Grupa II BIEDRONKI

.

       To my - grupa "BIEDRONKI" - trochę podrośliśmy. Teraz jesteśmy w grupie  4 - latków. Poznaliśmy już wszystkie przedszkolne zwyczaje, dlatego miło, wesoło i szybko mijają nam dni. Wspólnie bawimy się, uczymy i odkrywamy otaczający nas świat. Chętnie śpiewamy i tańczymy. Lubimy też tworzyć - nasze prace plastyczne są bajecznie kolorowe. Potrafimy już stawiać piękne budowle z klocków, gotujemy dla lalek w kąciku kuchennym. Niektórzy z nas potrafią złożyć puzzle z bardzo wielu części. Zabawy na terenie przedszkolnym to super sprawa: lubimy zjeżdżać na zjeżdżalni, biegać, huśtać się, grać w piłkę. Jesteśmy już starsi więc bardziej ostrożni. Wiemy, że trzeba uważać, żeby nie skrzywdzić kogoś ani siebie podczas zabawy. Małe dzieci mają swoje małe problemy, które staramy się wspólnie rozwiązywać. Zawsze możemy liczyć na pomoc naszych pań, by czuć się w przedszkolu bezpiecznie. Uczymy się poszanowania cudzej własności, zgodnej zabawy z rówieśnikami, kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach, szacunku dla kolegów i dorosłych. Szczególną uwagę przywiązują nasze panie do zachowania bezpieczeństwa podczas zabaw, wycieczek, znamy już podstawowe zasady bezpiecznego poruszania się na ulicy.
       Bardzo się cieszymy, że tworzymy taką wesołą, zgraną grupę.

 

 

 

 Witam Was serdecznie i zapraszam na dzisiejsze zajęcia :)

1. Rozmowa z dziećmi o książkach:

Czy lubicie książki, jeśli tak to dlaczego?

Kto czyta wam książki?

Skąd bierzecie książki do czytania?

Jakie są wasze ulubione tytuły książek?

Pytanie otwarte: Co by było gdyby na świecie nie było książek?

 

 2 Książka przyjaciółka – zapoznanie z piosenką.

Piosenka znajduje się na stronie:


https://chomikuj.pl/…/03+Ksi*c4*85*c5*bcka+przyjaci*c3*b3*c…

3. Zagadki:

Kto na półkach książek ma bez liku i dba o książki oraz czytelników?? BIBLIOTEKARZ

Choć nie ma zamka ani kluczyka otwierasz ją i zamykasz. W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści, wierszyków, bajek i opowieści? KSIĄŻKA

 

4. Rada książki:

„Nie pisz i nie rysuj nic na moich kartkach,

bo jeśli mnie zniszczysz, nie będę nic warta.

Nie zaginaj rogów i dbaj o okładkę,

gdy przerwiesz czytanie, włóż we mnie zakładkę.”

5. A może coś zaśpiewamy? Piosenka „Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo”

http://www.youtube.com/watch?v=EJ1ycDmGhCU

 

6. Teraz czas na trudniejsze zagadki – rozwiązywanie zagadek związanych z tytułami bajek i wierszyków dla dzieci. Po odgadnięciu rozwiązania dziecko ma za zadanie wskazać właściwą książeczkę:

Idzie przez las w czerwonym płaszczyku i niesie dla babci jedzenie w koszyku  CZERWONY KAPTUREK

Na pewno znasz tego koziołka, nosi imię „Koziołka” KOZIOŁEK MATOŁEK

Stoi na stacji, ciężka, ogromna i pot z niej spływa  LOKOMOTYWA

Posadził ją dziadek, wyrosła duża, duża…ciągnął ją dziadek, babcia, wnuczek i…Mruczek  RZEPKA

W kącie stała i tam też się przechwalała  SAMOCHWAŁA

Jaka to dziewczynka ma roboty wiele, a na pięknym balu gubi pantofelek KOPCIUSZEK

Śmieszna to była kaczka, mieszkała nad rzeczką opodal krzaczka (listy chciała pisać drobnym maczkiem i po to kupiła raz maczku paczkę)  KACZKA DZIWACZKA

Jakie imiona mają braciszek i siostrzyczka, którzy w lesie spotkali chatkę zrobioną z pierniczka JAŚ I MAŁGOSIA

Łatwo mnie poznacie, gdy wspomnicie bajkę, chodziłem tam w butach i paliłem fajkę KOT W BUTACH

