdzie byłeś Krzysiu?

- Daleko….

W Afryce, nad rzeką Nilem!

A dwa kroki przede mną

kąpały się dwa krokodyle!

 Były takie olbrzymie,

 paszcze miały szerokie

jak bramy.

Nie wierzysz? No to proszę,

Możesz zapytać mamy!

A potem hipopotam

po szyję wylazł z błota,

aż śmiały się goryle.

 Słonie biegały jak konie!

Były zebry, żyrafy, szakale!

A ja –

Nie bałem się wcale.

Siedziałem obok mamy

 i patrzyłem… patrzyłem….

Małpy jadły figi i daktyle,

 Nosorożec bawił się w strumieniu,

 a tygrysy leżały pod palmą.

 I lwa widziałem,

A jakże!

I chociaż było ciemno,

nie bałem go się także.

Ale zabłysło światło

 i ludzie zaczęli uciekać!

 Ja chciałem jeszcze zostać,

 chciałem jeszcze poczekać,

ale mama….

- O czym ty mówisz Krzysiu?

To ci się chyba śniło.

Skądże?

Naprawdę to widziałem!

To wszystko w kinie było.

 

Omówienie treści wiersza.

 

2 Zestaw ćwiczeń porannych.

1. „W góry lub nad morze” – dziecko swobodnie maszeruje po pokoju. Na hasło: W góry! dziecko naśladuje marsz po górach lub wspinaczkę – wysoko unosi kolana i wyciąga ręce w górę. Na hasło: Nad morze! dziecko naśladuje ruchy pływaka.

2. „Tęczowy most” – dziecko ustawia się za rodzicem z nogami w szerokim rozkroku, tworząc pociąg. Ostatnia osoba z rzędu musi przejść przez most – na czworakach, pod nogami – i ustawić się na początku rzędu. Wtedy kolejna osoba z końca rzędu przechodzi przez most i ustawia się z przodu.

3. „Pakujemy się na biwak” – zabawa uspokajająca. Dziecko siedzi na dywanie w siadzie skrzyżnym, z prostymi plecami, dłońmi na kolanach. Wymienia jak najwięcej rzeczy, którą należy zabrać na biwak do lasu.

 

3 Nauka piosenki pt. „W podróży do Afryki”.

Piosenka:

https://www.youtube.com/watch?v=PpH562PA_lw

Tekst piosenki:

1.W podróż wyruszyłem dziś,

mama, brat, tata i miś.

Kapelusz z głowy porywa wiatr

z daleka widać bajeczny świat.

Przymrużam oczy i widzę, że

piękne stworzenia otaczają mnie.

Lwy czeszą swoje grzywy.

Słonie nie są tu na niby.

Bawół ociężale kroczy.

Struś pędziwiatr znikł nam z oczu.

Ref. W podróż wyruszyłem dziś

mama, brat, tata, i miś .

Przez Safari w auto, w świat,

dachu brak, we włosach wiatr.

Jaki niezwykle to sen

w przygodę życia ruszamy, hen!

Zwierzęta, safari, goszczą tu nas

świetna zabawa i fajny czas. 

2.Zebry liczą swoje pasy. (raz  dwa, trzy)

A za nimi są żyrafy. (żują trawę)

Hipopotam wolna płynie

Surykatki są przedziwne (są tu, są tam, są tu)

Ref. W podróż wyruszyłem dziś,

mama, brat, tata i miś.

Kapelusz z głowy porywa wiatr

z daleka widać bajeczny świat.

Przymrużam oczy i widzę, że

piękne stworzenia otaczają mnie.

3.Krokodyle ronią łzy.

Gepard szczerzy groźnie kły.

Nosorożec patrzy z byka.

Żmija pod kamieniem znika. (ssss)

Ref. W podróż wyruszyłem dziś,

mama, brat, tata i miś.

Kapelusz z głowy porywa wiatr

z daleka widać bajeczny świat.

Przymrużam oczy i widzę, że

piękne stworzenia otaczają mnie.

 

4 Informacje o safari – oglądanie plansz edukacyjnych, odczytywanie informacji przez rodziców.

 

Odpowiadanie na pytanie: Co ze sobą zabieramy na safari?

 

5 Jakie zwierzęta mieszkają na safari? – oglądanie i nazywanie zwierząt.

 

6 Dzikie zwierzęta – odgadywanie zagadek.

Rodzic czyta zagadkę, a dziecko próbuje odgadnąć jakie to zwierzę.

 

Mieszka w ZOO zwierzak duży, chyba z tysiąc kilo waży. Paszczą kłapie niby bramą i wciąż nudzi się tak samo. (hipopotam)

Jest królem, lecz nie w koronie, ma grzywę, choć nie jest koniem. (lew)

Gdy zobaczysz ją w ZOO, robi ci się wesoło. Skacze, broi, miny stroi, ludzi wcale się nie boi. (małpa)

Jaki ptak kolorowy uczy się ludzkiej mowy? (papuga)

Kot ogromny, pręgowany, bywa w cyrku – tresowany. (tygrys)

Jest wielki, garbaty, lecz potrafi jak tragarz, dźwigać ciężki bagaż. (wielbłąd)

Biało-czarna, czarno-biała, jest sierść tego zwierza cała. Choćby lało tak jak z cebra, zawsze w paski jest … (zebra)

Wielkie zwierzę, całkiem szare, a przy paszczy ma kłów parę. Długim nosem liście zrywa i trąbieniem się odzywa. Przy nim mały nawet koń, bo to jest ogromny … (słoń)

 

7 Karty pracy – safari.

- rozpoznawanie zwierzaka po jego skórze,

- rysowanie po śladzie, kolorowanie obrazków,

-  połącz przód i tył zwierzaka,

- odgadywanie cieni,

- połącz zwierzę z okiem,

- policz zwierzęta.

 

 

8 Poruszaj się jak… - ćwiczenia gimnastyczne z kartami.

 

9  „Sylabowe zabawy” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem kostki.

Na każdej ze ścian kostki widnieje ilustracja, przedstawiająca poznane zwierzę z Afryki. Zadaniem dziecka jest wykonanie rzutu i podzielenie na sylaby nazwy wyrzuconego zwierzęcia. Następnie trzeba podać liczbę sylab w wyrazie.

 

10 „Lew” – praca plastyczna – wykonaj według instrukcji.

Instrukcja:

https://lecibocian.pl/kreatywnie-z-dzieckiem-13-wesoly-lew-drukuj-i-przyklejaj/

 

11 „Zwierzęce rymy” – zabawa dydaktyczna.

 Dziecko podaje słowa rymujące się z wybranymi zwierzętami Afryki, np.: małpa – lampa, lew – zlew, słoń – koń.

 

12 Oglądanie bajki „Zwierzęta afrykańskie”.

Bajka:

https://www.youtube.com/watch?v=HBsoiZtQZVo