Grupa II BIEDRONKI

.

       To my - grupa "BIEDRONKI" - trochę podrośliśmy. Teraz jesteśmy w grupie  4 - latków. Poznaliśmy już wszystkie przedszkolne zwyczaje, dlatego miło, wesoło i szybko mijają nam dni. Wspólnie bawimy się, uczymy i odkrywamy otaczający nas świat. Chętnie śpiewamy i tańczymy. Lubimy też tworzyć - nasze prace plastyczne są bajecznie kolorowe. Potrafimy już stawiać piękne budowle z klocków, gotujemy dla lalek w kąciku kuchennym. Niektórzy z nas potrafią złożyć puzzle z bardzo wielu części. Zabawy na terenie przedszkolnym to super sprawa: lubimy zjeżdżać na zjeżdżalni, biegać, huśtać się, grać w piłkę. Jesteśmy już starsi więc bardziej ostrożni. Wiemy, że trzeba uważać, żeby nie skrzywdzić kogoś ani siebie podczas zabawy. Małe dzieci mają swoje małe problemy, które staramy się wspólnie rozwiązywać. Zawsze możemy liczyć na pomoc naszych pań, by czuć się w przedszkolu bezpiecznie. Uczymy się poszanowania cudzej własności, zgodnej zabawy z rówieśnikami, kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach, szacunku dla kolegów i dorosłych. Szczególną uwagę przywiązują nasze panie do zachowania bezpieczeństwa podczas zabaw, wycieczek, znamy już podstawowe zasady bezpiecznego poruszania się na ulicy.
       Bardzo się cieszymy, że tworzymy taką wesołą, zgraną grupę.

 

 

Hej Biedroneczki

Dzisiaj coś o Was, czyli o biedronkach. Wysłuchajcie wiersza o tym jak biedronka zgubiła kropki...

"W poniedziałek bardzo rano
Pierwsza kropka wpadła w siano.

Drugą kropką wiatr we wtorek
Grał w siatkówkę nad jeziorem.

W środę kos dał swoim dzieciom
Do zabawy kropkę trzecią.

W czwartek czwarta z siedmiu kropek
W świat ruszyła autostopem.

Piąta kropka w piątek rano
Wpadła w studnię cembrowaną.

Szóstą kotek wziął w sobotę
I nie oddał jej z powrotem.

A ta siódma przy niedzieli
Spadła w mieście z karuzeli."

Czy wiecie, że:
Ilość kropek na skrzydłach biedronki nie określa jej wieku, lecz gatunek.
Biedronka to owad z rodziny biedronkowatych obejmującej niewielkie chrząszcze o owalnym, wypukłym ciele. Ich długość sięga do 6 mm. Żywią się mszycami. Ich czułki są krótkie, często zakończone tzw. buławką. Mają 3 pary odnóży oraz czerwone lub pomarańczowe skrzydełka z czarnymi kropkami. W Polsce najczęściej występuje biedronka siedmiokropka. Głowa biedronki jest szeroka, wchodzi w przedplecze. Wzrok biedronek jest wyjątkowo słaby i zwykle muszą niemal dotknąć mszycy, żeby ją rozpoznać. Otwór gębowy ma postać charakterystycznych „toporków”. Prowadzą drapieżny tryb życia, odżywiając się głównie mszycami, a także jajami owadów lub młodymi larwami. Niektóre gatunki odżywiają się pokarmem roślinnym.

Biedronka występuje niemal wszędzie: na uprawach rolnych, w lasach, parkach, ogrodach, a także w domach mieszkalnych na roślinach doniczkowych. Barwy biedronki mają odstraszać ewentualnych wrogów. W razie niebezpieczeństwa biedronki wydalają poprzez stawy nóg hemolimfę o żółtym zabarwieniu, która ma właściwości trujące. Często udają, że są martwe – spadają na ziemię i pozostają bez ruchu przez kilka minut. Bardzo
szybko się mnożą. Dorosłe owady zimują gromadząc się setkami w różnych miejscach pod ziemią, w budynkach lub pod korą drzew.
Biedronki są owadami pożytecznymi i zasługują na szczególną ochronę, gdyż żywią się mszycami oraz innymi szkodnikami roślin, takimi jak tarczniki, wełnowce, czerwce i dlatego wykorzystywane są w biologicznym zwalczaniu tych szkodników.

A teraz policz i dorysuj brakujące kropki na biedronce
https://miastodzieci.pl/…/upl…/2020/01/biedronki_zagadki.pdf
Wykonaj kartę pracy-rysowanie po śladzie
https://42782a41-75bc-420f-9f96-0f02c2277a29.filesusr.com/…

https://przedszkolankowo.pl/…/uploa…/2018/04/Biedronka-1.pdf
Wykonaj pracę plastyczną- biedronka z rolki po papierze
https://www.easypeasyandfun.com/…/Toilet-Paper-Roll-Ladybug…

Wydrukuj i zagraj. Propozycja gry memory. Podczas gry przypomnijcie sobie nazwy mieszkańców łąki
https://drive.google.com/…/1LxgqTH94KIT_dD5NDh8BjNL6YU…/view

Miłej zabawy!