 Kto mieszkał w jamie tuż nad Wisłą i zionął ogniem jak ognisko SMOK WAWELSKI

Jaka osoba z dawnych bajek z miotłą się wcale nie rozstaje CZAROWNICA

Każda królewna, a tym bardziej ona, winna uważać na wrzeciona ŚPIĄCA KRÓLEWNA

W chatce krasnoludków mieszka prześliczna królewna – ŚNIEŻKA

 Bajkowe panienki, nie lubią sukienki, wolą rybi ogon i z nim pływać mogą SYRENKI

Na podwórku nielubiany, przeganiany wszędzie. Kiedy urósł do rodziny wzięły go łabędzie  BRZYDKIE KACZĄTKO

Do domu niedźwiadków weszła niespodzianie i bez zapytania zjadła im śniadanie ZŁOTOWŁOSA

Z płatka róży kołderka, a kołyska z orzecha. Taka mała drobinka, tyle przygód ją czeka CALINECZKA

7. Zabawa w bibliotekę.   

 

Wyjaśnienie dzieciom jak wygląda biblioteka. W jaki sposób poukładane są książki na półkach. Dzieci porządkują własne książeczki. 

Przeliczanie książek. Ocena ilości ,, na oko” i określanie na której półce znajduje się najmniej, a na której najwięcej.

8. „Odgłosy lasu” – zabawa twórczo – ortofoniczna.

Dzieci zastanawiają się jakie odgłosy można usłyszeć w lesie i przez kogo są one wydawane. Następnie demonstrują je.

Np. pohukiwanie sowy – hu hu

szum drzew – szszsz

pukanie dzięcioła – stuk puk

śpiew ptaków – ćwir, ćwir

9. „Wybierz wyrazy rymujące się” – ćwiczenie językowe. Rodzic czyta dziecku kolejno po trzy wyrazy. Zadaniem dziecka jest wskazanie, które dwa wyrazy rymują się.

 

koń – zegarek – słoń

sowa – kamień – głowa

kapusta – langusta – rower

szyba – ryba – tygrys

mapa – noga – kapa

 

 

Dzień dobry kochane Biedroneczki

W tym tygodniu będzie o książkach. Wszyscy chyba lubicie książki i czytanie bajek. Książka jak wiecie zrobiona jest z papieru.

1 Pierwsze zadanie będzie polegało na tym żeby powiedzieć o Waszych odczuciach związanych z papierem.

„Papier jest…” – doświadczenia dotykowe. Zasłaniamy dziecku oczy i podajemy mu różne rodzaje papieru np: ręcznik pap.; kawałek gazety; papier do pieczenia; papier ścierny itp. Dziecko bada dłońmi papier i opisuje : jest gładki, delikatny, sztywny, śliski, szorstki, szeleszczący itp. Rozmowa na temat różnego rodzaju papieru i tego do czego służy

2.„W bajkowej krainie” – zabawy i ćwiczenia .

„Krasnoludki i wielkoludy” – Dzieci naśladują krasnoludki – chodzą w przysiadzie oraz wielkoludy – chodzą na palcach.

„Wilk” – Dzieci poruszają się swobodnie po pokoju. Na hasło „wilk” – gromadzą się w wyznaczonym miejscu.

„Zaklęci rycerze” – Dzieci wykonują swobodny bieg po pokoju, a na klaśnięcie w dłonie zatrzymują się i stoją nieruchomo.

„Jestem…” – Dzieci naśladują sposób poruszania się określonych przez rodzica postaci z bajek, np. staruszki, rycerza, smoka.

3. „Jak to w bajkach” – nauka wiersza na pamięć.

W bajkach dużo jest postaci,

są te dobre i są złe.

Lecz pamiętaj przyjacielu,

z bajki dużo uczysz się.

4. „Czego możemy nauczyć się z bajek?” – rozmowa kierowana.

Rozmowa na temat rymowanki. Próby odpowiedzenia na pytanie: Czego możemy nauczyć się z bajek?

5. „Cicho – głośno” – rytmizacja tekstu.

Dzieci wypowiadają imiona bohaterów bajkowych w dowolnym rytmie. Mówią je cicho i głośno.

6. „Rycerz i księżniczka” – słuchanie wiersza.

 

W bajkach wszystko jest możliwe i beztrosko płynie czas.

Jest księżniczka i jest rycerz i zaczarowany las.

W lesie krasnal oraz wróżka, która różne czary zna.

