CO ZABIERZEMY NA WAKACJE?

 

1 „Zrób tyle, ile pokazuję” – zabawa z elementami liczenia.

Rodzic ma przygotowane kartoniki z kropkami 1–9. Dziecko porusza się po całym pokoju zgodnie z rytmem muzyki. Gdy muzyka milknie, rodzic pokazuje kartonik i prosi dziecko, aby zrobiło tyle pajacyków (przysiadów, podskoków), ile jest kropek na wybranym kartoniku.

 

2 Zestaw ćwiczeń porannych.

1. „W góry lub nad morze” – dziecko swobodnie maszeruje po pokoju. Na hasło: W góry! dziecko naśladuje marsz po górach lub wspinaczkę – wysoko unosi kolana i wyciąga ręce w górę. Na hasło: Nad morze! dziecko naśladuje ruchy pływaka.

2. „Tęczowy most” – dziecko ustawia się za rodzicem z nogami w szerokim rozkroku, tworząc pociąg. Ostatnia osoba z rzędu musi przejść przez most – na czworakach, pod nogami – i ustawić się na początku rzędu. Wtedy kolejna osoba z końca rzędu przechodzi przez most i ustawia się z przodu.

3. „Pakujemy się na biwak” – zabawa uspokajająca. Dziecko siedzi na dywanie w siadzie skrzyżnym, z prostymi plecami, dłońmi na kolanach. Wymienia jak najwięcej rzeczy, którą należy zabrać na biwak do lasu.

 

3 „Co zabieramy na wakacje?” – rozwiązywanie zagadek (Arkadiusz Maćkowiak: plecak, żaglówka; Tomasz Jabłoński: kalosze, kompas, namiot).

 

Dziecko ma przygotowane fasolki lub inne liczmany. Rodzic recytuje tekst zagadki. Dziecko, kiedy zna odpowiedź, podchodzi i na ucho mówi rodzicowi rozwiązanie. Na koniec rozwiązanie jest podawane głośno. Następnie dziecko: dzielą dany wyraz na sylaby, wyróżnia pierwszą i ostatnią głoskę, wymienia kolejne głoski z jednoczesnym układaniem fasolek.

 

Każdy uczeń go posiada,

Zeszyty do niego wkłada.

Także w górach albo w lesie

Na swych plecach z chęcią niesie. (plecak)

 

Pokonuje morskie fale,

Silnik niepotrzebny wcale.

Łódka z żaglem jest to taka.

Bardzo piękna. Zgadnij, jaka? (żaglówka)

 

To są buty specjalne, na specjalne drogi.

Na jesienne deszczyki, na wiosenne roztopy.

Nie są to trzewiki, nie są to bambosze.

To są niezawodne, gumowe… (kalosze)

 

Choć ma igłę – nie szyje,

Choć ma szybkę – nie szybuje.

Choć ma wskazówki – nie godzinę,

Lecz drogę wskazuje. (kompas)

 

Domek z materiału. Łatwo go zbudować.

Trochę linek, śledzi. Już można się chować. (namiot)

 

4 „Do basenu” – zabawa bieżna.

Dziecko otrzymuje krążki, rozkłada je na podłodze. Dziecko staje obok krążka – to jest jego basen. Na sygnał dziecko odchodzi od krążków i zaczyna biegać ostrożnie pomiędzy nimi. Na hasło: Do basenu!  dziecko wchodzi do swojego krążka.

 

5 „Co włożę do plecaka” – zabawa dydaktyczna.

Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic na środku układa obrazki, na których są różne przedmioty (po osiem jednego rodzaju), np. namiot, latarka, koło do pływania, okulary do pływania, wiaderko, łopatka, koc itp. Dziecko podaje nazwy przedmiotów na obrazkach i liczy je.

Dziecko odchodzi na bok i zamyka oczy, w tym czasie rodzic chowa do woreczka kilka obrazków. Odwrócone dziecko wraca na dywan. Rodzic zadaje mu pytanie: Co włożyłem do plecaka?. Dziecko stara się podać nazwy przedmiotów, których brakuje, oraz określić ich liczbę. Po odgadnięciu obrazki wracają na miejsce.

 

6 „Kto więcej zbierze” – zabawa ruchowa z piłkami.

Rodzic dostaje szarfę czerwoną, dziecko żółtą idą na koniec pokoju. Na dywanie położone są dwa kosze czerwony rodzica  żółty dziecka. Rodzic i dziecko stają przy swoich koszach. Drugi rodzic wysypuje na środku pokoju piłki tenisowe. Drużyny mają zadanie zebrać jak najwięcej piłek i włożyć je do swoich  koszy. Wygrywa ta drużyna, która będzie miała więcej piłek.

 

7 „Rzuć i złap” – zabawa ruchowa z elementem rzutu i celowania.

Dziecko trzyma w rękach papierowe kule z gazet lub woreczki. Na sygnał rodzica podrzuca je wysoko i stara się złapać. Dla utrudnienia dziecko może wyrzucać kule / woreczki zza pleców i łapać z przodu.

 

8 „Pociągi” – zabawa ruchowa pobudzająco-hamująca.

Dziecko z rodzicem bądź rodzeństwem tworzy pociąg. Pociągów są 3 kategorie:  pociąg pospieszny, pociąg osobowy i pociąg towarowy, każdy porusza się w objaśnionym przez rodzica rytmie. Gdy drugi rodzic wybija szybki rytm, dziecko rusza jak pociąg pospieszny; średnio szybki rytm – jak pociąg osobowy; wolny rytm – jak  pociąg towarowy.

 

9 „Letnia kolorowanka” – praca plastyczna.

Dzieci kolorują dowolnie wakacyjny obrazek.

 

DZIEŃ TATY

 

 

Wysłuchanie opowiadania „Dzień rodziny”

https://youtu.be/N1anfxUstn0

 

Zaśpiewanie piosenki pt. „Piosenka dla taty”

https://www.youtube.com/watch?v=-VDZDUQYWDc

 

Wykonanie zadań z okazji Dnia Taty

 

Prezenty na dzień taty – zrób to sam – instrukcje obsługi:

https://zabawydzieci.pl/prezenty-dla-taty-zrob-to-sam/?fbclid=IwAR2oZMR7SoiP8pFfY0Lq94P_bUJN_N1TIUIGxt2EUkGSLhGSg1l0U5R2B4I

 

Certyfikat dla taty + życzenia z okazji jego święta

 

Wszystkim Tatom, Tatusiom, Tatkom życzymy ogromu miłości od swych pociech!