 

 

 

 

 

Dzień dobry Kochani! Zaczynamy nowy tydzień.  

W tym tygodniu będziemy realizować temat ,,Wiosenna
łąka” Zapraszam Was na wycieczkę. Podczas wycieczki
zwróćcie uwagę na cechy charakterystyczne wiosennej łąki: trawy i kwiaty, kolorystykę, małe zwierzęta, owady.
https://www.youtube.com/watch?v=bgmm4e9ARw4
Znacie już mieszkańców łąki? Rozwiążcie zagadki o nich.
https://www.youtube.com/watch?v=LIsNWZUA8X4
Posłuchajcie teraz piosenki pt: BAL NA ŁĄCE
https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo
I Kiedy świeci słoneczko,
to na łące nad rzeczką
świerszcze stroją skrzypeczki
do wiosennej poleczki.
II Dylu – dylu już grają,
grube baki śpiewają,
myszki tańczą poleczkę,
sapią przy tym troszeczkę.
III A trzy małe biedronki
nie chcą tańczyć tej polki
i czekają na walca,
aby tańczyć na palcach.
Postarajcie się nauczyć się słów tej piosenki i zaśpiewajcie ją swoim bliskim.
Powodzenia!!!

 

 

Dzień dobry wszystkim Biedroneczkom.

Dziś zastanowimy się nad tym jak powstaje książka.

https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q

Jak powstaje książka ? - YouTube

„Z czego składa się książka?” – wypowiedzi dzieci.

Dziecko wspólnie z rodzicem ustalają z czego składa się książka dla dzieci (w książkach dla dzieci jest tekst do czytania i ilustracje wiążące się z treścią książki). A później omówcie budowę książki (ilustracja poniżej).

Grupa III | Przedszkole Nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi

 

Bajkopisarz- zabawa paluszkowa- rodzic wykonuje ruchy, które dziecko naśladuje.

 

Pisarz bardzo lubi lubi ciszę - Palcami obu rąk masuje lekko płatki swoich uszu

Wtedy dobrze mu się pisze - Na dywanie kreśli ręką wiodącą literopodobne wzorki.

Teraz już nie skrobie piórem - Palcami obu rąk „drapie”w podłogę.

Tylko stuka w klawiaturę - Stuka kolejno palcami obu rąk w podłogę.

 

Kochane dzieciaczki zabawcie się wraz z  rodzicami w zabawę słuchową noszącą nazwę „Pomieszane bajki”.

Uwaga Dzieci! Czarownica rzuciła urok na książkę z baśniami i w baśniach poprzekręcały się tytuły. Na szczęście nie wszystkie.

Dziecko ma za zadanie słuchać uważnie czytanych przez Rodzica tytułów i klaśnięciem w dłonie sygnalizować, jeśli usłyszą nieprawidłowy tytuł,

np. Brudne kaczątko, Janek i Gosia, Mała Syrenka Strażacka, Czerwony Berecik, Kapciuszek, Tomcio Kciuk, Siedmiu Krasnoludków i Królewna z Drewna.

„W księgarni” – dziecko kładzie się na boku. Na hasło „książka się otwiera”- przechodzi do leżenie na wznak, wyciąga na boki wyprostowane ręce i nogi. Na hasło „karki się przewracają!” – klaszcze w dłonie (rodzic mówi, ile stron ma książka, a dziecko tyle razy klaszcze). Na hasło „książka się zamyka” – powraca do pozycji wyjściowej – leżenie na boku, nogi podkurczone. Gdy rodzic powie: „książki stoją na regale” – dziecko przechodzi do stania na baczność.

„Podróż do krainy baśni” – zabawa relaksacyjna z elementami wizualizacji.

Dziecko leży na dywanie, zamyka oczy, a rodzic mówi na tle spokojnej muzyki.

 

Wyruszamy do krainy baśni. Tam zawsze jest ciekawie, mogą zdarzyć się

przygody, o których marzymy. W baśniowej krainie świeci słońce i radośnie

śpiewają ptaki. Idziemy przez las, w którym mieszkają krasnoludki. Wyszły

ze swoich małych domków i pozdrawiają nas. Przechodzimy obok rzeki,

w której pływa złota rybka. Pomyśl życzenie i powiedz je w myślach. Może

złota rybka spełni je? Przechodzimy przez most. W dole szumi rzeka, a nad

naszymi głowami śpiewają ptaki. Idziemy wąska ścieżką prosto do domku

Kubusia Puchatka. Kubuś zaprasza cię na miód. Jesz miód razem z Kubusiem.