I dla wszystkich dobrych ludzi coś miłego zawsze ma.

Dla księżniczki wyczaruje, suknię i buciki złote,

bo słyszała, że księżniczka tańczyć wielką ma ochotę.

Konia oraz nową zbroję dziś dostanie rycerz młody,

bo z samego rana jutro, młody rycerz ma zawody.

A wieczorem, gdzieś na zamku, gdy zawody się odbędą,

młody rycerz i księżniczka, aż do rana tańczyć będą.

Rozmowa na podstawie wiersza.

– Jakie osoby występują w wierszu?

– Kto zna czary?

– Co wróżka wyczaruje dla księżniczki?

– Co dostanie rycerz?

– z kim księżniczka będzie tańczyć do rana?

7. „Jaka to bajka?” – prawda czy fałsz.

Rodzic mówi informacje na temat znanych dzieciom bajek. Dziecko kiedy usłyszy zdanie prawdziwe – podnosi obie ręce do góry, a kiedy zdanie będzie fałszywe chowa ręce za siebie.

 

Królewna Śnieżka opiekowała się ośmioma krasnoludkami.

Czerwony Kapturek szedł przez las do domu dziadka.

Wróżka podarowała Kopciuszkowi karetę z dyni.

Brzydkie kaczątko zamieniło się w łabędzia.

Trzy małe świnki mieszkały w zamku.

Księżniczka spała na ziarnku maku.

8. Zgadnij o jaką baśń chodzi. Rodzic czyta zagadki i wspólnie z dzieckiem próbują odgadnąć jaka to baśń.

 

1.Żył przed laty pewien książę.

Z gwiazd mu wywróżono,

że księżniczka najprawdziwsza

będzie jego żoną.

I niedobrze to dla księcia

skończyć by się mogło,

gdyby nie ziarenko grochu,

które mu pomogło  („Księżniczka na ziarnku grochu”)

 

2.Wszyscy chórem je uznali

za straszne brzydactwo,

więc wciąż drwiło i szydziło

z niego całe ptactwo. Biedne kaczę nie wiedziało,

co z nim dalej będzie,

aż w słoneczny dzień wiosenny

stało się łabędziem.  („Brzydkie Kaczątko”)

 

3. Tu gwar, radość i zabawa,

pachną ciepłem święta,

a tam kuli się dziewczynka,

bosa i zmarznięta.

Ale smucić się za bardzo

chyba nie potrzeba,

bo ją babcia ukochana

zabierze do nieba.  („Dziewczynka z zapałkami”)

9. Ćwiczenia w liczeniu.

Poproście dziecko by  policzyło swoje palce, dotykając każdym do policzka oraz próbując nazywać palce: mały, serdeczny, środkowy, wskazujący, kciuk.

10 Konstruowanie gry planszowej „Rycerz i księżniczka”

Co będzie potrzebne: arkusz szarego papieru, mazaki, klocki do odmierzania płytek chodniczka, kostka do gry, pionki, obrazki.

Dzieci wykonują następujące czynności:

– odmierzają klockiem i rysują mazakiem płytki chodniczka

– przyklejają lub piszą z pomocą rodzica napis start na początku chodniczka i napis meta na końcu

chodniczka

– ozdabiają plansze rysunkami zgodnymi z tematyką gry

– wyznaczają na trasie miejsca przygód rycerza w drodze do księżniczki, np. spotkanie ze smokiem, duży deszcz, który utrudnia podróż, spotkanie innego rycerza, który pomaga przejść przez las itd.

Rozegranie gry:

Uczestnicy gry rzucają na zmianę kostką, liczą oczka na kostce, odliczają odpowiednia ilość pól przesuwając się do przodu. Uwzględniają wszystkie ustalone wcześniej miejsca, w których rycerz przesuwa się do przodu, czeka lub cofa się.

DO JUTRA KOCHANI

 

 

 

Dzień dobry wszystkim!

Dziś jest ostatni dzień nauki przed weekendem majowym.

Mam nadzieję, że obudziliście się w dobrych nastrojach tak jak my.

Dziś odbędziemy sobie wirtualną podróż po naszym mieście Koninie....co wy na to?

 

1. Zacznijmy powitanką
Przywitajmy się wesoło (dzieci machają)
ładne zróbmy koło. (rysują w powietrzu ręką koło)
Ręce w górę, ręce w bok. (wysuwają ręce do góry)
a potem w bok.
Skok do tyłu i w przód skok. (wykonują jeden skok obunóż do tyłu i w przód.)
Ta poranna gimnastyka (rytmicznie klaszczą w ręce)
wszystkie zuchy dziś przywita.