Jest bardzo słodki, popijasz go zimną wodą. Bawisz się razem z misiem.

Urządzacie zawody, kto wyżej podskoczy. na nogach masz czarodziejskie

buty, które pozwalają ci wysoko podskoczyć i delikatnie wylądować

na ziemi. Robisz wielkie skoki, podążasz w kierunku przedszkola. Zdejmujesz

czarodziejskie buty, zostawiasz je w baśniowej krainie i idziesz do

przedszkola. Jesteś już bardzo blisko, mijasz plac zabaw i wchodzisz do

przedszkola. Otwierasz oczy, wyciągasz się, ziewasz i powoli siadasz

Jak powstaje książka - DZIECI STARSZE - PONIEDZIAŁEK 30.03.2020 ...

 

Do zobaczenia w przedszkolu :)

 

 

 

Drodzy rodzice tematem przewodnim   minionego tygodnia było zrozumienie, że czytanie to wspaniała zabawa. Zachęcamy, czytajcie wspólnie bajki, książki, ciekawe artykuły. Oprócz samej techniki czytania ważne jest dobre rozumienie przeczytanego tekstu. Głośne czytanie przez dorosłego daje dziecku czas na skupienie się na tym, co usłyszało. Warto  więc zawsze po przeczytaniu tekstu porozmawiać o jego treści, sprawdzić, czy dziecko dobrze tę treść zrozumiało. Zachęcajcie też dzieci do samodzielnego czytania, podsuwajcie im proste, niezbyt długie teksty do przeczytania. Róbcie to codziennie, niech nabiorą wprawy.

 

Dziś porozmawiamy o bibliotece. W przyszłym roku szkolnym na pewno wybierzemy się na wycieczkę /prawdziwą/ do biblioteki.

Na początek proponuję Wam zestaw ćwiczeń ruchowych „Gazetowa joga”

https://www.youtube.com/watch?v=HkPdFnGRFGw

„Zasady zachowania się w bibliotece” – rozmowa na temat zasad panujących w bibliotece na podstawie doświadczeń dzieci i fragmentu opowiadania ,,Basia i biblioteka.”

Kochane dzieciaczki posłuchajcie opowiadania „W bibliotece”. Zwróćcie uwagę na to jak należy zachowywać się w bibliotece.

W bibliotece  (Zofia Stanecka)

W poniedziałek przed obiadem pani Marta zaprosiła grupę Basi do kręgu.

– Jutro zaraz po śniadaniu pójdziemy do biblioteki – powiedziała.

– La, la, la… – zanuciła radośnie Anielka.

– Co tam będziemy robić? – spytał Kuba.

– No właśnie, kto wie, co robi się w bibliotece? – odpowiedziała pani pytaniem.

Basia wyciągnęła rękę do góry. Babcia Marianna już dawno temu, chyba z rok wcześniej, zapisała ją do biblioteki.

– W bili… bliotece są książki! – zawołała. – Zabiera się je do domu, a potem oddaje.

– Ja bym nie oddał – oświadczył Karol.

– Jak oddasz, to bierzesz inną. I tak w kółko. Oddajesz i dostajesz, oddajesz i dostajesz…

– Za darmo? – upewniła się Zuzia.

– Tak, Zuziu. – Pani włączyła się do rozmowy. – Książki z biblioteki pożycza się, nie kupuje. Dzięki temu każdą z nich może przeczytać wiele osób.

– O książki trzeba dbać – wygłosiła Basia. – Nie można do nich chować kanapek. Ani czytać w wannie. Tata kiedyś o tym zapomniał i książka wykąpała się razem z nim. Potem powiedział, że trzeba ją będzie odkupić.

– W… bi… liotece… jest… cicho – szepnął Titi.

Wszyscy spojrzeli na niego ze zdziwieniem, bo Titi rzadko coś mówił sam z siebie. Pani skinęła głową.

– W bibliotekach można pracować i czytać na miejscu. Trzeba zachować ciszę, żeby nie prze­szkadzać innym. (…)

Rodzice porozmawiajcie z dzieckiem na temat opowiadania:

  Co robi się w bibliotece, o czym powiedziała Basia?

  Czy za książki w bibliotece trzeba płacić?

– W jaki sposób trzeba dbać o książki?

– Jak trzeba się zachowywać w bibliotece?

– Dlaczego?

Proponuję abyście „odwiedzili” bibliotekę razem z Świnką Peppą

https://www.youtube.com/watch?v=gDF1UPSlKs0

Wiecie już, że w bibliotece można znaleźć wiele książek, wypożyczyć do domu, a następnie po określonym czasie trzeba je oddać. Jak myślicie, czy książki w bibliotece mają swoje miejsca? Czy są jakoś uporządkowane?