2. „Na mojej ulicy” – wypowiedzi dzieci na podstawie własnych doświadczeń.

Opiszcie słowami, jak wygląda Wasza ulica, na której mieszkają – co się tam znajduje, czy są jakieś sklepy, jak wyglądają domy, czy jest chodnik, parking itp.

3. Mieszkam w…” – nauka nazwy miejscowości, adresu.
Zapamiętajcie swój adres *nazwę miejscowości, nazwę ulicy, nr domu, nr mieszkania.
4. Nasze miasto , tak jak inne , również ma swoją historię powstania. Mówi o tym legenda
Posłuchajcie:
Książę Leszek pewnego dnia udał się ze swoja świtą na polowanie w okoliczne lasy. Nie wiedząc kiedy, zapędził się w pojedynkę za jeleniem, gubiąc jednocześnie swą przyboczną drużynę.

W pewnym momencie książę poczuł się zmęczony, postanowił więc odpocząć pod drzewem. W tej samej chwili podeszli do niego półdzicy smolarze. Książę powoływał się na swoją nietykalność książęcą, grożąc swoją drużyną. Niewzruszeni tym napastnicy naśmiewali się z Leszka twierdząc, iż nikt żywy do tej pory nie przebył owych borów. Zaraz potem przewrócili oni księcia i zaczęli zdzierać z niego szaty.

Wtem dał się słyszeć tętent koni. Smolarze, przekonani iż nadciąga odsiecz dla zamożnego pana, wystraszyli się i uciekli. Okazało się, że hałas ten zrobiła nie drużyna księcia, lecz stado koni, którym przewodził biały ogier. Książę w ramach wdzięczności dla zwierząt, które uratowały mu życie, postanowił założyć w tym miejscu osadę i nadać jej nazwę Konin, a w herbie umieścić białego konia.

5.„Mój dom” – zabawa plastyczna.
Namalujcie proszę farbami, jak wygląda wasz dom. Uwzględnijcie w rysunku szczegóły domu, jak i otoczenie – zieleń, ulica itp.

6.„Raz, dwa, trzy, tyle zrobisz ty!” – zabawa ruchowa z elementem liczenia.
Rodzic trzyma przygotowaną kostkę do gry. Dziecko poruszaj się po pokoju zgodnie z rytmem podanym przez rodzica
Rodzic pokazuje określoną ściankę kostki i prosi dziecko, aby zrobiło np. tyle samo pajacyków lub przysiadów lub skakało tyle razy jak piłeczka

7. Co to za miejsce? Poznajecie? – zagadki wzrokowe. Wycieczka fotograficzna po Koninie.

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Obraz może zawierać: ludzie stoją, niebo, dom i na zewnątrz

Obraz może zawierać: ludzie stoją i na zewnątrz

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba

Obraz może zawierać: niebo, chmura i na zewnątrz

Obraz może zawierać: niebo, chmura i na zewnątrz

Obraz może zawierać: niebo i na zewnątrz

Obraz może zawierać: niebo, chmura, drzewo i na zewnątrz

Obraz może zawierać: niebo i na zewnątrz

 

 

 

 

 

 

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ DLA DZIECI CZTEROLETNICH –MAJ

 

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

Motywowanie do zgodnego udziału w życiu grupy przedszkolnej.

Wdrażanie do samodzielności i kulturalnego zachowania się.

Wyrabianie dbałości o ład i porządek.

Rozwijanie wrażliwości słuchowej za pomocą dźwięków z otoczenia, dźwięków wydawanych przez przedmioty, instrumenty oraz dźwięków mowy.

Usprawnianie narządów artykulacji.

Stwarzanie sytuacji umożliwiających dzieciom określnie wyniku dodawania i odejmowania oraz dostrzegania zmian.

Uświadamianie dzieciom sensu zdarzeń przyczynowo-skutkowych oraz umożliwianie przewidywania następstw.

Motywowanie do dbałości o sprawność fizyczną.

Rozwijanie umiejętności zapewniających bezpieczeństwo sobie i innym.

Rozwijanie zainteresowań muzycznych i tanecznych.

Inspirowanie do działań plastycznych i konstrukcyjnych.

Rozwijanie zainteresowania światem roślin i zwierząt.