Wyjaśnijmy dziecku dlaczego ważne jest zachowanie porządku w książkach.

Z czego zbudowana jest książka ?- utrwalenie

Jak należy obchodzić się z książką? - utrwalenie

Gdzie można kupić, a gdzie wypożyczyć książkę? (w księgarni kupujemy, a w bibliotece wypożyczamy).

Mała czy duża?

Do tej zabawy będziecie potrzebować kilku książek w różnych rozmiarach. Zadaniem dzieci jest ich układanie od największej do najmniejszej i odwrotnie lub od najcieńszej do najgrubszej.

Poczytaj mi mamo – słuchanie piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=EJ1ycDmGhCU

Pozdrawiamy Was bardzo cieplutko

 

Witajcie drogie Biedronki!!!

Mamy dla was kolejne propozycje zabaw i  zadań do pracy w domu. W tym tygodniu realizujemy tematykę pt. „Lubimy książki”, więc na początku naszej zabawy mamy dla was zagadki:

„Z niej w szkole i w domu

Nauczę się wiele

Szanuj ją i kochaj

Jest twym przyjacielem”

 

„Ma okładkę kolorową

W środku kartki z obrazkami

Oraz bajki, które mama

Czyta tobie wieczorami”

 

„Kartek może mieć bez liku

Lecz nie rysuj w niej chłopczyku

Tam historie są nie lada, kto przeczyta ten wypada”

Na pewno wiecie jaka jest odpowiedź na te zagadki… Tak to KSIĄŻKA.

 

Teraz zapraszamy was do zabaw i ćwiczeń ruchowych „W bajkowej krainie”

„Krasnoludki i wielkoludy” – Dzieci naśladują krasnoludki – chodzą w przysiadzie oraz wielkoludy – chodzą na palcach.

„Wilk” – Dzieci poruszają się swobodnie po pokoju. Na hasło „wilk” – gromadzą się  w wyznaczonym miejscu.

„Zaklęci rycerze” – Dzieci wykonują swobodny bieg po pokoju, a na przerwę w muzyce zatrzymują się i stoją nieruchomo.

„Jestem…” – Dzieci naśladują sposób poruszania się określonych przez rodzica postaci  z bajek, np. staruszki, rycerza, smoka.

„Tajemnicza książka”

Dziecko otrzymuje książkę, którą kładzie na głowę i stara się utrzymać ją w tej pozycji, pod-czas gdy prowadzący wydaje kolejno polecenia: Obracamy się, tańczymy, chodzimy bokiem, kucamy, chodzimy do tyłu.

 Z pewnością każdy znajdzie teraz  kawałek gazety w domu, żeby się świetnie pobawić.

https://www.youtube.com/watch…

 

Posłuchajcie wiersza „Moje książki ” Iwony Salach

Moje książki kolorowe stoją równo na półeczce.

Myję ręce i oglądam kartkę po karteczce.

 Czasem książki czyta mama, bo ja nie potrafię sama.

Z książek wiele się dowiecie  o szerokim, pięknym świecie.

 O roślinach, o zwierzętach, o dalekich krajach też.

Wszystko  w książce jest zamknięte, a więc je do ręki bierz.

 

DRODZY RODZICE!

Warto po przeczytaniu wiersza zadać dzieciom kilka pytań odnoszących się do jego treści.

- Dlaczego warto mieć w domu książeczki i czytać je codziennie ?

- Co trzeba zrobić zanim weźmiemy książkę do ręki?

Warto w tym miejscu dziecku powiedzieć, że nie wolno książek niszczyć, zaginać rogów, plamić i brudzić. Natomiast podczas oglądania należy kartki przekładać delikatnie i pamiętać o odłożeniu książek na miejsce.

 

Praca plastyczna „Zakładka do książki”.

Zachęcamy Was do wykonania własnej zakładki do książki. Z pomocą rodziców na pewno uda się Wam ją wykonać. Do dzieła!

Dzieci otrzymują przygotowany przez Rodzica wycięty pasek  z kolorowego papieru. Dziecko ma za zadanie ozdobić zakładkę (kwiaty, paski, figury geometryczne), które przyklei/narysuje na zakładce. Zakładkę ozdabia z obu stron. Na górze zakładki rodzic robi dziurkaczem dziurkę a dziecko próbuje przewlekać kolorowy sznureczek. A na koniec rodzic wiąże sznurki.

Poniżej przedstawiamy wam kilka propozycji wykonanych już zakładek. Oczywiście czekamy na zdjęcia waszych zakładek.

zakladki1

zakladki

Ostanie zadanie - Rodzic czyta książeczkę wybraną przez dziecko.

Niekoniecznie teraz, możecie poprosić rodzica o przeczytanie bajki np. przed spaniem lub kiedy rodzice mają wolną chwilkę.