Kształtowanie postawy szacunku dla roślin i zwierząt.

Kształtowanie umiejętności przeliczania – poszerzanie zakresu liczenia; działanie na zbiorach; wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.

Doskonalenie umiejętności dostrzegania i rozumienia rytmów.

Doskonalenie umiejętności wzrokowych – wyróżniania elementów na obrazku; łączenia przedmiotu z jego konturem, składania obrazka z wielu części, itp.

Doskonalenie umiejętności wypowiadania się zdaniami na temat sytuacji przedstawionej na obrazku – posługiwanie się czasownikami i przymiotnikami podczas opowiadania treści ilustracji.

Budzenie zainteresowania książką i czytaniem

Motywowanie do interesowania się życiem rodziny i uczestniczenia w nim.

 

 

      TEMATYKA KOMPLEKSOWA

      LUBIMY KSIĄŻKI

      WIOSENNA ŁĄKA

      ZWIERZĘTA DOMOWE

      MAMA I TATA

 

Witajcie Biedroneczki

Na wycieczkę wyruszamy,
ale pewien kłopot mamy,
czy do lasu czy na grzyby,
choć wycieczka jest na niby.
Jechać w góry czy nad morze?
Wyliczanka nam pomoże:
raz, dwa, trzy.
Do Krakwa jedziemy dziś !
Tak, tak dzisiaj poznamy miasto Kraków.

1) Wsiadamy do pociągu – jedziemy przy piosence, pociąg może jechać w różny sposób (jedzie wolno, zakręca tylko w prawo, jedzie przez tunel – dzieci się pochylają, skręca tylko w prawo itp.)
https://www.youtube.com/watch?v=quDiS00BXHk

2) Jesteśmy w Krakowie- Zobaczcie jakie to piękne miasto. Kraków leży na południu Polski, nad rzeką Wisłą. Miasto posiada wiele cennych zabytków. Należą do nich:Wawel, Sukiennice, Kościół Mariacki, Brama Floriańska, Barbakan, Katedra. Przez ponad 500 lat (do 1596r.) Kraków był stolicą Polski. Obecnie Kraków jest pięknym miastem, chętnie odwiedzanym przez turystów z całego świata.
https://www.youtube.com/watch?v=Swd3OsoYRIw
Tutaj znajdziecie zabytki i najważniejsze miejsca Krakowa
https://www.edukator.pl/zabytki-krakowa,presentation,6f8668…

3)Hejnał grany z wieży mariackiej jest muzycznym symbolem Krakowa .Grany jest co godzinę przez całą dobę na cztery strony świata. O godzinie 12.00 transmitowany jest przez radio. Posłuchajcie.
https://www.youtube.com/watch?v=i6R_v0ZCg4M
Wiecie dlaczego jego melodia urywa się gwałtownie w połowie aktu? Legenda głosi, iż dawno temu trębacza ugodziła tatarska
strzała, gdy ostrzegał mieszkańców miasta przed atakiem wroga. Zobaczcie sami:https://www.youtube.com/watch?v=xzr3oIyi5eo

4) Jak powstało miasto Kraków? Na to też mamy odpowiedź:
https://www.youtube.com/watch?v=7Q_ejE0QTtg

5) Teraz zapraszam Was do wysłuchania piosenki ,, Krakowiaczek jeden”. Przy okazji zwróć uwagę na zaprezentowany w tańcu ludowy strój krakowski.
https://www.youtube.com/watch?v=dlAFVAKEHro

6) Wsiadamy do pociągu i wracamy do domu – wracamy przy poznanej wcześniej piosence, pociąg może jechać w różny sposób (jedzie wolno, zakręca tylko w prawo, jedzie przez tunel – dzieci się pochylają.) https://www.youtube.com/watch?v=quDiS00BXHk

7) Wykonaj zadania
-pokoloruj herb Krakowa
https://miastodzieci.pl/kolorowan…/herb-krakowa-kolorowanka/
- ułóż puzzle
https://puzzlefactory.pl/…/226217-puzzle-edukacyjne-herb-kr…
https://puzzlefactory.pl/…/dla-dzieci/227182-legenda-o-smok…
Powodzenia!!!

Obraz może zawierać: tekst „Kraków Miasto położone w południowej Polsce nad wisłą, drugie w kraju pod względem liczby mieszkańców powierzchni, dawna dawna stolica Polski. Kraków HERB”

Obraz może zawierać: tekst, na zewnątrz i woda